12 221 läst ·
60 svar
12k läst
60 svar
Elen feldragen av förra ägaren, vad att göra?
Nu behövs det nog en rejäl tanke stund innan man går vidare. Om man funderar på att göra en polisanmälan så vad är det man skall anmäla att man själv är ägare till en olaglig elinstallation?? Vem skall man anmäla sig själv som ägare då eller?
Är det inte på det viset att om man har köpt något som inte är lagligt kallas det för häleri.
Kryp upp ur sandlådan och inse att ett misstag gjordes när en eldbesiktning inte utfördes före köpet.
Är det inte på det viset att om man har köpt något som inte är lagligt kallas det för häleri.
Kryp upp ur sandlådan och inse att ett misstag gjordes när en eldbesiktning inte utfördes före köpet.
Det är inte olagligt att hota en gärningsman med polisanmälan om det man vill få ut av hotet har ett direkt samband med gärningen. Två klockrena exempel:
1. Jag ser grannen mörda sin fru. Jag går över till grannen och säger att om jag inte får 100 000 kr går jag till polisen och anmäler honom. Det är utpressning i brottsbalkens mening.
2. Grannen tar ett järnspett och rappar till taket på min bil. Jag går över till grannen och säger att han måste betala mig skadestånd för den skada som drabbat mig, annars anmäler jag honom till polisen. Det är inte utpressning i brottsbalkens mening utan tvärt om helt lagligt.
Förhandenvarande fall ligger någonstans mitt emellan och jag kan i vart fall inte säga om det skulle vara en olaglig utpressning att hota med polisanmälan för att få elanläggningen i lagligt skick eller om det är en laglig påtryckning.
Ursäkta att det blir lite OT, men jag läser inte längre juridikforumet pga den kopiösa mängden av tvärsäkra men felaktiga uttalanden av medlemmar som saknar adekvat kompetens. Det förekommer knappt i övriga forum och jag tycker att vi ska mota sådant så gott det går. Juridikdelen är redan förlorad som jag ser det. EL-forumet är däremot nästan tvärt om - mycket hög nivå!
1. Jag ser grannen mörda sin fru. Jag går över till grannen och säger att om jag inte får 100 000 kr går jag till polisen och anmäler honom. Det är utpressning i brottsbalkens mening.
2. Grannen tar ett järnspett och rappar till taket på min bil. Jag går över till grannen och säger att han måste betala mig skadestånd för den skada som drabbat mig, annars anmäler jag honom till polisen. Det är inte utpressning i brottsbalkens mening utan tvärt om helt lagligt.
Förhandenvarande fall ligger någonstans mitt emellan och jag kan i vart fall inte säga om det skulle vara en olaglig utpressning att hota med polisanmälan för att få elanläggningen i lagligt skick eller om det är en laglig påtryckning.
Ursäkta att det blir lite OT, men jag läser inte längre juridikforumet pga den kopiösa mängden av tvärsäkra men felaktiga uttalanden av medlemmar som saknar adekvat kompetens. Det förekommer knappt i övriga forum och jag tycker att vi ska mota sådant så gott det går. Juridikdelen är redan förlorad som jag ser det. EL-forumet är däremot nästan tvärt om - mycket hög nivå!
Redigerat:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Nog skulle man väl kunna polis anmäla förra ägaren för allmän farlig vådslöshet om det är fel som medför fara för brand eller person skada men till vilken nytta när köparen ändå äger problemet nu dvs en polis anmälan gör säljaren aldrig dömd att åtgärda något.
Det enda vettiga man kan göra är att ta en offert på vad det kostar att åtgärda och hoppas på att säljaren vill vara med att betala iaf en del men någon skyldighet göra det har han inte.
Det enda vettiga man kan göra är att ta en offert på vad det kostar att åtgärda och hoppas på att säljaren vill vara med att betala iaf en del men någon skyldighet göra det har han inte.
Tycker nog ett besiktingsprotokoll skulle vara på sin plats innan vi drar för stora vx på detta...än så länge är det väl mest ett tyckande och antagande ang installationen.....
Jag är myket intresserad av att veta exakt vad det var som hade gjorts för att få kalla anläggningen för "olaglig". Att något är "olagligt" är i min menigt ett ganska hårt tilltag, speciellt i detta sammanhanget.
/S
/S
Man anmäler givetvis den man tror att utfört brottet, dvs den förra ägaren.cecar33 skrev:
Nej, om man köper något stulet kan det vara häleri.cecar33 skrev:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------f91jsw skrev:Man anmäler givetvis den man tror att utfört brottet, dvs den förra ägaren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du menar att bara för att du tror någon har begått ett brott, så anmäler du den personen. Undrar vad det skulle kallas för då? Normalt anmäler man ett brott sedan utreds det om det är av sådan art att det kan bedömas att någon kan åtalas och fällas för det brottet.Att anmäla någon för något som inte går att bevisa är nog helt meningslöst
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nej, om man köper något stulet kan det vara häleri.
Ja du har rätt men det finns nog något som motsvarar det.
Jag kan upplysa dig om att om du går på krogen och någon lägger en förbjuden drog i ditt glas och du blir påverkad och åker till en läkare som konstaterar att du fått i dig narkotikaklassat medel så gå inte till Polisen, för då åker du dit på ringa narkotikabrott.
Jag vet att det tillhör undersökningsplikten, men att gnälla lite mot den förra ägaren skadar inte.
I mitt fall stod det i prospektet, "nya oljefyllda elelement installerade 2010" (vi köpte 2010). När de påföljande vinter gick sönder och jag mätte upp 400V bakom de installerade 230V elementen så blev jag förbannad och påtalade detta till mäklaren som i sin tur tog upp det med säljaren. Jag blev ersatt för 3 nya element samt arbetskostnaden för att installera dessa. Inget snack. Strikt juridiskt hade han inte behövt betala, men gjorde det ändå. Visst, det handlade om en relativt liten summa (ca 8000), men det var värt att skriva ett mail för att få 8000kr.
I mitt fall stod det i prospektet, "nya oljefyllda elelement installerade 2010" (vi köpte 2010). När de påföljande vinter gick sönder och jag mätte upp 400V bakom de installerade 230V elementen så blev jag förbannad och påtalade detta till mäklaren som i sin tur tog upp det med säljaren. Jag blev ersatt för 3 nya element samt arbetskostnaden för att installera dessa. Inget snack. Strikt juridiskt hade han inte behövt betala, men gjorde det ändå. Visst, det handlade om en relativt liten summa (ca 8000), men det var värt att skriva ett mail för att få 8000kr.
Snudd på dolt fel.....vectrex skrev:Jag vet att det tillhör undersökningsplikten, men att gnälla lite mot den förra ägaren skadar inte.
Det är samma sak. Det som är kriminellt (utpressning) är att hota/informera om att man tänker polisanmäla i syfte att den man hotar/informerar ska utföra något (exempelvis betala en peng för att man ska låta bli att informera polisen).elmont skrev:
Som jag skrivit ovan gäller det dock inte om det man vill få utfört har ett direkt samband med brottet... exempelvis att man hotar/informerar om att polisen kommer kontaktas om inte brottslingen betalar det han/hon förstört genom brottet.
Men om jag har för avsikt att anmäla någon och talar om att jag tänker anmäla denne, kan väl knappast ses som utpressning. Och skulle jag sedan av en eller annan anledning ångra mig tex. för att jag blir kompis med den jag tänkte anmäla kan det knappast ses som utpressning.
Helt rätt. Det är i sin ordning att informera om att man kommer polisanmäla. Det är olagligt först när man informerar någon i syfte att få personen att utföra något (annat än att själv anmäla sig eller annars göra rätt för sig med anledning av brottet), exempelvis betala dig muta för att hålla tyst.elmont skrev: