Du kan ju stänga av värmepumpen och kolla elmätaren så du inte har något annat som drar mycket.

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
U
Kan du svara på mina frågor så kanske jag kan hjälpa. Skulle behöva se vilka i ställningar du har för kurvan och veta om du har termostater på radiatorerna? Det ser inte ut som du har någon inhomhusgivare i grafen, stämmer det?

vilken modell/storlek av AirX är det du har?

F funkisklasse skrev:
Vi har välisolerat! 30 cm glasfiberull på vinden, alla fönster dragfria, samt nytt FTX system…menar du att IVT Air X inte är en bra värmepump?
Nej det menade jag INTE. Men däremot så kan den vara lite snålt tilltagen. Då får man effekten att den kräver tillskott tidigt. Det gäller för alla märken.

Min första värmepump var IVT. Den fick jag hjälp med att räkna fram storleken på. Det slutade med eltillskott från ca -7 grader.
Jag var inte helt nöjd.

När det blev dags att byta så valde jag en NIBE med ca 70% större maxeffekt.

Nu har jag anläggning som går riktigt snålt.
Men jag fick ju putta in 15000 kr mer i början.
Jag tar hellre det än tillskott.

Och för att avsluta så har jag byggt mitt system, inkl byte till större radiatorer helt själv. Dessutom är jag elektriker och har monterat flertalet elmätare så att jag vet vad som förbrukar el. Jag skulle alldrig vara nöjd med en enda mätare, för då är det i princip omöjligt att veta vad som bör göras.

Att mäta är att veta !

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
jag har inte luftvatten, men jag har luftluft i garaget och bvp i huset, har förbrukat 1458kwh totalt under nov, då har vi haft en vecka med temperaturer under -10 till och med under -20. lägsta dygnsförbrukning 27 kwh högsta 72kwh. Norrbotten Boden hus från 78. 125kvm hus 1,5 plan, radiatorer 22 grader inomhus. Garage 50 kvm dåliga garagedörrar klent isolerat.
11380 kwh förbrukat tot i år, inge elbilar eller solpaneler eller liknande

Villa på 163kvm -86 inkl uppvärmd biyta med Luftvatten, mekanisk Frånluft (F) 21 grader inomhus, elbil och eluppvärmd gästhus/mancave :-)
Variera kraftigt med förbrukningen men i Nov. Har vi snittat 50kWh, dock ganska milt ute, Västra Götaland.

Min LVVP sticker iväg rejält i förbrukning när temperaturen droppar, cop blir lite sämre samtligt som kurvan gör att pumpen vill dra upo framledningstemperaturen från t.ex. 22 till 26 grader i hela plattan, sen när mildare väder drar in blir det nästan ingen värmedrift alls på några dagar. Symptomen på tröga värmesystem.. nästan så man skulle ha en extra tank och köra värmekurva på månadsmedeltemperatur.

Hushållsel för mig normalt ca 8-18 kWh prr dag, Ca 25-30kWh per dag totalt när det är några minusgrader. Mycket välisolerat hus

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
jag har inte luftvatten, men jag har luftluft i garaget och bvp i huset, har förbrukat 1458kwh totalt under nov, då har vi haft en vecka med temperaturer under -10 till och med under -20. lägsta dygnsförbrukning 27 kwh högsta 72kwh. Norrbotten Boden hus från 78. 125kvm hus 1,5 plan, radiatorer 22 grader inomhus. Garage 50 kvm dåliga garagedörrar klent isolerat.
11380 kwh förbrukat tot i år, inge elbilar eller solpaneler eller liknande
Härligt! Då gör vi av med mycket mer i liten villa i Stockholm runt -3 grader….

842 kwh till och med 28/11 varav elbil 169. Dåligt isolerat torp på 75 m² + 15m² bod, två luftvärmepumpar, en i huset, en i boden. Så inte luft/vatten. Vid minusgrader kraftig ökning, jag har en frostvakt i verkstaden inställd på 5+.

Men jag har varit för snål för att sätta på elementet i sovrummet där det vid minusgrader varit 16C°. På nedervåningen ca 22 C°.

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.