57 056 läst ·
79 svar
57k läst
79 svar
Elgolvvärme: 6800 kWh/år för 6kvm?
Så i badrummet (utanför toaletten) där det är ett element och ett annat elgolv så bör jag slå av golvet pga den anledningen också. Jag lär mig mycket härP pnilz1 skrev:
Men ni tittar på kw/h och säger att det är på flera månader.B Boende45 skrev:
6900kw/h är 30A, men det kan vara 6900kw på ett år. Det är väll inte så mycket.
Ställ en termometer i rummet och jämför tempen med displayen.
Ungefär 0,75 kW per timme. Mycket möjligt. Golvvärme dom jag alltid varit motståndare till stjäl energi. Nu är detta källare så en viss förståelse för situationen. Men minska tempen innan ni går under av räkningar.N Nathalie skrev:Såg i en annan tråd att en kunde se förbrukning på elgolvärmen på manöverdosan. Gick runt inspekterade de 4 vi har. Fick en smärre chock då den sista, i toalett och dusch i källardel, visade 6800kWh för ca 6 kvadratmeter. Kan det verkligen stämma? Och är det rimligt: hur mycket kan jag dra ned det utan att riskera något iom att det är källare.
I övrigt har vi en årsförbrukning på 19000kWh för 223 kvm boyta (ovan nämnda källare inte inräknad) med 3 vuxna och 2 barn. Totalt för de fyra (små) elgolven säger dosorna 11000kWh. Resten av huset värms med bergvärme.
Allvetare
· Östergötland
· 4 325 inlägg
N Nathalie skrev:Såg i en annan tråd att en kunde se förbrukning på elgolvärmen på manöverdosan. Gick runt inspekterade de 4 vi har. Fick en smärre chock då den sista, i toalett och dusch i källardel, visade 6800kWh för ca 6 kvadratmeter. Kan det verkligen stämma? Och är det rimligt: hur mycket kan jag dra ned det utan att riskera något iom att det är källare.
I övrigt har vi en årsförbrukning på 19000kWh för 223 kvm boyta (ovan nämnda källare inte inräknad) med 3 vuxna och 2 barn. Totalt för de fyra (små) elgolven säger dosorna 11000kWh. Resten av huset värms med bergvärme.
Verkar heltossigt, värme stiger uppåt och även om det är ett källargolv borde det vara rena grillen där.N Nathalie skrev:Såg i en annan tråd att en kunde se förbrukning på elgolvärmen på manöverdosan. Gick runt inspekterade de 4 vi har. Fick en smärre chock då den sista, i toalett och dusch i källardel, visade 6800kWh för ca 6 kvadratmeter. Kan det verkligen stämma? Och är det rimligt: hur mycket kan jag dra ned det utan att riskera något iom att det är källare.
Min Ebeco som förvisso är på ovanvåning och 9kvm signalerar 180kwh från Januari till nu.
Snålställd med tanke på elpriset. Men inte kallt under användartid.
Förmodligen är det något som inte stämmer med effekten som är angiven i termostaten. Men värme stiger bara när den sprids i vätskor och gaser via konvektion. När den sprids genom golvet går den precis lika gärna nedåt som uppåt.S Svante Lundqvist1 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 325 inlägg
När det gäller oisolerad kan det ske något som heter omvänd fuktvandring, det innebär att det skapas en ”värmekudde” under betongplattan. Värme är inte bara en enhet, der kan bildas av flera olika saker så all värme stiger inte nödvändigtvis uppåt. Så fysikens lagar kan bete sig olika ska du veta.S Svante Lundqvist1 skrev: