Jösses så lite du gör av med! Ofattbart faktiskt. Låg på 1500 kWh för Januari och så högt har jag aldrig haft sedan jag installerade värmepump! Nu är det ju kallare i Uppland än där du bor, var stunsvis -20 men ändå.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det finns nog bara en sak att göra i dessa klimatförändringarnas tider: Flytta söderut!Krokben skrev:
Flyttade själv 6 km norrut för ett par veckor sedan, och kylan är verkligen bitande.
Du kanske var ironisk, men ofta skiljer det endel mellan temperaturen i Uppsala som är 4 mil söder om där jag borKnockOnWood skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Om jag inte minns fel så slogs det väl bla något värmerekord i Örebro januari 2020, kan ju vara så enkelt att det varit kallare i år och kanske även blåst mer? Vad vet jag men är svårt att jämföra då väderförutsättningarna kan skilja sig ganska mycket.T Tohan skrev:
trevligt nog så kan jag på min sammanfattning från ellevio slå på att förutom förbrukning per månad samtidigt visa medel tempen i samma graf vilket gör att det blir lättare att förstå varför det diffar mellan åren och vintermånaderna.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 607 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 607 inlägg
Ökning från 1400 till 4000 i februari med bergvärme låter lite väl häftigt, särskilt med tanke på det kraftiga väderomslaget på slutet. Har du kollat att värmepumpen verkligen fungerar som den ska och inte börjat gå på enbart elpatron?T Tohan skrev:
Redigering: Eller tolkar jag diagrammet fel? Ökningen från ca 1450 till 2200 i januari känns inte särskilt anmärkningsvärd. Ökade själv ungefär lika mycket i procent den månaden medan det för februari är mer än en fördubbling.
Redigerat:
som Panor skriver så var januari 2020 osedvanligt varm, och som Magnus skriver så bör man nog börja med att kontrollera hur värmepumpen mår (om den har börjat gå på elpatron)T Tohan skrev:
en kall inledning men en varm avslutning på månaden gjorde att genomsnittstemperaturen för februari som helhet blev tämligen normal och vädret kan nog inte skyllas för Örebrohusets ökade elförbrukning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och den skenbara ökningen för februari är egentligen ännu större då månaden är 10% kortare än januari...
Redigerat:
nej knappast kupévärmare – om det inte är ett åkeri...
ökningen i förbrukning under februari motsvarar 3 extra kilowatt, dygnet runt i fyra veckor – det är nog bara husuppvärmningen som är en rimlig förklaring till det (sannolikt att elpatron/eltillskottet har ersatt värmepumpen)
ökningen i förbrukning under februari motsvarar 3 extra kilowatt, dygnet runt i fyra veckor – det är nog bara husuppvärmningen som är en rimlig förklaring till det (sannolikt att elpatron/eltillskottet har ersatt värmepumpen)
Ska fan ringa ivt servicen att en titt.. När de var som kallast då gick 16a hela tiden.. Såg nu att pumpa blinka röd motorskydd blä blä men allt annat på meny är som vanligt.. Inga konstigheter...harka skrev:
2000kgw skillnad..harka skrev:
Aldrig varit så mycket som 4000kgw.... Väntar februari och mars blir det typ över 2500kgw.. Då är det nåt som är på tokT Tohan skrev: