1 640 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Elfel
Vad gör man om man är en idiot som inser efteråt att det är gömda, ihoptejpade skarvsladdar i hela huset, så väl bakom lister som i badrum?
Kan man ta upp det till diskussion efter att pappren är skrivna, eller får man svälja det hela och bara börja slita ut all elen?
Kan man ta upp det till diskussion efter att pappren är skrivna, eller får man svälja det hela och bara börja slita ut all elen?
Denna tråd har flyttats från "checklista för el".
I din undersökningsplikt ingår att du kontrollerar el också vilket inte görs vid en vanlig överlåtelsebesiktning.
Om det inte krävs förstörande insatser för att kontrollera detta så har du inga möjligheter att få ut några pengar via dolda fel. Det är ju inte förstörande att skruva ner några doser och se så att kablarna ser okej ut osv osv.. Om det däremot visar sig att på ytan ser allt okej ut, men inne i väggarna har man fuskat ordentligt så kan de gå som doltfel.
En väg är att försöka "skrämma" säljaren genom att kontakta honom och berätta om elfelen och att de räknas som dolda fel och du har för avsikt att stämma honom om ni inte kan komma överrens och så chansar du på det, kanske lägger någon tusenlapp på låta en advokat skriva ihop något. Men i det långa loppet så ser det mörkt ut för dig.
Se det som läro pengar, samt att du säkert kommer sova bättre när du vet att det är ny el dragen, dessutom så lär det ju knappast vara en elektriker som dragit den elen, så du kanske kan skrämma säljaren med att du tänker göra en polisanmälan.
Om det inte krävs förstörande insatser för att kontrollera detta så har du inga möjligheter att få ut några pengar via dolda fel. Det är ju inte förstörande att skruva ner några doser och se så att kablarna ser okej ut osv osv.. Om det däremot visar sig att på ytan ser allt okej ut, men inne i väggarna har man fuskat ordentligt så kan de gå som doltfel.
En väg är att försöka "skrämma" säljaren genom att kontakta honom och berätta om elfelen och att de räknas som dolda fel och du har för avsikt att stämma honom om ni inte kan komma överrens och så chansar du på det, kanske lägger någon tusenlapp på låta en advokat skriva ihop något. Men i det långa loppet så ser det mörkt ut för dig.
Se det som läro pengar, samt att du säkert kommer sova bättre när du vet att det är ny el dragen, dessutom så lär det ju knappast vara en elektriker som dragit den elen, så du kanske kan skrämma säljaren med att du tänker göra en polisanmälan.
Ser tyvärr rätt mörkt ut men å andra sidan finns det inga rättsfall på detta såvitt jag vet.
Hur långt har köpeprocessen kommit? Har det gjorts någon besiktning?
/Kent
Hur långt har köpeprocessen kommit? Har det gjorts någon besiktning?
/Kent
Nja, är det verkligen så? Om installationerna är felaktigt utförda och "farliga" samt utförda av förra ägaren (eller om du vet vem som gjort dem) så kan man nog få honom att bekosta att rätta till det. Men det handlar ju inte om ett dolt fel utan någon annan juridisk aspekt.
En kompis till mig råkade ut för lösa FK i taket för spottarna (inga elrör/slang). Det räckte med att hans elektriker ringde förra ägaren och förklarade att han tänkte fakturera honom för jobbet, så dom behövde inte ens göra upp rättsligt....
En kompis till mig råkade ut för lösa FK i taket för spottarna (inga elrör/slang). Det räckte med att hans elektriker ringde förra ägaren och förklarade att han tänkte fakturera honom för jobbet, så dom behövde inte ens göra upp rättsligt....
Problemet blir kanske att bevisa att det är förre ägaren som har dragit elen och inte ägaren före honom, för vad jag vet så är det inte olagligt att vara dum och inte kontrollera om elen är dragen, så om det inte kan räknas som dolt fel och säljaren är en slipad blånekare så kan det bli jobbigt att få några pengar av honom...Larsa skrev:Nja, är det verkligen så? Om installationerna är felaktigt utförda och "farliga" samt utförda av förra ägaren (eller om du vet vem som gjort dem) så kan man nog få honom att bekosta att rätta till det. Men det handlar ju inte om ett dolt fel utan någon annan juridisk aspekt.
Larsa>Att nog få nån att bekosta saker är en helt annan sak än om det finns prejuridicerande rättsfall på området. Självklart kan nån med anknytningar till mcklubbar etc få vissa resultat men det är knappast juridiskt riktigt.
Så som svar är det fortfarande som jag skrev i förra inlägget, det finns inga rättsfall på området så vitt jag vet.
/K
Så som svar är det fortfarande som jag skrev i förra inlägget, det finns inga rättsfall på området så vitt jag vet.
/K
Klicka här för att svara