72 980 läst ·
180 svar
73k läst
180 svar
Elektrikern spårlöst borta hjälp!
En varning. Jag tror inte att man har rätt att hellre avbryta arbetet och ta in någon annan firma bara sådär. Det finns förmodligen en process som nästa göras korrekt för att du inte ska bli skyldig den där skojarfirman.
Ta hjälp av en jurist eller advokat som kanske kan informera firman om deras skyldighet att slutföra jobbet alternativt betala skadestånd för den ekonomiska skada de orsakat.
Ta hjälp av en jurist eller advokat som kanske kan informera firman om deras skyldighet att slutföra jobbet alternativt betala skadestånd för den ekonomiska skada de orsakat.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 11 inlägg
Jag skulle helt klart ringt dit ett annat företag då detta låter väldigt oprofessionellt.
Och Betala verkligen inte i förskott då det blir svårt att vinna en eventuell rättslig tvist.
betala först när du är nöjd med arbetet som helhet.
Tar du dit ett annat företag så kan det inte kosta mycket mera än om förra företaget skulle gjort de.
Dra av pengar ifrån deras faktura också då inte hela arbetet gjordes.
Mvh en elektriker
Och Betala verkligen inte i förskott då det blir svårt att vinna en eventuell rättslig tvist.
betala först när du är nöjd med arbetet som helhet.
Tar du dit ett annat företag så kan det inte kosta mycket mera än om förra företaget skulle gjort de.
Dra av pengar ifrån deras faktura också då inte hela arbetet gjordes.
Mvh en elektriker
Elektroniktokig
· Göteborg
· 11 inlägg
Jag tror att han sa att inget skriftligt har skrivits på. Bara muntligt och då borde det inte vara någon faraEddieHansson skrev:
En varning. Jag tror inte att man har rätt att hellre avbryta arbetet och ta in någon annan firma bara sådär. Det finns förmodligen en process som nästa göras korrekt för att du inte ska bli skyldig den där skojarfirman.
Visserligen har en firma rätt att både slutföra arbetet och åtgärda fel, men det ska ju ske inom rimlig tid och här förefaller dessutom firmans ointresse av att göra just detta vara ganska väldokumenterat varför TS chanser i en rättslig process torde vara väldigt goda.
Tack allihopa för ert stöd och tips. Jag ska då inte förskottsbetala - vi avtalade inte ens om det!
Fakturan kom aldrig, vd, arbetsledaren svarar inte men elektriker svara till sist jag bad och bönade om han kunde bara göra klart dosan i badrummet. Berätta att snickaren fått en kyss då kom han 15 min och fixa det blev tyvärr inte som jag vill, kommer ha ett fult el lock på kakel, men vad ska jag göra. Frågade snällt om han kunde tänka sig göra klart köket bara 1 spot kvar så vi kan stänga igen men han kunde inte. Sa kanske nästa vecka.
Vad ska jag göra hitta en ny eller hoppas han kommer? Jag vill ju avsluta och få intyg det är korrekt draget har inte råd med 2 firmor :/
Fakturan kom aldrig, vd, arbetsledaren svarar inte men elektriker svara till sist jag bad och bönade om han kunde bara göra klart dosan i badrummet. Berätta att snickaren fått en kyss då kom han 15 min och fixa det blev tyvärr inte som jag vill, kommer ha ett fult el lock på kakel, men vad ska jag göra. Frågade snällt om han kunde tänka sig göra klart köket bara 1 spot kvar så vi kan stänga igen men han kunde inte. Sa kanske nästa vecka.
Vad ska jag göra hitta en ny eller hoppas han kommer? Jag vill ju avsluta och få intyg det är korrekt draget har inte råd med 2 firmor :/
Hur ska jag göra om jag inte får tag på dom? Ringer, smsar och mejlar...K kniv skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De är medlemmar i Elkedjan så kontakta dem och se om de kan trycka på. elkedjan.seKycklingen skrev:
Kycklingen skrev:
Tack allihopa för ert stöd och tips. Jag ska då inte förskottsbetala - vi avtalade inte ens om det!
Vad gäller intyg (dokument) är det inte något som du behöver oroa dig för så du skulle kunna ta in någon annan seriös. Det en ny firma lämpligen gör är en okulärkontroll samt mäter där dom ser att ett behov finns för att dom ska bli trygga i installationen. Då det ser ut som att dom egentligen inte har gjort mer än förläggning i VP-rör skulle jag bara byta ut all FK rakt av, det är snabbt gjort (om grundjobbet är någorlunda bra) och då är den nya firman på banan igen.
Att ta in någon annan kanske kan innebära att det tar längre tid vilket blir dyrare, men det kan även innebära att jobbet flyter på bättre och då gör att det i slutänden blir billigare totalt.
Hej Ulf,
Nu måste vi få ett avslut på detta så att de andra hantverkarna kan slutföra sina jobb.
Som ni blivit informerade om flera gånger så håller ni tillbaka hela renoveringen vilket redan kostat och kommer att kosta oss ytterligare extra pengar.
Ert arbete skulle varit färdigt i februari och på måndag är det 2 maj.
Nu får ni en SISTA chans att göra rätt för er!
Ert arbete SKALL vara färdigt fredag 6/5-2022.
Är det klart då, så kommer jag att boka en besiktning för att säkerställa att arbetet är korrekt utfört.
Efter godkänd besiktning kommer jag betala fakturan omgående.
Under inga omständigheter kommer jag att betala någon faktura innan arbetet är avslutat.
Om ni inte är klara på fredag 6/5-2022 kommer jag ta in en annan firma som får gå igenom ert arbete och sen göra färdigt. Anser de att de kan arbeta vidare från där ni slutat, så kommer ni få betalt för vad ni gjort så här långt. Kan de inte fortsätta utan måste göra om allt, så kommer ni inte att få betalt överhuvudtaget.
Sköter ni det snyggt från och med nu så kommer vi inte att kräva er på de extra utgifter vi fått på grund av er. Vi kommer inte heller att anmäla er till ARN.
Anmälan till ARN kommer jag att börja skriva ihop nu, och den skickas iväg fredag 6/5-2022 klockan 20:00 om ni inte är färdiga.
Något i den stilen hade jag skickat till dem.
Nu måste vi få ett avslut på detta så att de andra hantverkarna kan slutföra sina jobb.
Som ni blivit informerade om flera gånger så håller ni tillbaka hela renoveringen vilket redan kostat och kommer att kosta oss ytterligare extra pengar.
Är det klart då, så kommer jag att boka en besiktning för att säkerställa att arbetet är korrekt utfört.
Under inga omständigheter kommer jag att betala någon faktura innan arbetet är avslutat.
Om ni inte är klara på fredag 6/5-2022 kommer jag ta in en annan firma som får gå igenom ert arbete och sen göra färdigt. Anser de att de kan arbeta vidare från där ni slutat, så kommer ni få betalt för vad ni gjort så här långt. Kan de inte fortsätta utan måste göra om allt, så kommer ni inte att få betalt överhuvudtaget.
Sköter ni det snyggt från och med nu så kommer vi inte att kräva er på de extra utgifter vi fått på grund av er. Vi kommer inte heller att anmäla er till ARN.
Anmälan till ARN kommer jag att börja skriva ihop nu, och den skickas iväg fredag 6/5-2022 klockan 20:00 om ni inte är färdiga.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 653 inlägg
Bra formulerat! Tillräckligt tydligt och lagom "hårt".M Mortsken skrev:Hej Ulf,
Däremot hade jag personligen hoppat över dom två sista meningarna ang. ARN. Min erfarenhet är att ARN överhuvudtaget inte biter på firmor som har tillräckligt med "företagsjobb" och i princip bara fyller ut ev. dötid med jobb åt privatpersoner. Tvärtom tror jag att dom tar TS mer seriöst om hen skippar ARN-biten.
Det finns ju ett gäng hantverkare här på forumet som kan rätta mig om jag har fel men eftersom firman är en hyffsat stor och till synes välrenommerad firma så tolkar jag detta ärende som den i hantverkarkretsar inte helt ovanliga "överbokningseffekten". D.v.s. att firman helst gör så lite små privatjobb som möjligt men använder dessa småjobb till att säkerställa full sysselsättning mellan dom större jobben som ibland går snabbare än planerat. Således hamnar privatkunden långt ner på priolistan från början och ännu längre ner om hen har synpunkter, ställer frågor etc. Privatkunden är nämligen inte speciellt viktig utan mest en trevlig bonusinkomst vars jobb man utför lite när man känner för det/har tid över etc.
Samtidigt ska vi komma ihåg att TS lyckades få sin köksbyggare att fejka sin egen död och det i kombination med att ytterligare en anlitad utförare försöker ghosta TS tycker jag tyder på att det nog finns saker i denna historia som TS utelämnat
Redigerat:
Det är ganska roligt att direkt när folk ser vilken firma det är så, slår man om till att det kanske kan vara fel på TS bara för att det är en "gammal hederlig firma".
Tror pga att det här är ett mindre jobb så har dom tänkt sig att man lyckas klämma in det här så att tex "serviceavdelningen" på firman ska hinna med det. Problemet med service är att alla jobb är panik, vilket det här inte ses som (inget är ju trasigt...) och därför inte prioriteras, men har till slut blivit pannkaka då det har runnit över till att bli panik för att alla andra yrkesgrupper väntar på att för göra färdigt. Då har den ansvariga elektrikern struntat i att ta sitt ansvar vilket gör att det drar ut på jobbet ännu mer.
Sen kan det också finnas en hel del fördomar med i det hela och eventuellt andra problem som beror på TS, vilket sen resultera i att man kommit med krav på att det ska betalas innan arbetet fortsätter. Betalas det så kan det dock troligen komma ett nytt mail där dom säger att dom inte har tid att utföra mer jobb hos TS. Kan också vara så att dom då kommer och fortsätter...
Dock när det kommer till firmor som vanligen inte har med privatpersoner att göra så brukar dom alltid (mig veterligen) prioritera privatpersoner och även att man är noga med tider och dylikt, bara för att man vet att det är högre risk för strul i slutänden...
Tror pga att det här är ett mindre jobb så har dom tänkt sig att man lyckas klämma in det här så att tex "serviceavdelningen" på firman ska hinna med det. Problemet med service är att alla jobb är panik, vilket det här inte ses som (inget är ju trasigt...) och därför inte prioriteras, men har till slut blivit pannkaka då det har runnit över till att bli panik för att alla andra yrkesgrupper väntar på att för göra färdigt. Då har den ansvariga elektrikern struntat i att ta sitt ansvar vilket gör att det drar ut på jobbet ännu mer.
Sen kan det också finnas en hel del fördomar med i det hela och eventuellt andra problem som beror på TS, vilket sen resultera i att man kommit med krav på att det ska betalas innan arbetet fortsätter. Betalas det så kan det dock troligen komma ett nytt mail där dom säger att dom inte har tid att utföra mer jobb hos TS. Kan också vara så att dom då kommer och fortsätter...
Dock när det kommer till firmor som vanligen inte har med privatpersoner att göra så brukar dom alltid (mig veterligen) prioritera privatpersoner och även att man är noga med tider och dylikt, bara för att man vet att det är högre risk för strul i slutänden...