nimhed nimhed skrev:
Hmm, jag har 230V ut
Tänkte bara dubbelkolla, med 230V ut, menar du 230V ut från termostaten till golvvärmeslingan? Eller 230V ut till termostaten?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
230V ut till golvslingan när den slår på. Har inte mätt på slingar än. Kollar mer imorgon.

När min termostat gick sönder var den inte konsekvent. Jag kunde flera gånger mäta spänning ut från den. Hade jag tur blev golvet varmt på ett par timmar. Men lämnade man den på så slutade reläet att dra. Golvvärme är så extremt trögreglerad att det tar ett par timmar innan man märker att det blir varmt. Att du kan mäta spänning ut från termostaten är ingen garanti för att den ligger kvar med spänningen länge nog för att golvet skall bli varmt.

Ok, då blir nästa felsökningsmetod att koppla ihop inkommande och utgående direkt, utan termostaten, och se om golvet värms upp, eller?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
eller så kan du ohmmäta golvvärmeslingan för att säkerställa att den är hel.

Ok, kör en ohmmätning först, och hoppas att den inte visar noll.

eller oändligt värde.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Då ska vi se. Dröjde med åtgärden, med det har ju å andra sidan dragit ner på medeltiden spenderat i duschen, tjoho

Golvvärmen har nu konstant ström och golvet är åter varmt och skönt.

Hur säker kan jag nu vara på att det är termostaten och inte givaren som är sönder?

Du behöver mäta givarens resistans. Får du ett vettigt värde i kiloohmområdet så är sannolikt givaren OK.
Som tidigare sagt i tråden så är det vanligaste felet att termostaten/reläet ger upp.

Ok, mätte resistansen och den ligger på 9 nånting. Ibland fladdrar det till, men det kanske mest är mätaren/mätutrustningens fel, eller?

Omöjligt att svara på så här på distans.
Om det är 9000 ohm du mäter så är det nog OK.

Ok, då är julklappen till frugan bestämd. Vad glad hon kommer bli

• Gilla
etompau
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Ok, mätte resistansen och den ligger på 9 nånting. Ibland fladdrar det till, men det kanske mest är mätaren/mätutrustningens fel, eller?
Hur varmt är golvet? Om du mäter 9000 ohm bör tempen i golvet vara ca 26-28grader om givaren är NTC 10kOhm;
http://www.drexma.com/mydocs/oj/NTC10K.pdf

Om du skulle ha NTC 15kOhm så skulle tempen vid 9000 ohm vara ca 36-38 grader så rimligtvis bör din golvgivare vara NTC 10kOhm.

Låter rimligt. Jag har kört golvet ett tag när jag mätte, så det var ganska varmt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.