P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
polarvintern
Kul! :),måste vara permafrost där med den förbrukningen;)
 
Krokben
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Att sedan elpriserna varierar kraftigt med varierande tillgång och förbrukning hjälper naturligtvis till.

Samma här, se hur förbrukningen skenade när polarvintern slog till:
[bild]
Jösses så lite du gör av med! Ofattbart faktiskt. Låg på 1500 kWh för Januari och så högt har jag aldrig haft sedan jag installerade värmepump! Nu är det ju kallare i Uppland än där du bor, var stunsvis -20 men ändå.
 
Krokben Krokben skrev:
Jösses så lite du gör av med! Ofattbart faktiskt. Låg på 1500 kWh för Januari och så högt har jag aldrig haft sedan jag installerade värmepump! Nu är det ju kallare i Uppland än där du bor, var stunsvis -20 men ändå.
Ja, det finns nog bara en sak att göra i dessa klimatförändringarnas tider: Flytta söderut!

Flyttade själv 6 km norrut för ett par veckor sedan, och kylan är verkligen bitande.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Krokben
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det finns nog bara en sak att göra i dessa klimatförändringarnas tider: Flytta söderut!

Flyttade själv 6 km norrut för ett par veckor sedan, och kylan är verkligen bitande.
Du kanske var ironisk, men ofta skiljer det endel mellan temperaturen i Uppsala som är 4 mil söder om där jag bor:crysmile:
 
Själv bor jag i Örebro och de är chockerande högförbrukning jämt med föra året i samma månad.. Har bergvärme..
Sjukt...
 
  • Stapeldiagram som visar hög elförbrukning i kWh för januari och mars 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanvändningsdiagram för 2020 och 2021 visar hög energiförbrukning i januari i Örebro, relevanta kunduppgifter syns under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Panor82
T Tohan skrev:
Själv bor jag i Örebro och de är chockerande högförbrukning jämt med föra året i samma månad.. Har bergvärme..
Sjukt...
Om jag inte minns fel så slogs det väl bla något värmerekord i Örebro januari 2020, kan ju vara så enkelt att det varit kallare i år och kanske även blåst mer? Vad vet jag men är svårt att jämföra då väderförutsättningarna kan skilja sig ganska mycket.
 
trevligt nog så kan jag på min sammanfattning från ellevio slå på att förutom förbrukning per månad samtidigt visa medel tempen i samma graf vilket gör att det blir lättare att förstå varför det diffar mellan åren och vintermånaderna.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Magnus E K
T Tohan skrev:
Själv bor jag i Örebro och de är chockerande högförbrukning jämt med föra året i samma månad.. Har bergvärme..
Sjukt...
Ökning från 1400 till 4000 i februari med bergvärme låter lite väl häftigt, särskilt med tanke på det kraftiga väderomslaget på slutet. Har du kollat att värmepumpen verkligen fungerar som den ska och inte börjat gå på enbart elpatron?

Redigering: Eller tolkar jag diagrammet fel? Ökningen från ca 1450 till 2200 i januari känns inte särskilt anmärkningsvärd. Ökade själv ungefär lika mycket i procent den månaden medan det för februari är mer än en fördubbling.
 
Redigerat:
T Tohan skrev:
Själv bor jag i Örebro och de är chockerande högförbrukning jämt med föra året i samma månad.. Har bergvärme..
Sjukt...
Ja, februarisiffrorna har dragit iväg ordentligt. Nånting har dragit ordentlig med kw....
 
T Tohan skrev:
Själv bor jag i Örebro och de är chockerande högförbrukning
som Panor skriver så var januari 2020 osedvanligt varm, och som Magnus skriver så bör man nog börja med att kontrollera hur värmepumpen mår (om den har börjat gå på elpatron)

en kall inledning men en varm avslutning på månaden gjorde att genomsnittstemperaturen för februari som helhet blev tämligen normal och vädret kan nog inte skyllas för Örebrohusets ökade elförbrukning:

Graf som visar elförbrukning mot månadstemperatur med punkter för januari och februari 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och den skenbara ökningen för februari är egentligen ännu större då månaden är 10% kortare än januari...
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Ja, februarisiffrorna har dragit iväg ordentligt. Nånting har dragit ordentlig med kw....
Coupe värmare? Januari var på hela nätterna lång.. Kan de vara de?? Undrar vad en coupe värmaren??
 
nej knappast kupévärmare – om det inte är ett åkeri...

ökningen i förbrukning under februari motsvarar 3 extra kilowatt, dygnet runt i fyra veckor – det är nog bara husuppvärmningen som är en rimlig förklaring till det (sannolikt att elpatron/eltillskottet har ersatt värmepumpen)
 
harka harka skrev:
nej knappast kupévärmare – om det inte är ett åkeri...

ökningen i förbrukning under februari motsvarar 3 extra kilowatt, dygnet runt i fyra veckor – det är nog bara husuppvärmningen som är en rimlig förklaring till det (sannolikt att elpatron/eltillskottet har ersatt värmepumpen)
Ska fan ringa ivt servicen att en titt.. När de var som kallast då gick 16a hela tiden.. Såg nu att pumpa blinka röd motorskydd blä blä men allt annat på meny är som vanligt.. Inga konstigheter...
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
harka harka skrev:
nej knappast kupévärmare – om det inte är ett åkeri...

ökningen i förbrukning under februari motsvarar 3 extra kilowatt, dygnet runt i fyra veckor – det är nog bara husuppvärmningen som är en rimlig förklaring till det (sannolikt att elpatron/eltillskottet har ersatt värmepumpen)
2000kgw skillnad..
 
T Tohan skrev:
2000kgw skillnad..
Aldrig varit så mycket som 4000kgw.... Väntar februari och mars blir det typ över 2500kgw.. Då är det nåt som är på tok
 
  • Skärmbild av energiförbrukningsdiagram från e-on för olika månader, högst i januari och februari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar elanvändning per månad för ett kundnummer hos E.ON under året 2020.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.