67 866 läst ·
350 svar
68k läst
350 svar
Elektrikern påstår att de måste ta med servicebil för att få ROT..??
Kostnaden för bilen har garanterat med rotavdraget att göra, hade ts skippat det så hade han sannolikt sluppit bilkostnaden.Rkarlsson skrev:för 250 meter så är det knappt man kommer upp i andra växeln :O Ganska löjligt att ta ut 250 spänn för någon sekunds körning.
Där ställer jag mig rätt frågande. Tänk på sotare, kollar de om alla stegar de går upp på är ce märkta? Om de är skadade? Ja såklart lär de inte gå upp på en som ser skadad och rostig ut.
Men när de körde sista besiktningen på skorstenen så klättrade sotteknikern upp på vinden, på en stege jag knappt själv ville gå upp på. Medans jag stod nere och höll emot stegen. Jag själv är inte i behov av någon trappstege så jag tänker inte köpa för en inspektion var 3e år. Tänker jag efter så tittade han inte på stegen jag lånade hem till honom, han bara sprang upp för den så fort han kom med sin klumpiga sidoväska med kamera.
Om ts hade en vettig trappstege/pall så ser jag det ändå det märkligt att elektriker skall ha betydligt mycket högre krav än sotarna. Förutsatt att han hade kunnat säga det i förväg.
Angående stegar och sotning så finns det en massa nyttigt att läsa i branschstandarden för taksäkerhet, men helt ärligt så har sotaren all rätt i världen att vägra använda din stege om den inte uppfyller kraven.
Saxat från standarden:
"Markstegen/lösa stegen ska vara godkänd för aktuell användning
> Uppfylla SS-EN 131, lättmetall eller annat lätt material.
> Väga max 20 kg
>....."
Jag värnar om min sotare och ser självklart till att min fast monterade taksäkerhetsutrustning är av godkänd sort och i gott skick samt att markstegen uppfyller gällande krav och känns säker.
Resonerar man annorlunda är man inte bara djupt empatistörd, man är fan nästan på gränsen till utvecklingsstörd pga bristande intelligens.