Vad skulle ni läsare ha gjort om det såg ut såhär under eran motorhuv, allt larmar i instrumentbrädan och bilen startar ej.

• Skadade och slitna el-kablar under bilens motorhuv som visar tydliga tecken på försämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L leifa.k skrev:
Vad skulle ni läsare ha gjort om det såg ut såhär under eran motorhuv, allt larmar i instrumentbrädan och bilen startar ej.
Lämnat in den på verkstaden :rofl:

• Gilla
RompisKompis och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog börja med att byta ut den kabelhärvan, eller jag skulle helst vilja byta ut kabelhärvan men jag skulle börja med att bara lappa ihop alla kablar i felsökningsyfte och sen när det visar sig att det fungerar så skulle jag skjuta upp själva bytet av kabelhärvan i ganska många år.

Att hitta orsaken till problemet skulle också vara intressant.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Iveco Diesel. Problemet var att denna kabelstam låg och nötte mot vänstra frambenet. Stora vibrationer i Ivecodieseln. Motorn går som den skall. Extraljus kräver lite mera än det vanliga.. lykthus spricker pga vibrationer osv. Skarvade o lödde, krympslang. Ny dragning så att det inte låg emot något. Sen gick det.

• Gilla
mindis
  • Laddar…
Jag skulle utan att tveka laga den med att löda in nya kabelbitar. Färgmarkeringarna är ju perfekta. Det är 6-8 kablar som ska lagas och det tar högst ett par timmar.
Verkstaden lägger i ny kabelstam och du vet aldrig om den är som din eftersom originaldelarna byttes till synes varannan vecka.
Lödning omlott och två st krympslang då blir det perfekt. Träna på bänken om du är lite ovan.

L leifa.k skrev:
Iveco Diesel. Problemet var att denna kabelstam låg och nötte mot vänstra frambenet.
:crysmile::crysmile:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
Vad skulle ni läsare ha gjort om det såg ut såhär under er motorhuvj.
Tagit fram brandsläckaren...

Violina Violina skrev:
:crysmile::crysmile:
:) vänstra rambenet i motorrummet skulle det stå, har för mig att det kallas så. Det bjuder jag på :crysmile:

L leifa.k skrev:
:) vänstra rambenet i motorrummet skulle det stå, har för mig att det kallas så. Det bjuder jag på :crysmile:
Visst heter det så, men blir inte mindre roligt för det ;);)

Nää, så är det ju. Vid en första anblick på problemet blir man ju less. Men, funtad som man är så ser jag ganska snart en utmaning istället. Ska jag vara ärlig, så var detta inget större problem. Hade säkert löst det på vägen också med alla saker jag har med mig i skåpet, även om det varit mörkt ute.

En brusten vattenslang i motorrummet för några år sedan en vinter i Iveco:n ställde ju till lite bekymmer tills man klev in i en matbutik som hade kvällsöppet. Där sålde de en tvättborste med teleskophandtag i 3 delar... En av rören i teleskopen hade ungefär den dimension som slangen som brustit hade i innerdimension.. Köpte några 1,5l läskflaskor som jag hällde ut och fick fylla med vatten i butiken, slangklämmor hade jag ju i skåpet, så det löste sig med.. Man får aldrig ge upp! När jag kom hem så gjorde jag det ordentligt med glykol, refraktometer osv. Bara så ni vet på ett ungefär vilken mentalitet jag har. ;)

Enligt en expert på radion idag hade arten stängt ner CERN vid två tillfällen.... Borde dock inte intresset att gnaga elledningar generera en viss påverkan på ”populationsstorleken” per automatik eller är denna art även utrustad med isolerande tassar?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Det är ju inte roligt, inte mössena heller som redan har orsakat en del skada under huven..

P
hur gick det med detta då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.