8 247 läst ·
52 svar
8k läst
52 svar
ELFEL - DOLT FEL? - FELDRAGET KABEL
Det är uttalanden som dessa som bevisar att du inte är något annat än en tangentbordsryttare. Du får försöka lura andra men nu räcker det för mig. Jag har bättre saker för mig än att bevisa saker för dig.E El-Löken66 skrev:
Ni pratar nog om lite olika saker. Biträdande besiktningsman el vid en entreprenadbesiktning kontrollerar så att beställaren fått det som står i kontraktet med tillhörande ritningar och beskrivningar. Alltså, är det rätt antal uttag, armaturer etc. Samt rätt typ. Sen kontrolleras egenkontroller samt övriga intyg för provning. Man kollar också så det ser bra ut, grejer sitter fast m.m. Att installationen är korrekt utförd att avsedd funktion finns är ytterst entreprenörens ansvar.
Vid status- eller konditionsbesiktning finns inget att besiktiga efter, inga entreprenadhandlingar. En sådan syftar istället till att säkerställa att elen är korrekt utförd. Vid en sådan är det lämpligt att titta bakom centralen samt att göra stickprov på uttag, strömbrytare och kopplingsdosor. Särskilt där man ser apparater från byggvaruhusens egna lågprismärken. Detta görs nog sällan, möjligheten finns nog inte ens vid köp av bostadsrätt idag. Börjar man ”krångla” med det så tar säljaren en annan köpare som inte ”krånglar”.
Vid status- eller konditionsbesiktning finns inget att besiktiga efter, inga entreprenadhandlingar. En sådan syftar istället till att säkerställa att elen är korrekt utförd. Vid en sådan är det lämpligt att titta bakom centralen samt att göra stickprov på uttag, strömbrytare och kopplingsdosor. Särskilt där man ser apparater från byggvaruhusens egna lågprismärken. Detta görs nog sällan, möjligheten finns nog inte ens vid köp av bostadsrätt idag. Börjar man ”krångla” med det så tar säljaren en annan köpare som inte ”krånglar”.
Klicka här för att svara