useless useless skrev:
Ja, det ser ut som att den går med eltillskott för att värmepumpen inte orkar. Det behöver inte vara något fel i sig, utan beror på hur man har dimensionerat anläggningen från början. Men om det har funkat bättre tidigare så är det nog dags att ta dit någon som kan se över prylarna.
varmvattentemperaturen ligger på 47 grader just nu jämfört med 51, bör det vara nåt att vara oroad över?

vad avses med "just nu"?

för att vara ett ögonblicksvärde är det nog helt i sin ordning om det tappats varmvatten nyligen

om inget varmvatten tappats och den hållit 47° timmavis är det mindre bra och tyder på något fel och di små otrevliga legionellabakterierna dör inte heller vid den temperaturen (de växer heller inte till, men 47° är inte någon bra driftstemperatur)

Alltså det har legat under 50 senaste veckan o då har man ändå kollat till tempen utan att varmvatten förbrukats

jag har inte jobbat med din modell av vp, men vad jag ser i ditt första foto i inlägg #24 tolkar jag som att du har en inställning av önskat börvärde på 47° för tappvarmvattnet – så i så fall gör den precis vad du bett den om :)

som jag nämnde i förra posten är det inte någon bra driftstemperatur – Boverket rekommenderar att varmvatten ska hålla minst 50° vid alla tappställen för att undvika legionella (och lägre än 55° för att undvika skållningsskador), därför måste pannans hålla en varmhållningstemperatur en bit ovanför 50°, hur mycket blir beroende av längden på varmvattenledningarna

Tomture61
harka harka skrev:
jag har inte jobbat med din modell av vp, men vad jag ser i ditt första foto i inlägg #24 tolkar jag som att du har en inställning av önskat börvärde på 47° för tappvarmvattnet – så i så fall gör den precis vad du bett den om :)

som jag nämnde i förra posten är det inte någon bra driftstemperatur – Boverket rekommenderar att varmvatten ska hålla minst 50° vid alla tappställen för att undvika legionella (och lägre än 55° för att undvika skållningsskador), därför måste pannans hålla en varmhållningstemperatur en bit ovanför 50°, hur mycket blir beroende av längden på varmvattenledningarna
Står tom Varmvatten start 47 gr Varmvatten stopp 48 gr :)
Vad exakt det betyder :thinking:

Tomture61 Tomture61 skrev:
Står tom Varmvatten start 47 gr Varmvatten stopp 48 gr :)
Vad exakt det betyder :thinking:
Kan det vara start som ska vara 50-51 kanske?

det låter som en vettig åtgärd – kanske 51/52

harka harka skrev:
det låter som en vettig åtgärd – kanske 51/52
har du någon aning om hur man ändrar temperatur på den isånnafall då jag endast kan ställa in en timer och välja temperatur under en begränsad tid?

inte på rak arm – om @useless är i farten så vet han kanske, han verkar familjär med apparaten i fråga

Det är inte så svårt. Man loggar in som 'service' enligt tidigare instruktioner och letar upp menyn för varmvatteninställningar.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är inte så svårt. Man loggar in som 'service' enligt tidigare instruktioner och letar upp menyn för varmvatteninställningar.
härifrån går det inte att ändra temp

• Digital display visar temperaturinställningar för värmesystem utan möjlighet att justera dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, men härifrån:

Skärmdump av inställningsmeny för varmvattentemperatur med start- och stopptemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Accessnivå=Service -> Avancerad meny -> Varmvatten -> Varmvattentemperatur.

Ja, kom faktiskt fram till det igår att det är därifrån men därifrån så går det inte heller

Mitt hus är på inget sätt jämförbart med TS, men jag hade samma ökning i januari mot december (Stockholm) Bor själv, och användningen av el är konstant.
Det är kylan som ökat förbrukningen.

werasd werasd skrev:
Hej, fick elräkningen för januari månad och blev väldigt chockad, förbrukningen låg på cirka 4000 kwh jämfört med månaden innan på ca 2200 kWh, märktes på räkningen kan man lugnt säga.
Att sedan elpriserna varierar kraftigt med varierande tillgång och förbrukning hjälper naturligtvis till.
Isakare Isakare skrev:
Mitt hus är på inget sätt jämförbart med TS, men jag hade samma ökning i januari mot december (Stockholm) Bor själv, och användningen av el är konstant.
Samma här, se hur förbrukningen skenade när polarvintern slog till:
Stapeldiagram som visar ökad elanvändning från oktober till januari med högst förbrukning under januari.

• Wow
Krokben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.