57 290 läst ·
79 svar
57k läst
79 svar
Elgolvvärme: 6800 kWh/år för 6kvm?
Dagarna som jag kollade av 25kwh har jag förbrukat 33+39 enligt elleverantör. Det ger 23.5kwh/dag om jag drar bort det elgolvet anger. Det är varken högt eller lågt så jag tänker att golvets förbrukning ändå kan stämma hyfsat. TyvärrS Styrman_jansson skrev:
Har du kollat om det finns en kalibrering där man anger golvets effekt? Dina siffror antyder att golvet har en effekt på 1000W. Det är mer än man brukar ha men inte väsensskilt. 6 m² borde ha en effekt på runt 600 W. Så om min gissning stämmer och termostaten inte är kalibrerad så visar den i storleksordningen 60% för mycket. Men det kan givetvis också vara så att de lagt golvvärme med extra hög effekt för att kompensera för hur mycket som försvinner ner i marken.N Nathalie skrev:
Jag har varit borta idag och gick ner för att slå av. Reagerade på att det upplevdes varmt trots att jag ställde in golvet på 15grader senast jag ändrade (innan tråden -kanske fem dagar sedan). Gick hämtade ir-mätaren som visade 21 grader på golvet.A Avemo skrev:Har du kollat om det finns en kalibrering där man anger golvets effekt? Dina siffror antyder att golvet har en effekt på 1000W. Det är mer än man brukar ha men inte väsensskilt. 6 m² borde ha en effekt på runt 600 W. Så om min gissning stämmer och termostaten inte är kalibrerad så visar den i storleksordningen 60% för mycket. Men det kan givetvis också vara så att de lagt golvvärme med extra hög effekt för att kompensera för hur mycket som försvinner ner i marken.
Nyfiket klickade jag vidare och förstår det som att termostaten tror att golvet är 15.5 grader. Är det detta du menar tro? Jag har hittat vart jag kan ändra till faktiska temperaturer om det sen gör någon rättvisa i kråksången.
Är detta rätt termostat?N Nathalie skrev:
https://www.amikgolvvarme.se/_files/ugd/a7a589_bf21275934b149f79d5b92f9fa43c2a7.pdf
På sidan 3 under rubriken energy monitor kan du mata in värmeslingans effekt i W. Om effekten som är inmatad där inte stämmer överens med slingans faktiska effekt så stämmer inte heller den uppgivna förbrukningen. Observera att detta inte påverkar hur mycket energi som faktiskt går åt. Men det påverkar hur mycket termostaten tror har gått åt.
Om du mäter upp att golvet är 21º varmt när termostaten tror att det är 15,5º så är ju den delen felkalibrerad. Och då kan ju även andra delar vara det.
Ja det är rätt termostat. Alla golven står på load 1kW. Jag har inga uppgifter på vad för effekt golven har.A Avemo skrev:Är detta rätt termostat?
[länk]
På sidan 3 under rubriken energy monitor kan du mata in värmeslingans effekt i W. Om effekten som är inmatad där inte stämmer överens med slingans faktiska effekt så stämmer inte heller den uppgivna förbrukningen. Observera att detta inte påverkar hur mycket energi som faktiskt går åt. Men det påverkar hur mycket termostaten tror har gått åt.
Om du mäter upp att golvet är 21º varmt när termostaten tror att det är 15,5º så är ju den delen felkalibrerad. Och då kan ju även andra delar vara det.
Jag är med på att det inte påverkar den faktiska förbrukningen. Det skulle däremot vara skönt få belägg för att vi inte spenderat mer än 1/3del av årsförbrukningen av el på ett ytte-pytte golv på toaletten
N Nathalie skrev:Ja det är rätt termostat. Alla golven står på load 1kW. Jag har inga uppgifter på vad för effekt golven har.
Jag är med på att det inte påverkar den faktiska förbrukningen. Det skulle däremot vara skönt få belägg för att vi inte spenderat mer än 1/3del av årsförbrukningen av el på ett ytte-pytte golv på toaletten.
FlugfiskarniJämtland skrev:
Står alla på 1 kW så är de troligen inte inställda. Det brukar ofta vara 100 W/m². Det skulle innebära 0,6 kW i ditt fall. Om du har en multimeter så går det att stänga av elen, öppna termostaten och mäta resistansen på slingan. Sedan räknar du ut effekten som 230²/resistansen.N Nathalie skrev:Ja det är rätt termostat. Alla golven står på load 1kW. Jag har inga uppgifter på vad för effekt golven har.
Jag är med på att det inte påverkar den faktiska förbrukningen. Det skulle däremot vara skönt få belägg för att vi inte spenderat mer än 1/3del av årsförbrukningen av el på ett ytte-pytte golv på toaletten.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Vanligast är väl 60 W per kvm. i så fall är det 360 W total effekt.A Avemo skrev:Det står 79% förutom 6840 kWh. Jag gissar att termostaten inte har en inbyggd elmätare utan är inställd att den drar en viss effekt och räknar ut energiförbrukningen utifrån detta och aktiv tid. Om 79% innebär 6840 kWh skulle 100% innebära 6840 / 0,79 = 8658 kWh. Det är 8760 timmar på ett år vilket innebär att golvet skulle ha en effekt på 0,99 kW.
Jag gissar att termostaten är inställd med sin leveransinställning på 1000W. Alltså har den sannolikt inte gjort av med fullt så mycket. Samtidigt innebär 79% belastning att den gått ganska hårt ändå.
N Nathalie skrev:Jag kan erkänna att jag förra vintern hade golvet i fråga på konstant temperatur istället för att det skulle gå på tid som det är förinställt. Nu har jag ändrat det. Senaste avläsning sa 25kWh per två dygn och 59% jag minns rätt.
Det lustiga i kråksången är att golvet i badrummet som är utanför toaletten gav mig 1600kWh samma dag som mina fantastiska 6800 på toaletten. Nästan dubbla ytan men bara en vägg utåt (toaletten är i ett hörn) och med ett element (bv). Skaplig skillnad.
Tyvärr var det så det var byggt då vi köpte det så pärlor för svin och allt det- jag är fast med elvärme i badrum och toaletter. Även den andra wc/dusch har elvärme trots att resten av våningen har vattenburen golvvärme.
Fattar inte varför man monterar elvärme i golv öht.. dessutom när det finns vattenburen värme i huset gör det ännu konstigare.
Hade jag varit den som bestämt det hade jag kanske haft något svar. Men nu var det såhär. Däremot var det väldigt vanligt med elvärme i badrum i källare då vi letade hus. Jag har för mig att anledningen var att man inte har vattenburen i källare är för att springer det läck så blir det snabbt stora fuktskador. Men jag vet inteExcel skrev:
Det låter som något en säljare skulle säga. Det är nog ofta som badrum renoveras utan att man vill göra ingrepp i husets värmesystem. Dessutom blir det förmodligen billigare och enklare att lägga elslingor i golvet än att lägga vattenburen golvvärme. Som ytterligare en punkt finns det de som vill ha golvvärmen i badrummet på även på sommaren när övriga husets värme är avstängd.N Nathalie skrev: