O
Tja,med risk för att det hela spårar ut ännu mer, men jag funderar på hur rätten skulle dömma i ett fall när någon anmälts för utpressning för att ha hotat göra en anmälan, då inte hotat med pengarna eller anmälan. utan kanske mer om du inte slutar slå mig så¨anmäler jag dig.... känns inte som så mycket till utpressning,,,,
Tror som sagt att om det handlar om att antingen betalar du mig massa pengar eller så anmäler jag dig...

Odjuret skrev:
Tja,med risk för att det hela spårar ut ännu mer, men jag funderar på hur rätten skulle dömma i ett fall när någon anmälts för utpressning för att ha hotat göra en anmälan, då inte hotat med pengarna eller anmälan. utan kanske mer om du inte slutar slå mig så¨anmäler jag dig.... känns inte som så mycket till utpressning,,,,
Tror som sagt att om det handlar om att antingen betalar du mig massa pengar eller så anmäler jag dig...
Det är synd att min pedagogiska förmåga är urusel. Tur att jag inte jobbar som lärare... då hade hela klassen fått IG.

Hoppas att någon kan kliva in i tråden och skriva vad jag skriver - men på ett begripligt sätt.

Jag tycker du formulerar dig utmärkt och begripligt :thumbup:
Om det även är korrekt kan jag dock inte bedöma ;)

cecar33 skrev:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja du har rätt men det finns nog något som motsvarar det.
Jag kan upplysa dig om att om du går på krogen och någon lägger en förbjuden drog i ditt glas och du blir påverkad och åker till en läkare som konstaterar att du fått i dig narkotikaklassat medel så gå inte till Polisen, för då åker du dit på ringa narkotikabrott.
Nej det gör du inte eftersom någon annan drogade dig utan din vetskap. Ser du parallellen? Du köper ett hus där någon annan gjort en olaglig installation utan din vetskap. Det är aldrig så att man tar över ansvaret för någon annans olagliga handling om man handlar i god tro.

Snälla bryt detta innan det blir för mycket gissningar, OT, etc, det går liksom överstyr nu.

Anläggningsinnehavaren ansvarar alltid för anläggningen Punkt slut!

/Kent

Jag tror vi släpper den där polisanmälan grejen. Dom har kopplat in en jurist nu som tyckte att de ska ta in en elektriker som specificerar alla olagligheter och sedan går via juristen till den gamla ägaren. Försäkringsbolaget tar tydligen större delen av juristkostnaden.

Jag återkommer med felen så fort elfirman kommit förbi, lite tajt i påsktider bara...

Posta gärna kopia på eventuellt besiktningsprotokoll samt bilder!

f91sw skrev
Nej det gör du inte eftersom någon annan drogade dig utan din vetskap. Ser du parallellen? Du köper ett hus där någon annan gjort en olaglig installation utan din vetskap. Det är aldrig så att man tar över ansvaret för någon annans olagliga handling om man handlar i god tro.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Du har en del att lära, så se upp på krogen det kan bli en dyrköpt lärdom.
God tro finns inte som begrepp längre när man handlar något.

Redigerat:
cecar33 skrev:
Jag kan upplysa dig om att om du går på krogen och någon lägger en förbjuden drog i ditt glas och du blir påverkad och åker till en läkare som konstaterar att du fått i dig narkotikaklassat medel så gå inte till Polisen, för då åker du dit på ringa narkotikabrott.
f91jsw skrev:
Nej det gör du inte eftersom någon annan drogade dig utan din vetskap.
cecar33 skrev:
Du har en del att lära, så se upp på krogen det kan bli en dyrköpt lärdom.
Eftersom jag håller med f91jsw så skulle det vara intressant om du kunde hänvisa till lagrum eller annat som styrker ditt påstående.

Så om man blir tagen av polisen och är narkotikapåverkad kan man lugnt hävda att någon annan smugit ner prepparatet i ölglaset på krogen eller i läsken på korvkiosken, knappast

Göran.W
Man åker inte dit om någon lagt något i glaset på krogen utan man kan lugnt gå till läkaren och sen göra en polis anmälan för man är utsatt för ett brott.
Det har ståt mer än en gång att folk fått saker i glaset och polis anmält det och skulle anmälaren åkt dit skulle det blåsts upp ordentligt i media.

Om man blir tagen av polisen innan man gjort en anmälan är läget ett annat men ringer man polisen direkt själv och gör en anmälan händer inget otrevligt.

elmont skrev:
Så om man blir tagen av polisen och är narkotikapåverkad kan man lugnt hävda att någon annan smugit ner prepparatet i ölglaset på krogen eller i läsken på korvkiosken, knappast
Nej det har jag aldrig påstått generellt.

Däremot påstår jag att om du genom en brottslig handling mot din vilja och utan ditt medgivande drogas, så begår du inget brott. Därför kan du heller ej straffas för något brott.

Vad händer då om jag hävdar att någon måste lagt nått i mitt glas, fast jag i verkligheten själv knaprat.

elmont skrev:
Vad händer då om jag hävdar att någon måste lagt nått i mitt glas, fast jag i verkligheten själv knaprat.
Domstolarna gör väl som i alla andra fall, dvs värderar tillgänglig bevisning och dömer utifrån den. Sen är ju inte rättsväsendet fullkomligt utan ibland frias skyldiga och ibland fälls oskyldiga.

cecar33 skrev:
God tro finns inte som begrepp längre när man handlar något.
Jo det gör det. Du tänker nog på att lagen ändrades 2003 så att man inte längre har rätt att behålla saker man köpt i god tro som visar sig vara stulna, men man kan fortfarande köpa stulna saker i god tro utan att dömas för häleri. Förutsatt att man rimligen inte kunnat misstänka att de varit stulna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.