Jag behöver inga verktyg för att öppna ugnsluckan.

Menar du att man ska inspektera bakom brytare vid en besiktning?

E El-Löken66 skrev:
Inga problem att demontera, ungefär som att öppna luckan till ugnen.
Hade du
E El-Löken66 skrev:
Inga problem att demontera, ungefär som att öppna luckan till ugnen.
Jag förstår din poäng. Men jag ser helt enkelt inte hur det kan vara rimligt att göra så. Tänk själv ifall du hade sålt en bostad och ALLA ska gå runt och skruva lös alla don som finns i bostaden, folk som kanske inte ens ha en vana att hålla på med sådana saker.. Nä fyfan

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Det skulle kunna gå som dolt fel. Det beror ju lite på hur mycket mer som är fel. Felet ska vara så stort att det märkbart påverkar fastighetens värde. Det är osannolikt om det bara är fel där.
Har han köpt hela fastigheten? Vilken magnat. Alltid roligt att rätta vår ordexpert:cool:

• Haha
  • Älska
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
De bruna ledarna nere till höger ser ut att sitta i en toppklämma klämd bakom dosan. Är du säker på att några ledare försvinner iväg?

S
Ahh, skönt med en dolda fel tråd från vad jag antar är ännu en 90talist? :)

Låt säljaren vara och ta ansvar för ditt hem, inser du inte hur galet det låter att du vill att någon annan ska ta ansvar för dina renoveringar?

• Gilla
  • Haha
Smesken och 5 till
  • Laddar…
E
KrilleOlsson KrilleOlsson skrev:
Hade du

Jag förstår din poäng. Men jag ser helt enkelt inte hur det kan vara rimligt att göra så. Tänk själv ifall du hade sålt en bostad och ALLA ska gå runt och skruva lös alla don som finns i bostaden, folk som kanske inte ens ha en vana att hålla på med sådana saker.. Nä fyfan
Menar mest att du som elektriker kanske har en lite större uppförsbacke.

Och nej, jag försvarar egentligen inte alls systemet.

Är det fuskat med saker och säljaren visste detta men teg så borde hen stå för kostnaden.

Men det fungerar likadant i rätten, den som tiger mest klarar sig bäst.

Hade säljaren informerat om att det var hemmapul hade det varit annorlunda, nu kanske det var föregående ägare som gjort detta eller så, detta framgår inte.

Men att dra detta till en rättslig upplösning är något annat.

Så förbered en genomtänkt predikan och försök låta myndig så får du se vad de säger men kolla upp hela anläggningen först.

Det är såklart inte rimligt att alla går och plockar ner och kollar bakom uttag m.m. Frågan är bara om lagen är anpassad till det, jag tror inte det. Däremot, i en perfekt värld så besiktigar man innan man skriver och då hade elbesiktningsmannen kanske kollat detta. Kolla på några fler ställen, att göra sönder dosor på det viset är ganska vanligt och inte bra. Sannolikt finns även ett rör till den lösa enkelisolerade kabeln. Som folk redan varit inne på, hur mkt hade detta påverkat priset? Förmodligen mycket lite såvida all el inte ser ut så.

E El-Löken66 skrev:
Finns ju även något som kallas besiktning.

Men det brukar kosta mer än der smakar.
Men jag skrev ju det…

J Jocke Best skrev:
Har han köpt hela fastigheten? Vilken magnat. Alltid roligt att rätta vår ordexpert:cool:
Jag var lite inkörd på att det är villor det handlar om på ”byggahus”. Jag läste uppenbarligen inte så noga att jag la märke till att det var en lägenhet.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
E
J Johan456 skrev:
Men jag skrev ju det…
Jaha.. La till det i efterhand menar du?

Men då suddar jag mitt inlägg, förstör hur du menar.

E
D Daniel 109 skrev:
Jag var lite inkörd på att det är villor det handlar om på ”byggahus”. Jag läste uppenbarligen inte så noga att jag la märke till att det var en lägenhet.
Lägenhet?
Inger dolt fel.

Men hota med anmälan till Elsäkerhetsverket.

E El-Löken66 skrev:
Jaha.. La till det i efterhand menar du?

Men då suddar jag mitt inlägg, förstör hur du menar.
Nej, jag har inte redigerat mitt inlägg.

E El-Löken66 skrev:
Lägenhet?
Inger dolt fel.

Men hota med anmälan till Elsäkerhetsverket.
Du vet egentligen inte, köplagen ger stöd åt att kunna hävda att denna ”vara” är felaktig.

E
J Johan456 skrev:
Du vet egentligen inte, köplagen ger stöd åt att kunna hävda att denna ”vara” är felaktig.
O ja, allt är möjligt men nu börjar uppförsbacken vara i klass med K2.

• felet ska inte ha varit upptäckbart, trots en noggrann besiktning,
  • felet ska inte ha varit förväntat med hänsyn till bostadens ålder, skick och användning,
  • felet påverkar bostadens marknadsvärde

Din bild av hur nog man förväntas besikta stämmer inte riktigt.

Det är nog den sista punkten det faller på. Enligt en dom har jag för mig att att 4% av värdet var för lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.