P
Violina Violina skrev:
Det är inte JAG som envisas med att jämföra med en taxibil, det är du, och jag tycker att taxi-jämförelsen är skitdålig för det är inte RESAN som är själva grejen här, men du fattar bara inte det.

Läs på på skatteverket ordentligt, se till att du faktiskt förstår det som står där.

Och framförallt, hantverkaren behöver ha med sig sina grejer till arbetsplatsen (ditt hus) det är därför du får betala kostnaden för servicebilen.
Du jämför med kakor. Jag jämför att 250 kr kostar det INTE ATT KÖRA 250 METER. När en av de dyraste taxibolagen i sverige tar 292 KRONOR för att köra en mil. När dessutom hantverkaren tar bra betalt för timmarna och hutlöst för materialet så är adminstrationen betald och klar.

Och skv skrev till en ovan dig att de vill ha resekostnad. Vilket är grunden till frågan. Att de måste redovisa RESEKOSTNADER vilket inte är 250 kr.

Nog gnabbat, du tycker hutlösa pengar är skäligt. Jag tycker inte det.

När du lägger fram fakta om vad det är som kostar 250 kr för tramset kan jag börja tro dig.

Rkarlsson skrev:
Du jämför med kakor. Jag jämför att 250 kr kostar det INTE ATT KÖRA 250 METER. När en av de dyraste taxibolagen i sverige tar 292 KRONOR för att köra en mil. När dessutom hantverkaren tar bra betalt för timmarna och hutlöst för materialet så är adminstrationen betald och klar.

Och skv skrev till en ovan dig att de vill ha resekostnad. Vilket är grunden till frågan. Att de måste redovisa RESEKOSTNADER vilket inte är 250 kr.

Nog gnabbat, du tycker hutlösa pengar är skäligt. Jag tycker inte det.

När du lägger fram fakta om vad det är som kostar 250 kr för tramset kan jag börja tro dig.
Men, vad är det du inte förstår?

De har inte tagit betalt för någon reskostnad, de har tagit betalt för SERVICEBIL!!!!

Det är en del av UTRUSTNINGEN hantverkaren behöver för att utföra jobbet.

Edit: vad det är som kostar 250 kr är sevicebilen med utrustning, inget annat, inga metrar, ingen diesel, ingen resa.

P
Violina Violina skrev:
Men, vad är det du inte förstår?

De har inte tagit betalt för någon reskostnad, de har tagit betalt för SERVICEBIL!!!!

Det är en del av UTRUSTNINGEN hantverkaren behöver för att utföra jobbet.

Edit: vad det är som kostar 250 kr är sevicebilen med utrustning, inget annat, inga metrar, ingen diesel, ingen resa.
Skärp dig.

Inlägg ett stycke tre.
Jag citerar.

"Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag"

Och enl skärmbild som skv svarat en så måste man redovisa resekostnader.

Och hinner hantverkaren med 10 ställen så har han plockat in leasingavgiften på en dag. Guldskor.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
Violina Violina skrev:
Och hur ska hantverkaren få med sig sina verktyg/utrustning och ta sig mellan kunderna?
Hammare sekatör och sen 2st skruvmejslar. Dom grejerna lär han klara nära på alla jobb och dom får plats i fickan.
Sen för att han ska slippa gå hungrig (eftersom han inte kan åka på bjudfrukost hos grossisterna) så kan jag ställa upp på att steka ett par ägg, kokla upp lite havregrynsgröt och brygga en kopp kaffe.

• Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F Fuskbyggar'n skrev:
Jag har varit forummedlem här på byggahus ett tag och läst många trådar om hur dyra hantverkare är. Och jag slås av hur nästan alla verkar gälla på hur dyrare hantverkare är, oberoende av om de är resan eller materialet eller att dom bara är slöa. Men en sak vill jag slå fast:
Beställer du ett jobb på löpande räkning och sen inte betalar villigt utan gnäll så ska du skämmas!
Ingen är intresserad av att jobba gratis åt dig och har du inte avtalat om priset innan eller är beredd att betala vad du faktureras så ska du inte beställa nåt jobb av en hantverkare. Om de är nån som är girig i sammanhanget så är det alla ni som sitter här på byggahus.se och gnäller över jobb ni själva beställt och nu måste betala. Hantverkaren som jobbar och sliter för sitt bröd, och fakturerar dig när du beställt ett jobb är inte girig.
Jag jobbar själv som hantverkare, men bara åt större företag, och en sak är jag säker på: jag kommer aldrig göra ett jobb åt en privatperson.
Man måste inte, som hantverkare, gnidet utnyttja en kunds godtrogenhet genom att debitera hur mycket som helst för ett jobb bara för att kunden inte beställt jobbet mot fast kostnad.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Skärp dig.

Inlägg ett stycke tre.
Jag citerar.

"Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag"

Och enl skärmbild som skv svarat en så måste man redovisa resekostnader.

Och hinner hantverkaren med 10 ställen så har han plockat in leasingavgiften på en dag. Guldskor.
Det är du som får ta och "skärpa" dig

Du kan inte blanda in en annan forummedlems avsaknad av reskostnad i ts fråga om servicebil för det är två vitt skilda saker.
Hade den som klistrade in meddelandet från skatteverket fakturerat för servicebil hade de garanterat inte fått något meddelande från skatteverket heller.
Sen finns det många firmor som har debiteringsmodellen att en viss sträcka ingår i kostnaden för servicebilen (det skulle bli en administrativ mardröm annars) men det är egentligen bara rimligt, tänk om ts fått faktura på servicebil + x kronor (för varje påbörjad mil) trots att de bara totalt kör 500 m, det hade varit ocker..

Finns nog ingen som hinner med så många kundbesök på en dag, utom möjligtvis sotaren (men han får man ändå inte göra rotavdrag för när det gäller ordinarie brandskydd)

T
Violina Violina skrev:
...är skitdålig för det är inte RESAN som är själva grejen här, men du fattar bara inte det.
Men det är väl kostnaden för resan som är hela grejen? Eller har jag fattat fel vad TS frågade i trådstarten!?

T TechChad skrev:
Hammare sekatör och sen 2st skruvmejslar. Dom grejerna lär han klara nära på alla jobb och dom får plats i fickan.
Sen för att han ska slippa gå hungrig (eftersom han inte kan åka på bjudfrukost hos grossisterna) så kan jag ställa upp på att steka ett par ägg, kokla upp lite havregrynsgröt och brygga en kopp kaffe.
Och glöm inte att elektrikern behöver ha skruvdragare med laddare och extrabatteri, stege, ficklampa (ett par olika modeller tom), avbitartång (för det är ingen trädgårdsmästare vi pratar om), kabelskalare, morakniv, material, testinstrument, ett gäng skruvmejslar till (i olika storlek), crimptång, hjälp mig @El-Löken66 @Mikael_L vad glömmer jag???

T TechChad skrev:
Men det är väl kostnaden för resan som är hela grejen? Eller har jag fattat fel vad TS frågade i trådstarten!?
Ja, ts gör samma tankevurpa som Rkarlsson, de tror på riktigt att det är resan som är kostnaden och tycker därför att den är orimlig.

P
Violina Violina skrev:
Det är du som får ta och "skärpa" dig

Du kan inte blanda in en annan forummedlems avsaknad av reskostnad i ts fråga om servicebil för det är två vitt skilda saker.
Hade den som klistrade in meddelandet från skatteverket fakturerat för servicebil hade de garanterat inte fått något meddelande från skatteverket heller.
Sen finns det många firmor som har debiteringsmodellen att en viss sträcka ingår i kostnaden för servicebilen (det skulle bli en administrativ mardröm annars) men det är egentligen bara rimligt, tänk om ts fått faktura på servicebil + x kronor (för varje påbörjad mil) trots att de bara totalt kör 500 m, det hade varit ocker..

Finns nog ingen som hinner med så många kundbesök på en dag, utom möjligtvis sotaren (men han får man ändå inte göra rotavdrag för när det gäller ordinarie brandskydd)

Det står fortfarande inte varför den är så dyr.

Jag blandar in faktan jag fick.

Brorsan fakturera milkostnad för sin "servicebil" Och inget för släpet. Men han tjänar istället mer jobb på att han inte försöker sockra fakturorna och får återkommande kunder då han tar skäligt betalt.

Det var fortfarande 2 takdosor som skulle upp. Han behöver inte ha med hela firman för det.

Sotaren bör hinna med cirka 14-18 hus en solig vindfri dag i ett villaområde.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Ja, ts gör samma tankevurpa som Rkarlsson, de tror på riktigt att det är resan som är kostnaden och tycker därför att den är orimlig.
Sluta nu. Vi tankevurpar inte.

Det är en fet lögn. Hantverkaren måste inte skriva servicebil för att få rot som var grundfrågan. Han kan göra det för att han vill ha pengarna. Men det hade räckt att skriva 18.5 per mil

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Och glöm inte att elektrikern behöver ha skruvdragare med laddare och extrabatteri, stege, ficklampa (ett par olika modeller tom), avbitartång (för det är ingen trädgårdsmästare vi pratar om), kabelskalare, morakniv, material, testinstrument, ett gäng skruvmejslar till (i olika storlek), crimptång, hjälp mig @El-Löken66 @Mikael_L vad glömmer jag???

Min elektriker hade med sig en låda ledbelysning. Hantverkarbälte och en tjocktröja.

Han kunde cyklat hit

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Det står fortfarande inte varför den är så dyr.

Jag blandar in faktan jag fick.

Brorsan fakturera milkostnad för sin "servicebil" Och inget för släpet. Men han tjänar istället mer jobb på att han inte försöker sockra fakturorna och får återkommande kunder då han tar skäligt betalt.

Det var fortfarande 2 takdosor som skulle upp. Han behöver inte ha med hela firman för det.

Sotaren bör hinna med cirka 14-18 hus en solig vindfri dag i ett villaområde.
Fast, 250 kr är inte dyrt för en servicebil, sök lite på nätet så får du se.

Som jag tidigare sagt, till takdosor behöver man stege, och eftersom det är på en arbetsplats ska den vara godkänd så därför är det ganska självklart att elektrikern tar med sig sin egen..
Tänk själv kostnaden i ren arbetstid (som jag gjorde ett exempel på tidigare) om han inte skulle tagit bilen utan gått istället.. det hade blivit ännu dyrare..

Rkarlsson skrev:
Sluta nu. Vi tankevurpar inte.

Det är en fet lögn. Hantverkaren måste inte skriva servicebil för att få rot som var grundfrågan. Han kan göra det för att han vill ha pengarna. Men det hade räckt att skriva 18.5 per mil
Garanterat firmans belopp på den posten (ts har ju senare varit i kontakt med chefen) så det är deras policy. Vad din bror har för policy i sitt enmansföretag (?) är helt upp till honom.

T
F Fuskbyggar'n skrev:
Jag har varit forummedlem här på byggahus ett tag och läst många trådar om hur dyra hantverkare är. Och jag slås av hur nästan alla verkar gälla på hur dyrare hantverkare är, oberoende av om de är resan eller materialet eller att dom bara är slöa. Men en sak vill jag slå fast:
Beställer du ett jobb på löpande räkning och sen inte betalar villigt utan gnäll så ska du skämmas!
Ingen är intresserad av att jobba gratis åt dig och har du inte avtalat om priset innan eller är beredd att betala vad du faktureras så ska du inte beställa nåt jobb av en hantverkare. Om de är nån som är girig i sammanhanget så är det alla ni som sitter här på byggahus.se och gnäller över jobb ni själva beställt och nu måste betala. Hantverkaren som jobbar och sliter för sitt bröd, och fakturerar dig när du beställt ett jobb är inte girig.
Jag jobbar själv som hantverkare, men bara åt större företag, och en sak är jag säker på: jag kommer aldrig göra ett jobb åt en privatperson.
Dig vill jag göra jobb åt på löpande räkning! Nytt vägguttag med 3m kabel från befintligt uttag. 200.000kr. Gött att du inte klagar på fakturan och bara betalar...

Självklart ska man betala så länge fakturan är rimlig. Det finns ju fuskare bland hantverkare precis som det finns fuskare bland florister.
Det finns också slarvpellar bland hantverkare som det finns slarvpellar bland p-lisor.
Så när jag får en faktura (spelar ingen rolll från vem) så granskar jag den. Har än så länge aldrig haft några problem med felaktiga belopp, men de kommer troligen.

Just resa vet jag att många (framförallt större) företag i branschen kör med en schablon som läggs på av administratören precis när fakturan ska skickas. Flera kollar då antal timmar och är det mer än 8 så blir det två resor, mer än 16 blir det 2st osv. Då är det hög risk att det blir fel ifall personen som gjort jobbet tex varit där en dag 8h men sen 1h gjort annat på kontoret.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.