Provade att slå ifrån en brytare åt gången i elcentralen och när jag slog av den i mitten så fungerade spisen som den gör normalt men den fungerade inte alls när jag tog bort brytare 1 eller 3, känns som att en fas inte är med i matchen så att säga, är det nollan då kanske???

Låter som att elektrikern kopplat fel nånstans. Tex att spisen har fått samma fas på två av säkringarna.

Om spisen sitter i ett Perilex och du har en voltmeter kan du alltid undersöka att du har 400v mellan faserna. Hittar du 0 volt mellan några faser samtidigt som du har 240 volt mellan en av dessa och nollan/jord är det troligt att en fas blivit fel

Fast egentligen ska han inte göra någonting, han ska ringa firman som varit där och sagt att hans spis inte funkar och att hans elektriker är slarvputtar.

Precis, skulle heller inte lägga mer jobb själv än att kolla säkringar och huvudsäkring.
Ring tillbaka elektrikern, gör om-gör rätt.

Absolut!
Och dom skulle bara våga fakturera något för att fixa sina egna slarvfel.

Ringde elektrikern som kom idag och löste felet; felet var en sladd som "hoppat ur" en av de 3 "switcharna" på elcentralen inomhus... Tack för alla snabba och bra tips igårkväll! :-)

Hehe...jojo "hoppat ur" :)

Snarare dåligt dragen, om den var lös alltså

Hehe hoppat ur ja, dåligt åtdragna kablar brukar kunna göra fina bränder.

Tur att det finns så många elektriker här som minsann aldrig skulle göra fel :cool:

:O
Skulle snarare påstå inte dragna alls. Om den hoppade ur.
Gick det på garanti? Om spisen går sönder imorgon vad gäller då?
Alla kan göra fel även elektriker men man ska ha Egenkontroll!

Är jag inne i en central och gör något. Känner jag självklart på alla skruvar innan jag är klar.

Redigerat:
Rrrrr skrev:
Tur att det finns så många elektriker här som minsann aldrig skulle göra fel :cool:
:blushing:

Näe, verkligen aldrig. :rolleyes:

Att efterspänna skruvarna i centralen efter något år kan vara en intressant övning. Konstig hur vissa kan skruva upp sig flera varv..

mycke_nu skrev:
Att efterspänna skruvarna i centralen efter något år kan vara en intressant övning. Konstig hur vissa kan skruva upp sig flera varv..
Beroende på vem som varit i centralen kan det räcka med några timmar för att de ska ha skruvat upp sig flera varv... :rolleyes:

Espen1 skrev:
Provade att slå ifrån en brytare åt gången i elcentralen och när jag slog av den i mitten så fungerade spisen som den gör normalt men den fungerade inte alls när jag tog bort brytare 1 eller 3, känns som att en fas inte är med i matchen så att säga, är det nollan då kanske???
Bortfall av en fas hade varit naturligt att misstänka, men här blev det förvirrande. Med normalt menade du kanske felaktigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.