23 823 läst ·
302 svar
24k läst
302 svar
Elen kan försvinna helt
Nej, vi gör ju faktiskt inte det...D Dilato skrev:
...så länge vi slipper bli nedstängda på natten så är det lugnt...
Jag har drygt 36% av elförbrukningen i snitt under dygnets sex första timmar. Häromdagen drog vi igång bastun då elen var relativt billig, den stod för 1/4 av dygnets elkostnader...
Vilket med andra ord inte räcker för att driva något av det du nämner. Men som möjligen bättre skulle kunna kompensera för variationer i efterfrågan.
Som jag precis lade in som edit, det kompenserar bättre för tillgång (exempelvis vind) och efterfrågan. Vilket gör att befintlig energi kan utnyttjas bättre.D Daniel 109 skrev:
Uppdateringen för planarbetet med "styrel" som det heter är i full gång men kommer inte att implementeras denna vintern. Troligtvis till sommar/höst 2023. Alltså gäller den plan de tog fram 2015.
Här har ni prioriteringsordningen enligt gällande plan. Troligtvis kommer den inte att ändras mycket.
1. På kort sikt (timmar) har stor betydelse för liv och hälsa.
2. På kort sikt (timmar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.
3. På längre sikt (dagar) har stor betydelse för liv och hälsa.
4. På längre sikt (dagar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.
5. Representerar stora ekonomiska värden.
6. Har stor betydelse för miljön.
7. Har stor betydelse för sociala och kulturella värden.
Här har ni prioriteringsordningen enligt gällande plan. Troligtvis kommer den inte att ändras mycket.
1. På kort sikt (timmar) har stor betydelse för liv och hälsa.
2. På kort sikt (timmar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.
3. På längre sikt (dagar) har stor betydelse för liv och hälsa.
4. På längre sikt (dagar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.
5. Representerar stora ekonomiska värden.
6. Har stor betydelse för miljön.
7. Har stor betydelse för sociala och kulturella värden.
Jag har inte historiken kring vad som är vanligt och inte vanligt, men det var sannolikt väldigt ovanligt när vi hade inte lagt ner en massa elproduktion (kärnkraft) i södra sverige och 2018 du refererar till så hade totalt 4 reaktorer stängts ner i Barsebäck och Oskarshamn. Antalet timmar vi är extremt beroende av import har gått upp kraftigt, och det är officiella siffror från Svenska Kraftnät.P PatrikJo skrev:Mm. Är det något ovanligt då, om man kollar historiskt?
Jämför med exempelvis slutet på augusti 2018. Att vi importerar el för en stund betyder inte att vi är nära en frånkoppling. Jag köper inte heller din hobbyanalys om att det skulle röra sig om längre än några timmars möjlig frånkoppling. Kom med ett officiellt uttalande istället för att gissa.
Det som är annorlunda i år är att de länder som exporterar till oss när vi måste importera har ett ansträngt läge och vi kan inte längre räkna med att vi får den import vi behöver.
Min "hobbyanalys" är att vi har haft flera dygn nu där vi i princip hela dagen varit beroende av import. Finns inte den importen så är det rullande bortkopplingar eller frivillig nerträngning som gäller. Rullande bortkoppling betyder att hushållen kopplas bort en timme eller två i taget så det betyder inte att strömmen är släckt hela tiden.
Däremot har en kontrollerad rullande nerkoppling aldrig gjorts tidigare, risken finns att konsekvenserna blir värre än så. Det finns en skuld som byggs upp när man kopplar bort ett område, när dessa hushåll får tillbaka strömmen kommer automatiskt deras värmesystem få upp temperaturen till normalt igen vilket sannolikt betyder en massa elpatron.
November 2016? Två veckors med nästan oavbruten import. Här kan du kolla själv: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/elstatistik/J JockeHX skrev:Jag har inte historiken kring vad som är vanligt och inte vanligt, men det var sannolikt väldigt ovanligt när vi hade inte lagt ner en massa elproduktion (kärnkraft) i södra sverige och 2018 du refererar till så hade totalt 4 reaktorer stängts ner i Barsebäck och Oskarshamn. Antalet timmar vi är extremt beroende av import har gått upp kraftigt, och det är officiella siffror från Svenska Kraftnät.
Det som är annorlunda i år är att de länder som exporterar till oss när vi måste importera har ett ansträngt läge och vi kan inte längre räkna med att vi får den import vi behöver.
Min "hobbyanalys" är att vi har haft flera dygn nu där vi i princip hela dagen varit beroende av import. Finns inte den importen så är det rullande bortkopplingar eller frivillig nerträngning som gäller. Rullande bortkoppling betyder att hushållen kopplas bort en timme eller två i taget så det betyder inte att strömmen är släckt hela tiden.
Däremot har en kontrollerad rullande nerkoppling aldrig gjorts tidigare, risken finns att konsekvenserna blir värre än så. Det finns en skuld som byggs upp när man kopplar bort ett område, när dessa hushåll får tillbaka strömmen kommer automatiskt deras värmesystem få upp temperaturen till normalt igen vilket sannolikt betyder en massa elpatron.
Rent generellt är siffror och statistik bättre att utgå ifrån än vad du tror är sannolikt.
Igen då: Är läget sämre än vad det varit tidigare? Att det är dyrare är vi väl överens om. Och det finns en risk för roterande frånkoppling, men folk (du är inte ensam) verkar förstora upp problemet något enormt. Vi har stora områden med strömavbrott varje år, tror du inte man har kunnat analysera dessa för att se hur belastningen vid återkoppling ser ut?
Ja läget är sämre än tidigare eftersom vi inte längre kan räkna med export från våra grannländer. De som jobbade på svenska kraftnät satte nog kaffet i halsen när Norge aviserade i somras att de kanske inte kunde exportera som förut pga låga vattenmagasin. Men vädret har förbättrats sedan dess och deras vattenmagasin fylldes på så nu har de verkligen levererat till oss när vi behövde det.P PatrikJo skrev:November 2016? Två veckors med nästan oavbruten import. Här kan du kolla själv: [länk]
Rent generellt är siffror och statistik bättre att utgå ifrån än vad du tror är sannolikt.
Igen då: Är läget sämre än vad det varit tidigare? Att det är dyrare är vi väl överens om. Och det finns en risk för roterande frånkoppling, men folk (du är inte ensam) verkar förstora upp problemet något enormt. Vi har stora områden med strömavbrott varje år, tror du inte man har kunnat analysera dessa för att se hur belastningen vid återkoppling ser ut?
Om du tycker jag förstorar problemet så är du aktiv i att förminska det. En rullande bortkoppling har aldrig aktiverats tidigare. När/om det behövs göras, det är då vi kommer se konsekvenserna av det. Kanske går det finemang och man kanske kan ställa sig frågan att om det går så bra att göra bortkopplingar, varför inte införa Beken-modellen och införa Sverigepriser med risk för att våra grannländer blir sura och inte vill exportera till oss. Eller så går det riktigt dåligt och som man är oroliga i Malmö - en bortkoppling kan resultera i flera dagars nertid för man inte har kvar Öresundsverket.
Hej Anna_HAnna_H skrev:
Hej igen Martin Lundmark.
Du har fel.
Det är nämligen så att det är under ett fåtal timmar på dygnet vi kan drabbas av effektbrist, nämligen några timmar på morgonen när alla industrier är igång samtidigt som folk gör sig i ordning för att åka till kontoret, och några timmar på kvällen när förbrukningen i samhället fortfarande är hög samtidigt som folk lagar mat, badar, städar, tvättar osv.
Dagtid är förbrukningen hög, men inte kritisk, och nattetid är förbrukningen låg. Effektskulden kan därmed utan problem tas igen mellan 22 och 05.
Tack för respons.
Jag tror inte att "Effektskulden kan därmed utan problem tas igen mellan 22 och 05."
Men jag har inget emot om du hade rätt!
Den beskrivning jag gav, var mycket starkt förenklad. Jag håller inte på med elhandel, och även det jag nu skriver är förenklat.
Effektbristen kan vara lokal, den kan gälla elproduktion men även gälla transmission eller distribution. Den kan gälla flera saker samtidigt och kan förändras då omständigherer förändras.
Om vi får effektbrist (genomför en manuell förbrukningsfrånkoppling) då kan vi naturligtvis t.ex. flytta tidpunkten när vi gör vårt effektuttag till en annan tid på dygnet. Men då ändras (självklart) samtidigt fördelningen av effektuttaget över dygnet.
När man varje dag sätter (och publicerar) elpriset för nästa dygn då baserar elpriset på den förväntade elanvändningen för nästa dygn och den förväntade tillgången på effekt samma tidpunkt. Om den ballansen förändras då träder den som har balansansvar in och täcker för den förändringen.
Men det finns ingen stor ”undanlagrad energimängd” att användas som balanskraft, den måste köpas på elmarknaden.
Det är normalt i en bristsituation, inte billigt att köpa in balanskraft. Det är rimligt att de ansvariga för balanskraft får en omöjlig uppgift, om vi t.ex. vid (efter) en bortkoppling efterfrågar mer eleffekt än det finns tillgång till.
Sedan tillkommer att olika villaägare har olika möjligheter att anpassa sig och flytta sin elanvändning. Alla har idag inte timpris och styrsystem för att utjämna (anpassa) sin elanvändning till t.ex. lågförbrukningstimmarna (där dessutom normalt elpriset är lägst).
Vi har ännu inte genomfört en manuell förbrukningsfrånkoppling, det finns därför inget bra facit gällande svårigheter och möjligheter.
Svenska kraftnät ser manuell förbrukningsfrånkoppling som en sista utväg för att undvika en kollaps av elsystemet.
Jag har några gånger liknat manuell förbrukningsfrånkoppling, vid att, som en sista utväg, kliva i livbåtarna när ett fartyg är i sjönöd. Det kan gå bra men det finns mängder med osäkerhetsfaktorer, speciellt om man inte prövat tidigare.
Jag tycker att du blåser upp problemet rejält.J JockeHX skrev:Ja läget är sämre än tidigare eftersom vi inte längre kan räkna med export från våra grannländer. De som jobbade på svenska kraftnät satte nog kaffet i halsen när Norge aviserade i somras att de kanske inte kunde exportera som förut pga låga vattenmagasin. Men vädret har förbättrats sedan dess och deras vattenmagasin fylldes på så nu har de verkligen levererat till oss när vi behövde det.
Om du tycker jag förstorar problemet så är du aktiv i att förminska det. En rullande bortkoppling har aldrig aktiverats tidigare. När/om det behövs göras, det är då vi kommer se konsekvenserna av det. Kanske går det finemang och man kanske kan ställa sig frågan att om det går så bra att göra bortkopplingar, varför inte införa Beken-modellen och införa Sverigepriser med risk för att våra grannländer blir sura och inte vill exportera till oss. Eller så går det riktigt dåligt och som man är oroliga i Malmö - en bortkoppling kan resultera i flera dagars nertid för man inte har kvar Öresundsverket.
Jag tror inte att någon satte kaffet i halsen. Naturligtvis finns det begränsningar i hur mycket vattenkraften kan leverera. Det överraskar ingen. Men blir det akut enstaka timmar så lär de nog gå.
Varför skulle det bli flera dagars avbrott i Malmö? Det där är ett missförstånd som bygger på ett helt annat senario.
Det här börjar låta som en brevväxling.M Martin Lundmark skrev:
Du behöver INTE inleda med "Hej <alias>".
Du behöver inte heller skriva allt du vet i varje inlägg.
Och vad du tror spelar ingen roll, jag kör på fakta. Fakta är att elförbrukningen är låg på nätterna. Även om du inte vet det så vet vi andra det.
Sedan skrev du en massa svammel igen som, du vet att jag vet men som du tydligen behöver spy ur dig gång på gång för att ge intryck av att jag är okunnig. Det funkar inte.
Pappersbruk kan stoppa produktionen om energin är för dyr, platschefen i Hallstavik har kallat bruket världsmästare på stopp och start.Anna_H skrev:
De räknar skadan i kronor och det blir ett produktionsbortfall på hundratusentals kronor för att stoppa fabriken en timme elelr två. Man gör helst bara ytterst välplanerade stopp, som påverkar hela samhället, den så kallade stoppveckan, som dessutom samplaneras med övriga pappersbruk i landet eftersom det i princip är samma inhyrda personal som servar alla bruken.
Enligt branschkoll.se stoppar även Greåker i Norge tre dagar när dyngspriset blir för högt.
Holmen är samtidigt en stor elproducent så de är väl "hedgade" och stoppar nog snarare för att maximera lönsamheten än att undvika förlust om man säger så.F fribygg skrev:
Men lite snopet om man blir bortkopplad när man har sin "egen" produktion...
Jo, jag har läst den texten.
Ingen region har legat kvar i ödrift vid något av de stora avbrott som har hänt. Vid det senaste 2003 lyckades en reaktor gå över i husturbindrift. Men då utan matning ut.
Trotts det har man återställt näten på timmar snarare än dagar.
Om man behöver ta till bortkopplingar så ser jag inte att det medför en risk för stora avbrott heller.
Så jag vidhåller att det är ett missförstånd.
Ingen region har legat kvar i ödrift vid något av de stora avbrott som har hänt. Vid det senaste 2003 lyckades en reaktor gå över i husturbindrift. Men då utan matning ut.
Trotts det har man återställt näten på timmar snarare än dagar.
Om man behöver ta till bortkopplingar så ser jag inte att det medför en risk för stora avbrott heller.
Så jag vidhåller att det är ett missförstånd.