Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Mät spänningen till slingan (utgången på termostaten). Får du ingen spänning trots att du vrider upp temperaturen så är det fel på termostaten. Utgångsreläet om det finns ett sådant är kandidat, men det är nog enklare att byta hela termostaten till en likadan. Skaffar du en annan model behöver kanske givaren i golvet bytas.
Håller med elmont. Ska jag åka på felsökning på ett värmegolv tar jag alltid med en termostat. Jag kan inte minnas att det har varit något annat fel än termostaten under mina 30 år inom service... Om vi inte räknar med fel före termostaten men det verkar orimligt i ditt fall.
Klickar reläet när indikeringen växlar? När min gick sönder var det 24 volts-regulatorn i termostaten som inte längre orkade dra reläet. Jag var inte hempulare nog att laga den utan det blev en annan termostat.
Eftersom indikeringen växlar är det inte fel på givaren.
Eftersom indikeringen växlar är det inte fel på givaren.
Tippar också på tjall med termostaten men mät som sagt om du får spänning till slingan eller inte.
Om den är sönder så verkar den modellen verkar ha utgått. Devireg 530 har dock samma spec på golvgivaren så det räcker att byta termostat i så fall. Byta givare kan vara besvärligt om slangen inte ligger helt bra.
Om den är sönder så verkar den modellen verkar ha utgått. Devireg 530 har dock samma spec på golvgivaren så det räcker att byta termostat i så fall. Byta givare kan vara besvärligt om slangen inte ligger helt bra.
Det är nästan alltid reläer som är slut! Inte lönt att klabba med, nytt kostar från 350kr och uppåt.
https://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Termostater/
Men man behöver kontrollera att givaren går att byta. Alltså kan man lätt dra ut och skjuta in givaren, testa några cm i taget. I många installationer sitter den fast och då får man använda den gamla, vilket är inget problem men man måste mäta vilket motstånd den har.
Det vanligaste är 10kohm vid 25˚C vilket brukar vara 15kohm vid 20˚ c:a 17kohm vid 16˚ golvtemp.
Det finns även 100kohm vid 25˚.
https://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Termostater/
Men man behöver kontrollera att givaren går att byta. Alltså kan man lätt dra ut och skjuta in givaren, testa några cm i taget. I många installationer sitter den fast och då får man använda den gamla, vilket är inget problem men man måste mäta vilket motstånd den har.
Det vanligaste är 10kohm vid 25˚C vilket brukar vara 15kohm vid 20˚ c:a 17kohm vid 16˚ golvtemp.
Original till Devireg 520 är 15kOhm vid 25 grader. Huruvida givaren går att byta eller inte är idag ganska orelevant förutsatt att givaren är hel då många av dagens termostater är kompatibla med många olika givare. Jag bytte till Devireg Touch i mitt badrum när tidigare termostat gick sönder. Vet inte om fler tillverkare har det men DeviReg lämnar iaf 5 års garanti.L Leif i Skåne skrev:Det är nästan alltid reläer som är slut! Inte lönt att klabba med, nytt kostar från 350kr och uppåt.
[länk]
Har du höjt/sänkt börvärdet så att termostaten växlat mellan att värma/inte värma och mätt efter det?nimhed skrev:
Min termostat skickade ut 230v första gången reläet klickade till, när reläet slog ifrån och därefter gick till nästa gång så var det 0 V ut.
Har du provat att koppla bort givaren och resistansmäta den för att se om den visar rimligt värde?