Planerar lite innertaksbyte där spottar skall installeras. Rev lite av befintligt tak och upptäckte då detta, se bif. bild. Kopplingsdosa som legat dold samt under elröret går dessutom kablar utan rör (brun).

Huset köpte jag för två år sedan. Kan jag hävda dolt fel?

• Äldre innertak med synlig kopplingsdosa och kablar utan isolerande rör, samt synlig isolering och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
I praktiken nej.

Jag kan inte bedöma om det är ett fel men om det hade varit ett fel är sannolikt värdet på felet otroligt lågt jämfört med priset för huset. Enligt de fall som prövats behöver det uppgå till ett par procent av köpeskillingen. Jag misstänker att det inte gör det i det här fallet.

Sedan kan du alltid be säljaren om ersättning ändå, men då är det enbart säljarens goda vilja som styr.

/ Erik

Nä varför skulle det vara dolt fel? Är nog väldigt förekommande i äldre hus att vid renoveringar man bygger in kopplingsdosor m.m.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
R RegnardG skrev:
Planerar lite innertaksbyte där spottar skall installeras. Rev lite av befintligt tak och upptäckte då detta, se bif. bild. Kopplingsdosa som legat dold samt under elröret går dessutom kablar utan rör (brun).

Huset köpte jag för två år sedan. Kan jag hävda dolt fel?
Det är dolt och fel men inte ett dolt fel som skulle ge dig rätt i en tvist eftersom den presumptiva prisreduktionen för detta fel inte uppfyller den av domar satta miniminivån.

Således: ditt hus, ditt (lättösta och billiga) problem.

Fördjupad läsning, med referenser till domar:

https://www.landahl.se/artiklar/fastighetskop-och-nedsattningsgrundande-fel-vad-galler/

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
Ja det är minst två fel där.

1. Tvåfelsprincipen ej uppfylld. Elsäk fs 2022:1 3 kap. 1§
En starkströmsanläggning ska vara utförd så att den ger betryggande säkerhet vid ett (1) fel i anläggningen.

2. SS 436 40 00. Elektriska förbindingar. 526.3
Alla förbindningar ska vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll.
R RegnardG skrev:
Kopplingsdosa som legat dold samt under elröret går dessutom kablar utan rör (brun).
Inte kablar utan tråd/ledare. Hade det varit kablar hade det uppfyllt tvåfelsprincipen utanför dosan. Men doslocket fattas då fortfarande för själva dosan.

R RegnardG skrev:
Kan jag hävda dolt fel?
Nej, det är inget "dolt fel" enligt Jordabalken som du kan få ersättning för av säljaren. Däremot är det din skyldighet som anläggningsinnehavare att se till att starkströmsanläggningen är säker.

6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att
1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.

https://lagen.nu/2016:732

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.