Hej,
Nu när jag kom hem funkade inte elen i kök och vardagsrum. Inga säkringar har gått. När jag testade om spisen funkade genom att sätta på en platta kom elen tillbaka och kökslampan tändes. Vad sjutton är det som händer???

Till saken hör att jag har en firma här som renoverar badrummet men de har, enligt vad killen som är här säger, inte gjort något med elen idag och jag ser inget tecken på att de varit i närheten av elskåpet. Elen i badrummet funkar.

Firmans elektriker är på väg hit men jag tänkte ändå fråga här för jag känner mig helt förvirrad. Vad sjutton kan ha gått fel när elen beter sig på det här viset?

Kanske elkillen slog på säkringen precist när du skulle testa.

Det har gått en huvudsäkring, då beter sig elen så.

• Gilla
Krokben och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske elkillen slog på säkringen precist när du skulle testa.
Nej, elkillen är inte här. Den andre var inte i närheten av elskåpet.

När jag stängde av spisen försvann elen i köket igen.

• Gilla
pjo65
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det har gått en huvudsäkring, då beter sig elen så.
Men alla säkringar är ”uppe”?

Huvudsäkringar är gängsäkringar, sittter bredvid elmätaren.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Huvudsäkringar är gängsäkringar, sittter bredvid elmätaren.
Jag har ingen elmätare i lägenheten. Bara ett skåp med snabbsäkringar. Så då kanske felet är utanför lägenheten.

L Limajo skrev:
Jag har ingen elmätare i lägenheten. Bara ett skåp med snabbsäkringar. Så då kanske felet är utanför lägenheten.
Ja, din mätare kan sitta i trapphuset eller som oftast, i ett elrum i källaren.

• Gilla
Limajo och 1 till
  • Laddar…
Det var så klart låst till elcentralen. Och det är fredag kväll så då får man ringa jouren som kostar en massa pengar. För att byta en rackarns liten säkring. Blä.

Tack för hjälpen i alla fall, hoppas ni har en trevligare fredag än jag.

L Limajo skrev:
Det var så klart låst till elcentralen. Och det är fredag kväll så då får man ringa jouren som kostar en massa pengar. För att byta en rackarns liten säkring. Blä.

Ring till styrelsen. Man har laglig rätt att ha tillträde till sin elmätare.

• Gilla
Limajo
  • Laddar…
S
L Limajo skrev:

Du skall ha tillgång till att byta dina egna huvudsäkringar, har du inte det tror jag omöjligt att kostnaden landar på dig. Bara du ringer fastighetsjouren ni använder er av och inte en random elektriker

• Gilla
Limajo
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ring till styrelsen. Man har laglig rätt att ha tillträde till sin elmätare.
Vår styrelse har inget nummer utan den enda man kan kontakta är fastighetsskötaren som bara nås vardagar dagtid. Men är det som du säger att man har rätt att komma åt elmätaren kanske jag inte behöver betala. Jag får kolla upp vad som gäller.

S SueCia skrev:
Du skall ha tillgång till att byta dina egna huvudsäkringar, har du inte det tror jag omöjligt att kostnaden landar på dig. Bara du ringer fastighetsjouren ni använder er av och inte en random elektriker
Jo, jag ringde ”vår” jour. Jag bara antog att det skulle kosta pengar men det kanske inte är så. Av vad jag läste mig till på brf:ens hemsida verkade det bara vara vid vissa akuta vattenläckor som jouren var kostnadsfri men det kanske inte stämmer.

• Gilla
Peter Hahne
  • Laddar…
L Limajo skrev:
Jo, jag ringde ”vår” jour. Jag bara antog att det skulle kosta pengar men det kanske inte är så. Av vad jag läste mig till på brf:ens hemsida verkade det bara vara vid vissa akuta vattenläckor som jouren var kostnadsfri men det kanske inte stämmer.
Att inte ha fungerande el över en helg får ju ses som hyfsat akut också. Men det är ju mitt tycke.

• Gilla
Limajo
  • Laddar…
När jag läste till elektriker för en massa år Sedan (jobbar med annat sedan många år och har glömt det mesta) så vet jag att läraren pratade om hur elen kan bete sig helt rätt, förutsatt att x inte går sönder och man vid någon punkt kopplat fel eller inte skruvat nollpunkt på rätt sätt. Blir det fel i x och man gjort felkoppling någonstans så kan plötsligt spisen gå på när man tändert.ex hallampan, slår på radion och börjar dammsuga. Elen tar en plötslig bakväg, vilket kan bli lurigt.
Känns som det skulle kunna vara något sådant här och kanske någon som kan el som kan förklara om jag är helt ute o cyklar eller om det finns någon substans i det jag kommer ihåg :thinking::cool:

• Gilla
Limajo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.