72 979 läst ·
180 svar
73k läst
180 svar
Elektrikern spårlöst borta hjälp!
Borde tas via mail istället för telefon. Då har man det dokumenterat. Därefter kan man ringa upp och säga samma sak som i mailet, vis av erfarenhet så föredrar de flesta hantverkare telefon före mail. Men dokumentation är det absolut viktigaste om fakturor ska bestridas.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Skicka brev av formell karaktär till firmans registrerade address. Det kan vara bra med ett vittne som kan intyga att du postat brevet. Ev. kan man skicka det som rek. en nackdel med rekommenderat brev, är att om firman inte kvitterar brevet (sådana här skojare brukar vara allergiska mot rek. brev). Så har du svart på vitt att de inte läst ditt brev.
Den formella gången är (kolla med jurist, eller kommunens konsumentrådgivare), att du skriver ett kort brev, ange hur försenade de är, att detta är allvarligt för dig. Kräv att arbetet skall vara klart senast xxx ( tiden måste vara rimlig, du behöver inte ta hänsyn till att de är upptagna). Annars kommer arbetet att slutföras av annan firma och kostnaden kommer att dras av från första firmans faktura.
Du har en offert med takpris. Du har rätt få det klart för Max. den kostnaden, och du har rätt till ersättning för verifierade extra kostnader pga. förseningen.
Den formella gången är (kolla med jurist, eller kommunens konsumentrådgivare), att du skriver ett kort brev, ange hur försenade de är, att detta är allvarligt för dig. Kräv att arbetet skall vara klart senast xxx ( tiden måste vara rimlig, du behöver inte ta hänsyn till att de är upptagna). Annars kommer arbetet att slutföras av annan firma och kostnaden kommer att dras av från första firmans faktura.
Du har en offert med takpris. Du har rätt få det klart för Max. den kostnaden, och du har rätt till ersättning för verifierade extra kostnader pga. förseningen.
Då ligger bevisbördan på dom. Har du skickat mail och kan visa dokument på det, så har du ditt på det torra. Mail dokumenterar också datum och tid, något telefonsamtalsinspelningar inte gör.E Erik Bodin skrev:
Klart inspelade samtal också är bra bevis, men är betydligt meckigare och det är även enklare att vara rak, tydlig och framförallt saklig i ett mail. Jag har inga problem att framföra sånna krav personligen eller i telefon, men inte alla som vågar/vill så därför är mail klart att föredra framför inspelning av telefonsamtal.
Nu är dagen slut ingen faktura kom, har fått kramp i handen av att uppdatera hotmail. Målarna har kommit och vill börja spackla för badrummet. Jag är fortfarande osäker om eldragning är klar där. Vet inte vad jag ska göra nu... Ringde nog till halva företaget ingen svara.
Känner någon en elektriker i Stockholm? Det mesta är klart vi pratar om max 1-3h jobb som återstår
Känner någon en elektriker i Stockholm? Det mesta är klart vi pratar om max 1-3h jobb som återstår
Fråga de andra hantverkarna om tips på elektriker. De har garanterat kontakter.Kycklingen skrev:
Nu är dagen slut ingen faktura kom, har fått kramp i handen av att uppdatera hotmail. Målarna har kommit och vill börja spackla för badrummet. Jag är fortfarande osäker om eldragning är klar där. Vet inte vad jag ska göra nu... Ringde nog till halva företaget ingen svara.
Känner någon en elektriker i Stockholm? Det mesta är klart vi pratar om max 1-3h jobb som återstår![]()
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Hur är läget? Har du ETT "avtal", med en firma? I så fall är det den firman som skall samordna. Vill de spackla så låt dem, men betala inget förrän allt ät rättat och färdigt.
Ring Svanströms El och VVS. Dom brukar vara behjälpliga vid såna här tillfällen om dom kanKycklingen skrev:
Nu är dagen slut ingen faktura kom, har fått kramp i handen av att uppdatera hotmail. Målarna har kommit och vill börja spackla för badrummet. Jag är fortfarande osäker om eldragning är klar där. Vet inte vad jag ska göra nu... Ringde nog till halva företaget ingen svara.
Känner någon en elektriker i Stockholm? Det mesta är klart vi pratar om max 1-3h jobb som återstår![]()
Många vägguttagKycklingen skrev:
Hej,
Jag vill gråta, har haft en renovering där elektrikern skulle göra klart sitt jobb 1 vecka i februari nu 3 månader senare håller han sig inte till tidsplanen, kommer ut när han känner för det och kör någon timme sen sticker. Jag får inget svar på sms eller telefon. Arbetsledare svarar inte, får höra dom har massa jobb och hinner inte med mig. Kul att höra som kund. Sen är dom sjuka eller går in i väggen jämt.
Blir alltid lovad vi kommer imor, överimor, nästa vecka inget händer. Hela bygget försenas för vi inte kan stänga igen väggar och slarv som extremt många hål, skadade möbler. Min snickare fick en kyss här om dagen för dem hade lämnat kablar öppna - han kunde dö!!! Jag försökte i desparat försök kontakta dotterbolaget där VD sitter för ingen svarar. Jag förklara lider ekonomiskt av denna försening betalar alla hantverkare extra nu och målaren höjt sitt pris. Då sa han så ska det inte vara vi skickar en direkt idag - ingen kom istället fick jag nedan mejl - alltså va? Vad ska jag göra??
Hej.
Vi har skickat en faktura till dig. Den kommer i morgon.
När den är betald. Så kommer vi och gör resten.
[bild]
Normala elfirmor skulle snabbt som ögat fixa till fel som gör att personer får elstötar från deras installationer.
Får intrycket att elfirman kör med dig. Som sagt, det är läge att steppa upp och på skarpen framföra dina krav på snabb återställning.
Kanske har du en släkting/bekant etc som kan hjälpa till och stötta dig i kommunikationen med företaget.
Får intrycket att elfirman kör med dig. Som sagt, det är läge att steppa upp och på skarpen framföra dina krav på snabb återställning.
Kanske har du en släkting/bekant etc som kan hjälpa till och stötta dig i kommunikationen med företaget.
Om man granskar elinstallationen lite närmare så ser det mesta lite knepigt ut. Har du kollat att det är någon med auktorisation som utfört jobbet? Det gör du enkelt här https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Om inte så tror jag att det blir lite motbacke, och kanske ett måste att öppna upp väggarna igen.
Så bered dig på att pausa jobbet tills allt är fixat, det är ju bättre att avvakta med ytskikten tills ev demontering av skivor är klar.
Om inte så tror jag att det blir lite motbacke, och kanske ett måste att öppna upp väggarna igen.
Så bered dig på att pausa jobbet tills allt är fixat, det är ju bättre att avvakta med ytskikten tills ev demontering av skivor är klar.
