Hej,

Jag är mitt uppe i en lägenhetsrenovering och vill fylla igen ett "hål" - som egentligen är en slags spårning i ett betongbjälklag. I denna spårning har det tidigare stått en icke bärande vägg som har rivits. Det ska nu läggas nytt golv över betongbjälklaget så jag vill fylla igen denna spårning med ett material som inte är alltför rinnigt, gärna någon slags tjock spackel/cement/fogmassa. Det ska vara lätt att spackla ut och inte innehålla för grov kornighet så att den övre ytan blir så slät som möjligt.

Spårningen syns bakom pall i bild.

Har ni tips på något bra material/produkt som fungerar bra för ändamålet?

Tack på förhand.

• Tom rum med betonggolv och en spårning där en vägg stod, pall i förgrunden och radiator på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Vanlig grovbetong? Blanda med vatten, slå i och efter någon timme (eller tre) gör ytan blank med ett stål. Väldigt enkelt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vanlig grovbetong? Blanda med vatten, slå i och efter någon timme (eller tre) gör ytan blank med ett stål. Väldigt enkelt.
Tusen tack för snabbt svar Claes. Men jag vill helst slippa att slipa ytan.

Finns där något alternativ?

Vänligen

Claes Sörmland
H Högtitak skrev:
Tusen tack för snabbt svar Claes. Men jag vill helst slippa att slipa ytan.

Finns där något alternativ?

Vänligen
Om du lägger betongen på morgonen och har gott om tid (hela dagen) till att fixa ytan när den stelnar så behöver du inte slipa ytan. Du formar den och glättar den som slutresultatet ska vara. Det är enkelt och kul.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K
Vad ska det bli för golv sen som ställer såna krav på ytan? Trägolv tvärs över t ex så borde inget alls behöva göras förutom att undvika att en skarv hamnar precis över rännan.

Finbetong eller flytspackel beroende på budget.

• Gilla
Högtitak
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du lägger betongen på morgonen och har gott om tid (hela dagen) till att fixa ytan när den stelnar så behöver du inte slipa ytan. Du formar den och glättar den som slutresultatet ska vara. Det är enkelt och kul.
Tack Claes. Ja det kanske blir det. Jag ska ta mig en funderare. 👍

Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad ska det bli för golv sen som ställer såna krav på ytan? Trägolv tvärs över t ex så borde inget alls behöva göras förutom att undvika att en skarv hamnar precis över rännan.
Tack! Det ska läggas ett parkettgolv (lamellparkett från Baseco) - under det ska det läggas byggplast och trälumppapp eller foam. Ja det hade varit skönt att slippa fylla igen men jag vill heller inte behöva anpassa mig efter spårningen. Så då fyller jag hellre upp med något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.