67 866 läst ·
350 svar
68k läst
350 svar
Elektrikern påstår att de måste ta med servicebil för att få ROT..??
Jämför rätt nu.Violina skrev:
Det är för att du hänger upp dig på sträckan. Ts har inte betalat för sträckan utan för bilen.
Vi kan köra jämförelsen med att handla i en vanlig affär och jämföra en 100g förpackning av en produkt med samma produkt fast som innehåller 1500g. Den lilla produkten kommer, sett till kilopris, vara betydligt dyrare än den stora förpackningen, men du får betala ett betydligt högre pris, totalt, för den stora förpackningen.
Varför? Jo, den lilla förpackningen har nästan samma produktionskostnad som den stora förpackningen, därför är jämförelsepriset på denna betydligt högre, man måste betala själva förpackningen också.
Hade hantverkaren haft längre resväg till ts hade det med största sannolikhet även debiterats milkostnad också, för den ingår rimligtvis inte i kostnaden för servicebilen om det är en längre sträcka och då hade totalkostnaden för bil+resa varit högre.
Taxi har större omkostnader än hantverkarens bil. För samma sträcka hade inte ens taxikurir sthlm landat på 50 kr ens rullande taxa. Då får i de flesta fall föraren 30-35% av detta innan skatt, sen ska det täcka tillstånd, utrustning skatt på skatt. Däck osv osv.
Hantverkaren gör av med mikrometer däck, lön för 30 sekunder, bränsle kan vi överdriva med en deciliter.
Tar vi senare inköpspris på bilar. Exempelvis en Transit.
Hantverkaren är klar med bil och hyllor och möjligt ett takräcke.
För att taxin ens ska få gå i bruk har du utrustning för minst 40-50 tusen innan du kan besikta den. Ska du köra rullstol? Lägg till 200 tusen till minst. Bår? ytterligare. Ska föraren ens få köra serviceresor? Utbildning på varje chaufför.
Så att hantverkaren har så stora omkostnader för att ta med bilen till grannen är inte rimligt eller skäligt eller ens vettigt.
Båda ska ha betalt. Men det får vara inom rimlighet. Hade någon satt upp 2 dosor för 3500 kr hade jag med ifrågasatt problemet.
För grundfrågan och problemet. Nej hantverkaren var inte tvungen att sätta servicebil för att få rot. Han var tvungen att lägga till resekostnad, vilket inte är 250 kr.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jo, jag fattar poängen och jag håller med om att det som kund är bra avv vara påläst och kunnig, men jag tycker det alltför ofta dras till absurdum.Violina skrev:
Jag som kund ska läsa på hur ett hantverkarföretag fungerar, vad de måste ta betalt för och hur skatteregler fungerar. Jag uppmanas att titta på hantverkarens hemsida (där det 9 ggr av 10 inte står något om hur de debiterar) och till och med på Skatteverkets hemsida. Jag borde förstå att vissa verktyg måste hyras för att de är för dyra och att jag får en faktura på de verktygen. Det innebär i princip att jag måste kunna alla moment i arbetet för att veta att här behövs nog ett verktyg X och jag bör veta att det verktyget är dyrt och vanligen hyrs in.
Jag håller fast vid att det vore enklare om hantverkarfirman kunde förklara sin debiteringsmodell. Det kan man gärna göra på en hemsida och så hänvisar man dit. Debiteringsmodellen måste ju vara tydlig nog för att fakturor ska kunna skapas, så det bör inte vara något problem att förklara den på en webbsida.
Gör man det så får man nöjda kunder och fler jobb istället för middnöjda kunder som inte rekommenderar en vidare. "Kunden förstår inte det jag inte ids tala om för hen, dumma kund!"
Om jag ska tanka borde jag kanske läsa på om bensinbolagens regler och lagstiftningar, om jag ska gå på restaurang måste jag rimligen lära mig hur de ska hantera livsmedel enligt lag, hur de ska hantera personal, vilka säkerhetsaspekter de måste ta hänsyn till etc... Nej, jag köper det inte.
Men om jag inte vill att hantverkaren ska ha någon bil då? Behövs material så får han köra Fastbox eller Es-Xpress. Då kan han klammra kabeln som jag köpt medans han väntar på dosor och uttag.Violina skrev:
Det är för att du hänger upp dig på sträckan. Ts har inte betalat för sträckan utan för bilen.
Vi kan köra jämförelsen med att handla i en vanlig affär och jämföra en 100g förpackning av en produkt med samma produkt fast som innehåller 1500g. Den lilla produkten kommer, sett till kilopris, vara betydligt dyrare än den stora förpackningen, men du får betala ett betydligt högre pris, totalt, för den stora förpackningen.
Varför? Jo, den lilla förpackningen har nästan samma produktionskostnad som den stora förpackningen, därför är jämförelsepriset på denna betydligt högre, man måste betala själva förpackningen också.
Hade hantverkaren haft längre resväg till ts hade det med största sannolikhet även debiterats milkostnad också, för den ingår rimligtvis inte i kostnaden för servicebilen om det är en längre sträcka och då hade totalkostnaden för bil+resa varit högre.
M Mikael K. skrev:Hej!
Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.
Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.
Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
När man monterar saker till kunden kan det vara fullständig High Chaparral avseende regler och bestämmelser men när det gäller en stege ska det minsann följas varenda litet EU-direktiv och allt synas i minsta detalj efter alla upptänkliga godkännanden. Jo tack, känner igen det där.Violina skrev:
Och den var godkänd att använda för denna typen av arbete?
"En liten stegpall" duger gott åt en själv hemma i sitt eget hus när man utför arbete, men eftersom det för elektrikern är på dennes arbetsplats så finns det faktiskt krav på att stegen ska vara CE märkt..
Edit: den ska också överensstämma med kraven I AFS:en
Är/gör din stegpall det?
Om ja, tycker du att elektriker ska förutsätta att alla kunder har erforderliga hjälpmedel hemma, och är du isåfall beredd att betala extra för att de behöver åka tillbaka till firman och hämta när du inte har det?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det är inte JAG som envisas med att jämföra med en taxibil, det är du, och jag tycker att taxi-jämförelsen är skitdålig för det är inte RESAN som är själva grejen här, men du fattar bara inte det.Rkarlsson skrev:Jämför rätt nu.
Taxi har större omkostnader än hantverkarens bil. För samma sträcka hade inte ens taxikurir sthlm landat på 50 kr ens rullande taxa. Då får i de flesta fall föraren 30-35% av detta innan skatt, sen ska det täcka tillstånd, utrustning skatt på skatt. Däck osv osv.
Hantverkaren gör av med mikrometer däck, lön för 30 sekunder, bränsle kan vi överdriva med en deciliter.
Tar vi senare inköpspris på bilar. Exempelvis en Transit.
Hantverkaren är klar med bil och hyllor och möjligt ett takräcke.
För att taxin ens ska få gå i bruk har du utrustning för minst 40-50 tusen innan du kan besikta den. Ska du köra rullstol? Lägg till 200 tusen till minst. Bår? ytterligare. Ska föraren ens få köra serviceresor? Utbildning på varje chaufför.
Så att hantverkaren har så stora omkostnader för att ta med bilen till grannen är inte rimligt eller skäligt eller ens vettigt.
Båda ska ha betalt. Men det får vara inom rimlighet. Hade någon satt upp 2 dosor för 3500 kr hade jag med ifrågasatt problemet.
För grundfrågan och problemet. Nej hantverkaren var inte tvungen att sätta servicebil för att få rot. Han var tvungen att lägga till resekostnad, vilket inte är 250 kr.
Läs på på skatteverket ordentligt, se till att du faktiskt förstår det som står där.
Och framförallt, hantverkaren behöver ha med sig sina grejer till arbetsplatsen (ditt hus) det är därför du får betala kostnaden för servicebilen.
Problemet är att det spelar ingen roll hur tydliga de är med sin debiteringsmodell på en hemsida, det finns ändå folk som aldrig kommer fattaFairlane skrev:
Jo, jag fattar poängen och jag håller med om att det som kund är bra avv vara påläst och kunnig, men jag tycker det alltför ofta dras till absurdum.
Jag som kund ska läsa på hur ett hantverkarföretag fungerar, vad de måste ta betalt för och hur skatteregler fungerar. Jag uppmanas att titta på hantverkarens hemsida (där det 9 ggr av 10 inte står något om hur de debiterar) och till och med på Skatteverkets hemsida. Jag borde förstå att vissa verktyg måste hyras för att de är för dyra och att jag får en faktura på de verktygen. Det innebär i princip att jag måste kunna alla moment i arbetet för att veta att här behövs nog ett verktyg X och jag bör veta att det verktyget är dyrt och vanligen hyrs in.
Jag håller fast vid att det vore enklare om hantverkarfirman kunde förklara sin debiteringsmodell. Det kan man gärna göra på en hemsida och så hänvisar man dit. Debiteringsmodellen måste ju vara tydlig nog för att fakturor ska kunna skapas, så det bör inte vara något problem att förklara den på en webbsida.
Gör man det så får man nöjda kunder och fler jobb istället för middnöjda kunder som inte rekommenderar en vidare. "Kunden förstår inte det jag inte ids tala om för hen, dumma kund!"
Om jag ska tanka borde jag kanske läsa på om bensinbolagens regler och lagstiftningar, om jag ska gå på restaurang måste jag rimligen lära mig hur de ska hantera livsmedel enligt lag, hur de ska hantera personal, vilka säkerhetsaspekter de måste ta hänsyn till etc... Nej, jag köper det inte.
(Kolla diskussionen över det inlägget jag nu svarar på, han fattar fortfarande inte att det inte är sträckan som kostar 250 kr)
Majoriteten av hantverkare tar ut en skälig ersättning för diverse poster på fakturan som måste specificeras för rot.. problemet är att det även finns en mängd rötägg därute som försöker smyga dit en massa påslag som är rent skit..
Hade folk lärt sig läsa på bättre hade de varit nöjdare efter att de anlitat hantverkare = fler bra hantverkare som gör ett bra jobb och faktiskt har en rimlig, om än lite (i konsumentens ögon) lustig, debitering pga skattetekniska skäl skulle få fler rekommendationer = de riktiga rötäggen som verkligen överdebiterar skulle få ännu svårare att hitta jobb och därmed konka = snart (nästan) bara bra hantverkare kvar