8 247 läst ·
52 svar
8k läst
52 svar
ELFEL - DOLT FEL? - FELDRAGET KABEL
Jag behöver inga verktyg för att öppna ugnsluckan.
Menar du att man ska inspektera bakom brytare vid en besiktning?
Menar du att man ska inspektera bakom brytare vid en besiktning?
Hade duE El-Löken66 skrev:
Jag förstår din poäng. Men jag ser helt enkelt inte hur det kan vara rimligt att göra så. Tänk själv ifall du hade sålt en bostad och ALLA ska gå runt och skruva lös alla don som finns i bostaden, folk som kanske inte ens ha en vana att hålla på med sådana saker.. Nä fyfanE El-Löken66 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Ahh, skönt med en dolda fel tråd från vad jag antar är ännu en 90talist?
Låt säljaren vara och ta ansvar för ditt hem, inser du inte hur galet det låter att du vill att någon annan ska ta ansvar för dina renoveringar?
Låt säljaren vara och ta ansvar för ditt hem, inser du inte hur galet det låter att du vill att någon annan ska ta ansvar för dina renoveringar?
Menar mest att du som elektriker kanske har en lite större uppförsbacke.KrilleOlsson skrev:
Och nej, jag försvarar egentligen inte alls systemet.
Är det fuskat med saker och säljaren visste detta men teg så borde hen stå för kostnaden.
Men det fungerar likadant i rätten, den som tiger mest klarar sig bäst.
Hade säljaren informerat om att det var hemmapul hade det varit annorlunda, nu kanske det var föregående ägare som gjort detta eller så, detta framgår inte.
Men att dra detta till en rättslig upplösning är något annat.
Så förbered en genomtänkt predikan och försök låta myndig så får du se vad de säger men kolla upp hela anläggningen först.
Det är såklart inte rimligt att alla går och plockar ner och kollar bakom uttag m.m. Frågan är bara om lagen är anpassad till det, jag tror inte det. Däremot, i en perfekt värld så besiktigar man innan man skriver och då hade elbesiktningsmannen kanske kollat detta. Kolla på några fler ställen, att göra sönder dosor på det viset är ganska vanligt och inte bra. Sannolikt finns även ett rör till den lösa enkelisolerade kabeln. Som folk redan varit inne på, hur mkt hade detta påverkat priset? Förmodligen mycket lite såvida all el inte ser ut så.
O ja, allt är möjligt men nu börjar uppförsbacken vara i klass med K2.J Johan456 skrev:
- felet ska inte ha varit upptäckbart, trots en noggrann besiktning,
- felet ska inte ha varit förväntat med hänsyn till bostadens ålder, skick och användning,
- felet påverkar bostadens marknadsvärde
Din bild av hur nog man förväntas besikta stämmer inte riktigt.
Det är nog den sista punkten det faller på. Enligt en dom har jag för mig att att 4% av värdet var för lite.
Det är nog den sista punkten det faller på. Enligt en dom har jag för mig att att 4% av värdet var för lite.