12 221 läst ·
60 svar
12k läst
60 svar
Elen feldragen av förra ägaren, vad att göra?
Åklagaren måste bevisa att du tagit drogen själv. Eftersom han kan visa att du haft substansen i kroppen övergår en del av ansvaret för att visa att du inte tagit drogen själv till dig: du har förklaringsskyldighet. Du måste alltså ge en rimlig förklaring till varför du har narkotika i kroppen trots att du inte tagit den själv. Om din förklaring är rimlig och inte annan bevisning säger mot din förklaring så frias du.elmont skrev:
Att bruka droger är inte olagligt, det är innehav som är olagligt.
Ser dock ingen koppling till elinstallationen, ägaren är skyldig att åtgärda allvarliga fel som kan medföra person och egendomsskador oavsett vem som varit där och pillat tidigare.
Ser dock ingen koppling till elinstallationen, ägaren är skyldig att åtgärda allvarliga fel som kan medföra person och egendomsskador oavsett vem som varit där och pillat tidigare.
Har du källor till detta? Ur narkotikastrafflagen (SFS 1968:64): "§1, st 6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år." Det tolkar då i alla fall jag som att det är olagligt att bruka narkotika.End skrev:
Håller helt och fullt med om allt ovan.End skrev:
Javisst, självklart. Tolkar du mitt inlägg på något annat sätt har jag varit otydlig. Jag försökte bara korrigera felaktigheten i Ends inlägg där han skrev att det inte var olagligt att bruka. Jag utgick från att han avsåg uppsåtligt bruk.Göran.W skrev:
Det skulle vara mer intressant att få veta hur det går med elinstallationen som denna tråd handlar om än alla vilda spekulationer om vad som utpressning eller ej, vem som är skyldig vid nedsmugglat knark i drinkar osv. Lite off-topic.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det var inte riktat till dig.Alfredo skrev:
Någon nämde innan att man åkte dit om man polis anmälde att man fått droger i sig ovetandes.
Back to Topic
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Vad hände med TS? Hoppas han inte blev skadad av farliga eldragningar...
Jag har städat upp ett par hempulade elanläggningar. Det behöver inte alltid vara så omfattande rent arbetsmässigt men det kan ta ganska mycket tid att reda ut hur det verkligen är draget. Om man ska göra det ordentligt kan man inte lita på något och det tar tid att mäta upp, tråda om det som behövs osv. Det svåraste är kanske då man dragit in el för nära dusch/bad och liknande eftersom det då inte räcker med att byta kabel eller liknande.
Jag har städat upp ett par hempulade elanläggningar. Det behöver inte alltid vara så omfattande rent arbetsmässigt men det kan ta ganska mycket tid att reda ut hur det verkligen är draget. Om man ska göra det ordentligt kan man inte lita på något och det tar tid att mäta upp, tråda om det som behövs osv. Det svåraste är kanske då man dragit in el för nära dusch/bad och liknande eftersom det då inte räcker med att byta kabel eller liknande.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har städat med i min anläggning på lite märkligheter.
Röd jord tillsammans med röd tänd tråd i samma dosa
Strömbrytare som bryter nollan istället för fasen
Säkerhets brytaren till el patronen var ett motor skydd.
I övrigt har det varit dom mest märkliga färg valen på kablarna.
Han som var för föra ägaren har gjort det själv och var elektriker.
Känns som han tagit vad han har haft över.
Hm, det förklarar inte varför strömbrytaren bröt nollan istället för fasen. Låter mer som en klåpare än en elektriker. Var med om liknande, där alla trådar var samma färg i rören+dosan. Fas, jord, nollan, tändtråd.. samtliga var blåGöran.W skrev:Jag har städat med i min anläggning på lite märkligheter.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jo klåpare är nog rätta ordet.
Hittar hela tiden nya konstigheter som iof inte är direkt farliga men mindre genom tänkta.
Rensade lite i källaren och när jag kom till en av dosorna ringde jag elektrikern lite slok örad för det var sån soppa i dosan.
Det tog elektrikern 2 timmar att reda ut soppan i den dosan
Hittar hela tiden nya konstigheter som iof inte är direkt farliga men mindre genom tänkta.
Rensade lite i källaren och när jag kom till en av dosorna ringde jag elektrikern lite slok örad för det var sån soppa i dosan.
Det tog elektrikern 2 timmar att reda ut soppan i den dosan
Redigerat: