snickarboden skrev:
Det med QuickConnect är så bra så att nån borde skapa en egen tråd om det.
Hade noll aning om det ens fanns, och det underlättar ju enormt i en del fall.
Upp med bilder och artikelnr i en egen tråd!

/Kent
Jo, visst är det så bara man tänker på att man inte kan kräma på mer på säkringarna än förut fast man går ut med två faser istället för en samt att det inte går att köra 2-fas med olika faser från samma säkring.
Finns tydligen en och en annan som inte tänkt på det, var och felsökte häromveckan på just sånna saker.

GG>Tänkte självklart på det med torix i centralen, eller ännu värre de fallen med två ledare under en skruv/klämma.

Hmm, med tre anslutningar kunde sådana säkringar blivit ett kul aprilskämt, trefas-säkring *S*

/Kent

snickarboden skrev:
GG>Tänkte självklart på det med torix i centralen, eller ännu värre de fallen med två ledare under en skruv/klämma.

Hmm, med tre anslutningar kunde sådana säkringar blivit ett kul aprilskämt, trefas-säkring *S*

/Kent
:cool:d^_^b

Patrik_Hed skrev:
Jag förstår inte riktigt, men när jag byter däck så brukar jag sätta på däcket och skruva på bultarna med fingrarna tills att det inte går mer och däcket sitter på plats. Då sänker jag ner bilen och drar åt bultarna ordentligt.

//Patrik
Eller så använder man muttermaskin så slipper man tänka på sånt :)

Har man kört med mutterdragare en gång så vill man aldrig ta i ett fälgkors igen

Man får samma effekt med Hagers QC

Rikard Ågren skrev:
Har man kört med mutterdragare en gång så vill man aldrig ta i ett fälgkors igen

Man får samma effekt med Hagers QC
Njaaaaaa....där är vi oense...jag har alltid föredragit skruvanslutningar och förtsätter med det även efter att ha provat snabbanslutningar. Men mutterdragare tar jag med fördel över fälgkors men helst att någon annan gör jobbet ;)

Glufs: Kör du med gammeldags automater utan QC? Jag kan inte hitta någonsomhelst nackdel med QC.

+De är samma pris nu mera
+Det blir bättre/säkrare anslutningar
+Det går fortare att ansluta
+Mindre jobbigt att ansluta
+Man kan ansluta två ledare till samma dvärg utan försämrad kontakt
+Den "efterdrar" sig själv
-Går inte att få in lika stor area (ok, inte så ofta man behöver större än 6mm² på en 16A dvärg, men det kan väl hända)

Ok.. ett minus ;)

Jo men...jag är inte 70 år gammal men jag föredrar att montera saker där jag med egen styrka känner att grejerna sitter.....självklart vet jag att snabbanslutningar är bättre nu än förr men det är känslan att veta att det här sitter...Rycker i grejerna gör jag lika mycket och genom tiderna så har det lossnat fler anslutingar på snabbkopplingar än där jag dragit åt för hand....visst, kalla mig bakåtsträvare men men....

Visst.. Jag är också bakåtsträvare när det gäller vissa saker.. Men inte snabbkopplingar ;)

Använder du Torix istället för hellerman/wago också?

Det är blandat, beror lite på var och vad jag kopplar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.