Buford Buford skrev:
När jag läste till elektriker för en massa år Sedan (jobbar med annat sedan många år och har glömt det mesta) så vet jag att läraren pratade om hur elen kan bete sig helt rätt, förutsatt att x inte går sönder och man vid någon punkt kopplat fel eller inte skruvat nollpunkt på rätt sätt. Blir det fel i x och man gjort felkoppling någonstans så kan plötsligt spisen gå på när man tändert.ex hallampan, slår på radion och börjar dammsuga. Elen tar en plötslig bakväg, vilket kan bli lurigt.
Känns som det skulle kunna vara något sådant här och kanske någon som kan el som kan förklara om jag är helt ute o cyklar eller om det finns någon substans i det jag kommer ihåg :thinking::cool:
Du far nog efter det jag skrev i inlägg #3. När en huvudsäkringar går sönder försvinner all spänning på den fasen. När man sedan slår på en last som ligger mellan den fasen och en annan fas vars huvudsäkring är hel matas den utlösta fasens grupper (automatsäkringar/dvärgbrytare) bakvägen. Därför tänds det i köket när spisen slås på. Spisen är normalt den enda i en lägenhet som använder mer än en fas. Detta ter sig naturligtvis för en lekman som ett allvarligt fel men 99/100 gånger är det en huvudsäkring. Det kan naturligtvis också bero på att man skadat huvudledningen till lägenheten eller att det löst ut en säkring i en fördelningscentral eller liknande.

• Gilla
Limajo och 2 till
  • Laddar…
Nu har jourkillen varit här och mycket riktigt var det huvudsäkringen. Nu lyser det igen och kyl och frys brummar på för att få ned temperaturen.

• Gilla
HeineA och 3 till
  • Laddar…
L Limajo skrev:
Det var så klart låst till elcentralen. Och det är fredag kväll så då får man ringa jouren som kostar en massa pengar. För att byta en rackarns liten säkring. Blä.

Tack för hjälpen i alla fall, hoppas ni har en trevligare fredag än jag.
Då får du bryta upp skåpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.