Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag har uppfattat det så är skillnaden i år jämfört med tidigare år att det inte alls är säkert att det går att importera el i södra Sverige under just de dagar då behovet är störst, dvs. de kallaste och med minst vind. Vanliga år så sätter t.ex. Tyskland igång lite fler kolkraftverk för att täcka upp när Sverige och Danmark behöver importera men nu går väl de kraftverken redan för att täcka upp Tysklands gasbrist. Kring hälften av Frankrikes kärnkraftverk fungerar inte heller osv. Det finns alltså inte tillräckliga reserver i Europa om det blir smällkallt och vindstilla i några länder.så det är inte bara ett svenskt problem utan i t.ex. Tyskland och Frankrike pratar man också om effektbrist, energibesparingar och frånkoppling av abonnenter.
Vilken tur då att Sverige aldrig haft så litet importbehov som nu.
Tänk vad läskigt det hade varit om det varit som för 5 år sedan, då vi var tvungen att importera dubbelt så mycket och dubbelt så ofta.

Nu får väl någon kontrollera om jag hade rätt här!

• Gilla
ErikAdolfsson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Så är det, så om man bor tillräckligt nära viktiga och elintensiva verksamheter (tex ett av världens större pappersbruk) kan man räkna med att risken för bortkoppling är liten, just för att de kopplar bort större områden i taget och inte enstaka hus eller gator. Det är ju för att de ska slippa får problem som de vill stänga ner för bostäder.
Fast där tror jag du har fel.
Större industrier har egna elmatningar i regionalnätsnivå. Och halvstora har egna matningar i mellanspänningsnivå (10-40kV) vilket betyder att bostäder som omger industrin lätt kan kopplas ifrån, utan att industrin berörs.

Men nu kommer det inte bli några frånkopplingar alls, så det är en rent hypotetisk diskussion.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
De räknar skadan i kronor och det blir ett produktionsbortfall på hundratusentals kronor för att stoppa fabriken en timme elelr två. Man gör helst bara ytterst välplanerade stopp, som påverkar hela samhället, den så kallade stoppveckan, som dessutom samplaneras med övriga pappersbruk i landet eftersom det i princip är samma inhyrda personal som servar alla bruken.
Nejdu, pappersfabrikarna stoppas ibland bara pga högt elpris och personalen får gå och städa tills det inte finns mer att städa, då får de dricka kaffe och spela kort tills skiftet är slut eller elpriset går ner.
Detta pga av att det blir ännu större förlust ifall elen ska betalas

Vad gäller Holmen är det faktiskt så att de har egen kraftproduktion (en del vattenkraft och vindkraft) och de tjänar mer på att sälja elen när det är högt elpris än att producera papper med den.

Holmen energi producerar runt 1,2 TWh/ år. En Ringhals eller Forsmarkreaktor producerar ca 6-8 TWh/år.

edit:
Men jag håller väl med om att de säkert trots allt vill ha planerade stopp, och försöka få något bra utfört samtidigt och lite annat. Men ändå, en pappersmaskin är inte så jättebänglig att starta och stoppa.
En stränggjutning på SSAB vill man inte stoppa i onödan, ibland har man en obruten gjutning i en vecka i streck, och när den ska avbrytas och startas om så går det bort ungefär ett halvt skift.

Jag gjorde en trist liten kortslutning i min unga dagar, som slog ut ett helt kontrollrum, vi fick igång det i tid så inte strängjutningen behövde avbrytas.
Hade det hänt hade det kostat ett par-tre miljoner i dagens penningvärde, få då hade 200 ton stål som redan var på väg i processflödet behöva hällas ut på marken (stelna och bli kylskrot) och ett halvt skift i hela stålverket i förlorad arbetstid samt ev skadestånd till kunder pga försenad leverans.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Men det tar många timmar att göra en planerad avstängning och ännu fler timmar att starta upp igen. Så man undviker att göra det för att minska effekten en timme, det är bättre då att stänga av någon annan stans i närheten.
Affärsområdeschef på Holmen papper berättar här att de stoppar och startar produktionen frekvent, beroende på elpriset. Och menar på att det inte är svårt.
https://www.skogsindustrierna.se/ak...ett-faktum-men-vi-anpassar-oss-kontinuerligt/

Förvisso verkar han mest mena att det är massaframställningen. Själva pappersmaskinen kanske får gå mer obrutet.

edit:
Jag hittar flera länkar med påståendet om att de stänger maskinerna och tjänar bra på att dels sälja egen el, dels sälja den el de köper på långa terminskontrakt.
Men ingen länk med tillräckligt bra kvalitet hittar jag. Det är onödigt att ta vad folk påstår på twitter som sanningar, jag ville hitta något lite mer substantiellt.

I slutet av denna artikel antyds detta, men inte mer.
https://da.se/2022/10/ingen-panik-hos-storsta-elslukaren/

Redigerat:
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Min "hobbyanalys" är att vi har haft flera dygn nu där vi i princip hela dagen varit beroende av import. Finns inte den importen så är det rullande bortkopplingar eller frivillig nerträngning som gäller. Rullande bortkoppling betyder att hushållen kopplas bort en timme eller två i taget så det betyder inte att strömmen är släckt hela tiden.
Vi har väl inte varit beroende av någon import sedan O3 kom igång?

Imorgon har Danmark negativt elpris flera timmar i sträck, då vore vi rätt korkade ifall vi inte tog emot el gratis?
Men vi behöver knappast importera något från Danmark, imorgon klarar vi oss utmärkt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har väl inte varit beroende av någon import sedan O3 kom igång?

Imorgon har Danmark negativt elpris flera timmar i sträck, då vore vi rätt korkade ifall vi inte tog emot el gratis?
Men vi behöver knappast importera något från Danmark, imorgon klarar vi oss utmärkt.
O3 kom igång lämpligt nog precis dagen efter köldknäppen hade lagt sig och det började blåsa igen... :) Men i vilket fall, under flera timmar importerade vi över 3000MW så även om O3 varit igång hade vi importerat nära 2 kärnkraftverk under de timmarna ändå.

Märk väl att under hela den här perioden har sverige sparat in en massa på elen, så hade vi inte haft prissignalerna så hade importen kanske ökat med 2000MW till (10%). Då hade vi haft 5000MW import...

Oavsett, jag tror faktiskt faran är över för i år. Sverige och Europa har sparat som tusan och gaslagrena ser ut att inte minska i den takt man trodde vilket återspeglas i att gaspriserna sjunker för varje dag som går nu. Det betyder också att högstanivån på priserna efter julledigheten kommer sannolikt vara lite lägre än vad vi hade i december.

Men det är klart att kommer det en rejäl ihållande köldknäpp så kan förutsättningarna förändras...

P paralun skrev:
Jo men nu har man då lyckats att tekniskt förstöra södra Sveriges elförsörjning så att det är sämst i hela Europa i klass med ett bananland med reell risk för bortkoppling.... en stor skam!

[bild]
[länk]
Du kan nog rita in fler små områden med ringa produktion i EU om du vill. Det där är snarare propaganda.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
varför inte införa Beken-modellen och införa Sverigepriser med risk för att våra grannländer blir sura och inte vill exportera till oss.
Det är ju dock verkligt ett förslag som leder till en otroligt mycket högre risk för bortkopplingar.
Dels låga elpriser vilket ökar energiförbrukningen, elslöseriet, alla spabad får stå igång i vinter.
Sen kanske grannländer också blir sura, och vi inte får importera.

Nja, ett dåligt förslag tycker jag.

Gör en annan modell, vi betalar alltid 15kr/kWh - då kommer det inte bli någon elbrist, förbrukningen skulle sjunka något enormt.

J JockeHX skrev:
Oavsett, jag tror faktiskt faran är över för i år.
Det tror jag med. Det ser ut att vara varmt och blåsigt fram till nyår.

• Haha
paralun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gör en annan modell, vi betalar alltid 15kr/kWh - då kommer det inte bli någon elbrist, förbrukningen skulle sjunka något enormt.
Jag skulle inte protestera om det klimatkompenserades.
Och då inget trams om CO2 utan energibehov kompenserat för temperatur.

Dvs södra delarna av Europa betalar 15kr/kWh och Haparanda kring 1kr/kWh.

BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken tur då att Sverige aldrig haft så litet importbehov som nu.
Tänk vad läskigt det hade varit om det varit som för 5 år sedan, då vi var tvungen att importera dubbelt så mycket och dubbelt så ofta.

Nu får väl någon kontrollera om jag hade rätt här!
Rekommenderar sidan https://www.svk.se/press-och-nyhete...hefen-om-vintern-vi-ar-i-ett-kansligare-lage/
Visserligen från början av november men ger väl en del ändå.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det här börjar låta som en brevväxling.
Du behöver INTE inleda med "Hej <alias>".
Hej, Anna_H

Har inledningsvis hälsat på den jag vänder mig till i mail och inlägg, så lång tid jag kan minnas.
Jag tycker att man kan hålla en artig och respektfull ton, även om man tycker olika.
Vet inte varför jag skulle behandla dig annorlunda än andra?

Anna_H Anna_H skrev:
Och vad du tror spelar ingen roll, jag kör på fakta. Fakta är att elförbrukningen är låg på nätterna. Även om du inte vet det så vet vi andra det.
Hej Anna_H

Normalt så är elförbrukningen (och elpriset) är lägre på nätterna än på dagarna, men desto mer vi försöker flytta elförbrukningen från dagen till natten (t.ex. med rullande förbrukningsfrånkoppling) desto mindre blir skillnaden.

Den dynamiken är en fysikalisk verklighet vi inte kan blunda för.

Det spelar ingen roll om vi som ”mantra” upprepar att; ” Fakta är att elförbrukningen är låg på nätterna.” Ändrar vi tidpunkten då effekten tas ut, då blir förhållandet dag/natt inte detsamma.

Du skrev ”Du har fel”.
Om du nu inte vill läsa det jag skriver, så är det snarare ditt problem än mitt. :)

Det är den fysikalisk verkligheten som gäller!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.