Hej

Vi skulle behöva byta elen i vårt hus från -47 (74 kvadrat med källare) och som nybliven villägare skulle jag vilja göra så mycket som möjligt själv, för att spara pengar, men vill ha installationen "godkänd".

Om jag dra elen själv (alternativt anlitar någon svart) och sedan gör en elbesiktning av en behörig elektriker (motsvarande den som gjordes när vi köpte huset) som godkänner installationen, är då det arbetet som gjordes av mej själv "lagligt"?

Finns det några andra smarta lösningar, jag misstänker att låta en elfirma göra hela jobbet blir väldigt dyrt :'(

Mvh

/Mats

Det går tyvärr inte, du måste prata med en elektriker INNAN du börjar för att höra om han möjligen kan stå för det sen när du är klar.

Mattsan skrev:
Hej

Vi skulle behöva byta elen i vårt hus från -47 (74 kvadrat med källare) och som nybliven villägare skulle jag vilja göra så mycket som möjligt själv, för att spara pengar, men vill ha installationen "godkänd".

Om jag dra elen själv (alternativt anlitar någon svart) och sedan gör en elbesiktning av en behörig elektriker (motsvarande den som gjordes när vi köpte huset) som godkänner installationen, är då det arbetet som gjordes av mej själv "lagligt"?

Finns det några andra smarta lösningar, jag misstänker att låta en elfirma göra hela jobbet blir väldigt dyrt  :'(

Mvh

/Mats
Hej Mats,
Frågan är varför du vill att installationen ska vara "godkänd". Är det för att ha något på pappret eller veta att det är rätt utfört. Om det är det senare kan du komma överens med elektrikern att han kollar igenom att du gjort rätt. Han kommer inte att stå för jobbet men du kan sova lite lugnare på nätterna och samtidigt spara en god slant. Betala gärna ett överpris för det arbetet så borde även han vara nöjd.

mvh
David

Vi är också nyblivna villaägare sedan ett drygt år tillbaka. Även om vårt hus är något nyare än ditt, så var elen sådär på en del håll. Och precis som du skriver så vill man ju göra så mycket man kan själv för att spara pengar.

Vad gör att du vill byta all el?
Har du varit i kontakt med någon elektriker för konsultation?
Vad måste åtgärdas direkt, och vad kan klara en period till?
Skall ni bo i huset under tiden elen görs om, eller kan man ha den avstängd under en längre period?

Har ni tänkt över vad ni har för planer för huset? Ofta medför det ju också förändrad eller utökad el.

Något papper på att allt är korrekt utfört får man ju aldrig. På fakturan från elektrikern finns bara arbetstid och ev. material. Det står ju inte vad som är gjort. Försök att få en elektriker som accepterar att du "hjälper till" så mycket du kan, köper material etc.

Sen kan ju det här med el få ganska allvarliga konsekvenser om något går snett. Allvarligast är naturligtvis mänsklig skada, men även materiell skada kan ju bli kostsam.

När vi köpt huset sa besiktningsmannen att elsystemet är för gammal, elledningarna har någon form av tjärpapp eller uttorkad gummi som isolering vilket gör att det finns risk för överslags ljusbågar etc (=brandrisk).

Vi har tänkt att ta tag i att byta elledningarna ganska snart (i sommar), i samband med att vi tapetserar om och målar (så kan man passa på att bygga in VP-rör för nya ledningar etc). Förmodligen tar vi entre planet först och spar källaren lite. Vi tänkt bo kvar.

Det jag konkret är mest orolig för är att huset t ex brinner ner av någon annan orsak och försäkringsbolaget ser att jag saknar papper på vem som dragit elen och vägrar betala. Om/när vi säljer huset så vill jag inte heller få problem med att vi dragit elen själv osv det vore helt enkelt bra att få ett papper på att det är godkänt.

/Mats

Okej, det var så illa.
Då snackar vi ju närmast en total nyinstallation av all el.
Då har du ju stora möjligheter att göra mycket själv. Dra VP-rör och flexslang m.m. som du själv skriver.
Jag tror inte du skall ge dig på att göra allt helt själv, utan försök få tag i en elektriker som "är med på noterna". Gå igenom allt som du vill göra med honom, be om råd och kommentarer, be honom göra alla beräkningar. Försök sedan få honom att låta dig dra rör, sätta dosor och dra fram kabel (efter hans planering). Låt sedan honom koppla in och ansluta allt, inklusive elcentral.
Kanske får man göra någon form av tillfällig ellösning så ni får det nödvändiga (kyl, spis, ev pumpar etc.) att fungera under tiden som dessa arbeten görs.
Jag delar din oro vad gäller försäkringsbolagets utbetalning vid ev. skada orsakad av elfel. Jag skulle aldrig göra allt själv.
Lycka till!

Det där att göra jobbet, och sedan få det godkänt låter livsfarligt såvida du inte redan är elektriker men av ngn. anledning saknar berhörighet.

Gå igenom momenten med en elektriker, få indikerat villka riskområden det finns (Där du kanske inte bara kan byta ut kablar etc, utan kanske måste "bygga om"). Dels måste du förutsätta att en så gammal installation kan ha varit föremål för mindre ansvarsfulla hempulare genom åren, dels har reglerna ändrats så att vissa varianter inte längre är tillåtna. Om du då bara kopierar det med ny kabel och kanske lite nya brytare osv. så har du ju kopierat felen också.

Även om du är ansvrsfull hempulare med goda kunskper i ellära, så kommer du att hamna i lägen där du tvekar (eller borde tveka) när du drar om ett helt hus. Bara en sådan detalj som att du troligen drar fram skyddsjord till en massa ställen i huset där det inte finns nu, jordskenan i centralen räcker inte, vad gör du? (Jag vet inte).

Jag frågade mitt försäkringsbolag om elinstallationen i samband med att vi bygger om. Och enligt dem så behövs inga papper. På min direkta fråga om vilka papper jag skulle kräva av elfirman för att de skulle bli nöjda sa hon: "Inga, men en dokumentation är ju alltid bra att ha" . Och det är ändå ett av de större bolagen (L***försäkringar).

Jag såg just din lägesbekrivning. Jag tycker att du skall diskutera det där med att låta källaren vänta med en elektriker. Den typ av kablar som du beskriver kan ofta var helt OK så länge man inte rör i dom, då spricker dom upp och risken för olyckor ökar dramatiskt. Dvs om även källarkablarna är dåliga så finns det risk att när ni byter i resten av huset så skapar ni fel i källaren, man viker undan några tåtar i elcentralen för att komma åt osv. det kan räcka.

Framförallt om du tänker göra det själv. Om en elektriker överhuvudtaget går med på att lämna gamla trådar när han gör ett byte av vissa delar, så kan han troligen bedömma om de lämnade ledningarna är OK trots ingreppet.

Det bästa verkar vara att försöka hitta en bra elektriker och göra en vettig arbetsfördelning.

Tack för råd & tips!

/Mats

Mattsan skrev:
Det jag konkret är mest orolig för är att huset t ex brinner ner av någon annan orsak och försäkringsbolaget ser att jag saknar papper på vem som dragit elen och vägrar betala. Om/när vi säljer huset så vill jag inte heller få problem med att vi dragit elen själv osv det vore helt enkelt bra att få ett papper på att det är godkänt.
Till att börja med: har du tillräckliga kunskaper? Har du hållit på med sådana här saker förut? Om inte så skulle jag avråda dig.

Om du har dessa kunskaper och gör jobbet korrekt OCH huset brinner ner av någon annan anledning, så kan jag inte förstå varför det skulle bli problem med försäkringsbolaget. Antar att försäkringsbolaget får svårt att bevisa att branden beror på dina elinstallationer om den startar i en torktumlare, tv eller ljusstake. Sådana bränder kan ju starta även vid korrekta installationer. Du kan ju hävda att du haft en elektriker i huset och att alla papper brunnit upp, samt att du inte minns hans namn. Det finns ju många småfirmor runt om i landet, vissa annonserar under radannonser i dagspressen.

Angående ev försäljning av huset, så tror jag inte att det blir några större problem. De flesta hus med några år på nacken har haft flera ägare (läs "duktiga" hemmapulare"), så ditt hus blir på intet sätt unikt ;)

Till sist: det är fastighetsägaren som ansvarar för att husets el-installation är korrekt, ett papper från en elbesiktning gör inte att den elektrikern på något sätt tar på sig allt ansvar för anläggningen. Men det kan kanske kännas lite tryggare om någon gått igenom det hela.

Så här svarade elsäkerhetsverket när jag frågade per mail förra året:

(min fråga)
Får man lov att själv dra nya elledningar i en villa om en behörig
elektriker i efterhand kontrollerar att man gjort det korrekt?

(elsäkerhetsverkets svar)
Svar är nej. Ett sådant förfarande strider mot elinstallatörsförordningen.
På vår hemsida finns en broschyr som heter "Vad får jag göra själv". Den kan Du
ladda ner.

Det verkar vara lite konstiga bestämelser...

Antag att:
1, En elektriker gör en installation i t ex källaren och jag betalar en faktura på t ex 20.000kr. Den enda dokumentation han lämnar är i princip fakturan.

2, Jag (obehörig) drar lite ledningar på övervåningen.

Fall 1:
Mina egna dragningar blir enligt standarden och allt är frid och fröjd.

Fall 2:
Mina egna ledningar ger grannens unge en stöt så att håret börjar brinna och det blir en utredning av om vem som är skyldig. I detta fall går det ju inte att bevisa att inte elektrikern drog dessa ledningar också. Förut om vad han säger och att en riktig elektriker drar ledningar så att detta inte händer osv.

Detta gör ju att det i realiteten är OK att göra även fasta elinstallationer så länge man gör enligt normen.

/M

Hmm, nu är det mycket möjligt att jag har fel men det är väl till syvene och sist fastighetsägaren som är ansvarig och skall ansvara för att fastighetens elanläggning är säker?

Hmm, man landar nog i rätt så svårtolkade saker här så småningom.

/Kent

Om en behörig elektriker med ansvarighetsförsäkring gör ett fel så kommer försäkringsbolaget att betala.
Jag har en försäkring som skyddar mig upp till 10 miljoner kr. Elektrikern måste ha almänn behörighet och det är inte så många elektriker som har detta. Jobbar han vid en firma så räcker det att en i firman har denna behörighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.