9 950 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Elkabelrör under uteplats: hur djupt?
Sida 1 av 2
Står inget i föreskrifterna, men enligt standard ska FYLLNADSJUPET, dvs från kabeln/kabelrörets OVANSIDA vara minst 0,6 m.
Detta gäller endast allmän mark och inte under körbana, där behöver man gå djupare.
På din egen tomt får man i princip lägga hur grunt som helst, bara det är säkert!
Och det är ju anläggningsinnehavaren som är ansvarig för att den egna anläggningen är säker.
Frångår man standard ska man kunna visa på dokument som styrker säkerheten.
Detta gäller endast allmän mark och inte under körbana, där behöver man gå djupare.
På din egen tomt får man i princip lägga hur grunt som helst, bara det är säkert!
Och det är ju anläggningsinnehavaren som är ansvarig för att den egna anläggningen är säker.
Frångår man standard ska man kunna visa på dokument som styrker säkerheten.
Det här gäller en villaträdgård. Vi vill ha el fram till några träd under en stenlagd uteplats och en gräsmatta. Där ligger redan grus och makadam som det inte är lätt att gräva upp.
Vi har grävt ett par decimeter och ska dessutom sedan fylla på med mera grus ovanpå.
Det får räcka med grävande nu - ska göra något annat denna helgen!
Tack för svaren!
Berit
Vi har grävt ett par decimeter och ska dessutom sedan fylla på med mera grus ovanpå.
Det får räcka med grävande nu - ska göra något annat denna helgen!
Tack för svaren!
Berit
sverre>Är det SEN du refererar till här eller vad?
/Kent
/Kent
Folk brukar inte bli glada när man talar om att nedgrävda kablar ska ligga på 60 cm djup.
Jag var hos en kund som själv skulle gräva ner sin serviskabel, han lyssnade inte på vad jag sa till honom, det hela slutade med att elverket inte vill koppla in hans kabel
och att han fick gräva om hela sträckan.
Jag var hos en kund som själv skulle gräva ner sin serviskabel, han lyssnade inte på vad jag sa till honom, det hela slutade med att elverket inte vill koppla in hans kabel
Ursäkta dröjsmålet!Snickarboden skrev:
Nu har jag kollat upp anteckningarna i föreskriftboken, tog bara det tidigare ur minnet.
I mark, ej körbana 0,45m + kabelskydd eller 0,65m (alltså en ökning med 5cm mot vad jag sa tidigare!)
I mark, körbana 0,65m + kabelskydd
Står i SEK Handbok 429 samt att samma regler gäller för högspänning och detta står i B93a i Elsäk FS 1999:5
Tyärr kan man tydligen inte köpa Hb 429 längre. Men jag kollade med en leverantör och får då;
Minsta fyllnads höjd 0,55 utan kabelskydd och 0,35 med kabelskydd. OBS i mark med eller utan permanent ytbeläggning dock inte i körbana eller vägren i område för väg.
Om man inte kan uppnå fyllnadshöjden får man använda förstärkta rör, typ SRS.
Minsta fyllnads höjd 0,55 utan kabelskydd och 0,35 med kabelskydd. OBS i mark med eller utan permanent ytbeläggning dock inte i körbana eller vägren i område för väg.
??? ???MickeM skrev:Tyärr kan man tydligen inte köpa Hb 429 längre. Men jag kollade med en leverantör och får då;
Undra varför dom säger 10cm grundare?
Vad GRUNDAR dom det på? (OBS! Notera vitsen!!)
Varför förvånas jag inte? 8)Kinslayer skrev:Folk brukar inte bli glada när man talar om att nedgrävda kablar ska ligga på 60 cm djup.