T tompaah7503 skrev:
Uppdatering.
Elektriker (ja, riktig med behörighet) kom runt halv tio. Efter en timme skakade han på huvudet och sa att mycket ska man se.

Med alla säkringar urskruvade i bostadshusets central, så mätte han upp varierade spänningar mellan en inkommande fas och de bortkopplade grupperna. En del var stabila men en grupp hade pulserande spänning. Två andra centraler på fastigheten stängde vi av med respektive huvudströmbrytare, felet kvarstod. Kopplade bort alla gruppers nollor, felet kvarstod..

Hade gärna stannat kvar där men var tvungen att blåsa till jobbet.
Ska bli grymt spännande att höra senare vad felet var/är.
Mycket intressant läsning. Skall jag tolka det som att du har en bakspänning som inte går genom centralen?

Riktigt spännande att följa upp varför detta sker...

Kan tyvärr inte terminologin tillräckligt noga men jag skulle bedöma det som bakspänning då där är spänning på frånkopplade grupper.

Fastigheten är lite mer komplex än en vanlig villa, från mätarskåpet matas förutom bostadshusets huvudcentral också en separat central i källaren samt en fristående stallbyggnad. Även solcellsanläggningen är inkopplad i mätarskåpet (helt avstängd på ac & dc-sidan nu vid problemtillfället). Ytterligare en stallbyggnad ligger som undercentral under bostadshusets huvudcentral.

Normala människor hade nog tyckt att detta är jättejobbigt. Jag tycker det är rätt kul och lärorikt.

Framför allt i bostadshuset är elen av ganska dålig standard. Delar har fått nyare el i samband med någon ombyggnad, gissningsvis 80-90-tal. Delar har kuloledning med porslinsdosor. Det finns en del tokigheter som t.ex. en av de största grupperna (uttag och belysning i flera rum) som matades med en löst liggande EKLK (typ) på vindsgolvet. Kanske inte så bra om man snubblar på den osv. En dosa hittade jag flera grupper i av olika faser. Finns mycket att göra här..

Mycket intressant! Vi hade ett liknande fall för några veckor sedan.
Jag hade börjat med att leta upp en säker jord på fastigheten att mäta mot.
T.ex. egna vattenledningsrör i järn eller grävt ner en någon meter skalad kabel i fuktig jord.

Själv har jag ibland spänningsskillnad = vagabondströmmar mellan inkommande PEN och inkommande fjärrvärme rör.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag hade börjat med att leta upp en säker jord på fastigheten att mäta mot.
Kan man inte använda nätbolagets PEN som jord, eller du menar att det skulle i värsta fall kunna vara glapp/brott på den?

T tompaah7503 skrev:
Kan man inte använda nätbolagets PEN som jord, eller du menar att det skulle i värsta fall kunna vara glapp/brott på den?
Jag har varit med om två gånger då nätet PEN varit varmgång i och dålig eller ingen kontakt.
En gång var det under den plomberade kåpan på elmätarn som kabel var blå och plasten smält.
Det skiljde 48V mellan nollan och sandkorn, som var vattenfylld gjujärnsbrunn.

T tompaah7503 skrev:
Med brytaren av mäter jag ca 200 V i lamputtaget.
I dylika fall gäller det att vara tydlig. Uppenbart är inte lampan inkopplad vid denna mätning. Då är ju den naturliga frågan dels vad du mäter för spänningen med lampan inkopplad, och dels vad du mäter med för slags instrument (dess ingångsimpedans). Detta för att få en fingervisning om vilken ström den handlar om.
T tompaah7503 skrev:
Med alla andra grupper avstängda i säkringscentralen, så kvarstår felet på den grupp som lampan befinner sig på.
Uppenbart är alltså säkringen till lampan på här? Och att du därmed mäter 0 V med säkringen bruten? Det isolerar felet i min mening till denna grupp. De spökspänningar som elektrikern mäter har då en annan förklaring.
T tompaah7503 skrev:
I porslinsdosan där brytaren är kopplad mäter jag med spänningen påslagen 29 Vac mellan två plintar, det är bara så ämlans trångt i dosan så jag ser inte vad det är för ledningar.
Detta låter ju som ett fel, men det går inte att säga utan att veta vad det är för trådar du mäter mellan, och om lampan är iskruvad här eller inte...
T tompaah7503 skrev:
Med alla säkringar urskruvade i bostadshusets central, så mätte han upp varierade spänningar mellan en inkommande fas och de bortkopplade grupperna.
Detta säger mig ingenting, dvs exakt mellan vad mätte han?

Men nu får vi avvakta och se vad han kom fram till. Det går inte att gissa nånting ännu.

Uppdatering.

Elektriker var hos oss igår nästan hela dagen. Har pratat med honom i morse om vad som gjorts.
Han har ingen riktig teori säker om vad som orsakar att lampan är igång i avstängt läge. Det bästa han kunde säga var att det eventuellt kan vara så att våra solpaneler (ca 60 kvm, 36 paneler i 3x12 matris) på taket ger upphov till induktiv ström i denna grupp.

Lite fakta i punktform
  • Alla lamputtag i gruppen är mätta och det är bara ett som det förekommer spänning i med brytaren avstängd.

• Vi har bott i huset i två år och fenomenet med lampan är helt nytt. Armaturen och glödlampan är den samma som suttit där sen vi tog över huset.

• Väldigt lite i övrigt är gjort med elanläggningen. En undercentral i källaren har fått egen matning från mätarskåpet (ca 3 månader sen). Har dragit om två kablar till ett uttag och en brytare, de låg lösa i vägg och jag har dragit nya i rör (ca 2 veckor sen).

• Solcellerna är installerade i somras och har fungerat felfritt.

• I går när lampan började lysa svagt var kl 05:50 cirka och det var kolmörkt ute. Jag gick ändå och stängde av DC-sidan på solanläggningen samt bröt strömmen till växelriktaren med AC-brytaren. Lampan fortsatte lysa.

• Elektrikern bytte glödlampan mot en LED-lampa, någonstans under dagen verkar fenomenet ha upphört eftersom när jag kom hem så fungerande lampan som normalt, i avstängt läge var den avstängd.

• Han sade att han hade kortslutit denna spänning mot något och det var så låg ström att inget hände. Fenomenet kanske försvann där, oklart för mig.

• Kl 01.05 i natt väckte sambon mig, nu blinkar LED-lampan i avstängt läge.. blinkar. Bifogar film på det, inte så lätt att se med dålig mobilkamera men det är en sekvens av "av-på-av-på" och i "av"-läget blinkar den uppskattningsvis med en frekvens av 20-30 Hz

• Kunde inte sova i natt så jag flyttade gruppen till en annan säkring (annan fasskena). Det gjorde absolut inget, lampan fortsatte blinka.

• Solanläggningen är inte jordad eller funktionsutjämnad, det står uttryckligen i växelriktarens manual att man inte ska göra det med panelerna.

• När vi satte upp panelerna i somras togs särskild hänsyn till att inte skapa öppna loopar med DC-kabeln utan de är förlagda så nära det går överallt.

• Elektrikerns rekommendation var att jorda panelernas stativ mot eget jordtag. Det betyder att även panelerna kommer få potentialutjämning mot jordtaget då ramarna har kontakt med panelstativet.

• Vi har en 400 kV kraftledning från Svenska Kraftnät ca 55 meter ifrån huset och solanläggningen, den går inte riktigt parallellt med solanläggningen men i kanske 30 graders vinkel.

Redigerat: korrigerat avståndsuppgift från solanläggning till kraftledning

Redigerat:
Ska försöka skissa upp en bild av hur elen på fastigheten går.

På bilden:
  1. Avlämningspunkt från nätägare. Mätarskåp, nybytt i samband med produktionsanläggnings inkoppling. Brytare, JFB-B och "smartmätare" för produktionsanläggningen finns här.

2. Säkringscentral i bostadshus. Äldre diazedcentral utan jordfelsbrytare.
    Anslutna apparater uttag, belysning, kyl/frys, spis

3. Säkringscentral i källare. Nybytt normcentral. Alla grupper bakom jordfelsbrytare.
    Anslutna apparater: jordvärmeanläggning, frysar, belysning, uttagsgrupper.
    Låg tidigare som undercentral till 2 men fick egen matning i samband med mätarskåpsbyte vid inkoppling av produktionsanläggningen.

4. Säkringscentral i stall. Äldre diazedcentral utan jordfelsbrytare. Nästan inget anslutet, endast belysning, några uttag. Elbilen laddas härifrån med ett Shuko-uttag. Vid ena tillfället var den ansluten, vid andra inte.

5. Undercentral i stall. Ett uttag till frys samt belysning.
    Vattenpumpen som finns ca 400 meter bort matas härifrån.

Röda streck: matningar till centraler
Blå streck: vattenpumpens kabel
Grå streck: Förtydligande var 400 kV-ledningen går

Solanläggningen täcker taket ungefär mellan siffrorna 2 och 3.

Översiktsbild av fastighet som markerar elmatning med röda streck, vattenpumpskabel i blått, och 400 kV-ledning i grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrev mitt sammanfattande inlägg först men ska försöka besvara dina frågor också.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I dylika fall gäller det att vara tydlig. Uppenbart är inte lampan inkopplad vid denna mätning. Då är ju den naturliga frågan dels vad du mäter för spänningen med lampan inkopplad, och dels vad du mäter med för slags instrument (dess ingångsimpedans). Detta för att få en fingervisning om vilken ström den handlar om.
Lampan är vid mättillfälet inte inkopplad. Mäter de två polerna i lamputtaget med lampan urdragen.
Instrumentet var dels min egna spänningsprovare, köpt länge sen men ser ut som att Julas spänningsprovare är identisk.
images
Elektrikern mätte med sin egen spänningsprovare som jag inte så märke och modell på men efter bildgoogling kan det mycket väl vara denna, väldigt lik (röd, fyrkantiga dioder)
https://www.khs.se/shop/spanningsprovare-profipol/

Uppenbart är alltså säkringen till lampan på här? Och att du därmed mäter 0 V med säkringen bruten? Det isolerar felet i min mening till denna grupp. De spökspänningar som elektrikern mäter har då en annan förklaring.
Ja, med alla andra säkringar i denna central utdragna, utom den gruppen som lampan befinner sig på, så lyser glödlampan/blinkar LED-lampan fortfarande.

Detta säger mig ingenting, dvs exakt mellan vad mätte han?
Han mätte med spänningsprovaren mellan den nedersta fasskenan, där lampans grupp är ansluten och grupper på översta fasen som var bortkopplade genom att säkringen var utskruvad. Klippt en skiss från forumet på diazedcentral för att illustrera mätpunkterna med rött. Alla säkringar vid detta testtillfälle är utskruvade. Varierande spänningar mättes upp genom olika grupper på den översta skenan. Vissa pulserade och andra hade fast spänning enligt spänningsprovaren.

Skiss av diazedcentral med röda markeringar för att illustrera mätpunkter för elektriska tester.

Det jag inte kan förstå hur solanläggningen skulle kunna skapa induktiva strömmar i en grupp inne i bostadshuset. Anläggningen är ca 55 meter som närmast ifrån 400 kV-kraftledningen (skrev fel ovan). Kan panelerna eller stativet plocka upp induktiva strömmar och koncentrera in dem på något sätt?

Och varför bara ett lamputtag på den gruppen lider av denna fantomspänning, i de övriga lamputtagen i samma grupp kunde han inte mäta denna spänning. Är det så då att denna induktion sker efter strömbrytaren så den förekommer så länge strömbrytaren är avstängd och "försvinner" när strömbrytaren slås på (med lampa ikopplad) och full nätspänning hamnar i ledningen?

Och varför den inte finns där stora delar av dagen men två gånger nu har kommit igång när det är kolmörkt ute (05:50 resp. 01:05 på natten). Det gör heller ingen skillnad att bryta DC-sidan på panelerna, varken när det är ljust eller mörkt ute.

Det här var lurigt. Men induktion från solanläggningen på natten låter väldigt långsökt. Induktion är en extremt ovanlig orsak till problem. Kapacitiv koppling kan få LED-lampor att lysa svagt eller blinka, men knappast en glödlampa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Induktion kan inte ske i en öppen krets. Om du haft en diodlampa skulle jag varit väldigt säker på att det var en kapacitiv koppling. Men det borde definitivt inte påverka en glödlampa.

Det finns en uppgift (skröna?) att en husägare i Norrland som bodde i ödemarken utan el hade lysrörsbelysning i hela huset! Han bodde under en av dom stora kraftledningarna från vattenkraftverk. Troligen hade han förstärkt induktionen med upphängda ledningar i dom rätt/ parallella vinkel mot kraftledningen.
Alla som jobbat i ställverk med stora strömmar höga spänningar kan vittna om att när man går ut och släcker belysningen, så fortsätter lysrör att ge ljus ifrån sig som räcker till ledbelysning.
Dom uppvisar även ett vandrande varierat ljus som inte upphör.
Fältet kring en kraftledning 400kV varierar var man befinner sig, din ledning till lampan råkar kanske gå parallellt med en fältlinje en längre sträcka.

Kanske den nya solpanelens infästning fungerar som en stor induktionsspole mot kraftledningen, då denna är det senaste ändringen i fastigheten.

Ett experiment när det är riktigt mörkt, tag ett vanligt lysrör i handen och gå under kraftledningen, håll det högt och sväng det i olika lägen vid sidan om ledningen bör fältet var störst. Se vad som händer.
Spänningen är flera tusen volt/meter.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Lägger in en bild på solpanelernas infästningsskenor också om det kan klargöra något.

Det är tre rader paneler med två skenor under varje. Panelerna är fästa i sidorna med klämmor mot skenorna och har ett litet mellanrum i ovan/nedankant. Vet inte om det kunde hjälpa att först och främst koppla ihop de sex stativraderna med varandra och sedan vidare ner till egen jord.

Är bara lite skeptisk till att jorda så stora sjok metall på taket, låter som en perfekt åskledare om inte annat. Dock har jag en av kraftledningsstolparna 60 meter från huset så det känns väl som att den borde ta den största risken.

Infästningsskenor för solpaneler på ett tak med tre rader skenor och klämmor för montering, med tak och skorsten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någon möjlighet att problemet kan härröra sig från en annan fastighet?

Nu skjuter jag vilda idéskott i mörkret men eftersom det börjar på så konstiga tider, 1 på natten och 5 på morgonen så har jag grymt svårt att sätta det i samband med någon apparat hos oss som slår igång. Kyl/frys går hela dygnen och jordvärmepumpen kör också minst en gång i timmen, mer nu när det börjar bli kallare.

Däremot är vi bara 6 abonnenter på 6 kV transformatorn som försörjer vår lilla del av kosmos. Den närmaste grannen har väldigt udda dygnsrytm och är väldigt inne på en massa new age stuff. Skulle inte förvåna mig det minsta om han köpt något märkligt på Wish eller Alibaba och kopplat in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.