7 717 läst ·
54 svar
8k läst
54 svar
Elektriker varit hemma - nu är spisen konstig
Som icke-perfekt "hobby-elektriker" har man ju lärt sig att alltid göra dragtest av alla kablar man pillat på.
Och en standardregel från bilmeckandet som går igen även här, aldrig någonsin dra skruvar halvdant med tanke att dra senare. Antingen drar man hela vägen eller så skiter man i det helt! (Typiskt hjulbultar där man oftast får efterdra efter bilen är på marken. Alltså, när hjulen åker på så ska bilen ner och bultarna dras ordentligt vid SAMMA tillfälle.)
Och en standardregel från bilmeckandet som går igen även här, aldrig någonsin dra skruvar halvdant med tanke att dra senare. Antingen drar man hela vägen eller så skiter man i det helt! (Typiskt hjulbultar där man oftast får efterdra efter bilen är på marken. Alltså, när hjulen åker på så ska bilen ner och bultarna dras ordentligt vid SAMMA tillfälle.)
Därför Hager's Quickconnect är underbara, och dessutom går det att lägga in två kablar på en säkring utan att de lossnar inom en vecka som med hissklämmor.Iskra skrev:
Eller så kontrollerar man helt enkelt med fingrarna eller plattång att trådarna sitter fast.....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag förstår inte riktigt, men när jag byter däck så brukar jag sätta på däcket och skruva på bultarna med fingrarna tills att det inte går mer och däcket sitter på plats. Då sänker jag ner bilen och drar åt bultarna ordentligt.Nik206 skrev:Som icke-perfekt "hobby-elektriker" har man ju lärt sig att alltid göra dragtest av alla kablar man pillat på.
//Patrik
Det är inte "quickconnect" på undersidan så vida man inte använder deras fasskena.R_Strandberg skrev:
Off topic, kom i kontakt med dessa cuickconnect vid ett centralbyte häromdagen och funderade på hurvida man får lägga dubbelt på dessa eftersom det ej varit tillåtet tidigare? någon med kunskap i ämnet?
Mvh
Henke
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det är tillåtet. Det är två hål i stället för en stor platta, som det är på dvärgarna med skruvanslutning.Henke O skrev:
//Patrik
Men om man gör större arbeten på bilen, så kanske man bara sätter på hjulen och drar med fingrarna, men skiter i att sänka ner bilen den dagen och tänker att det gör jag en annan dag.Patrik_Hed skrev:
Kommer man ihåg att dra bultarna ordentligt denna andra dag som kan vara en vecka senare?
Inte alltid
Märker man det under kommande provfärd? Absolut
Det med QuickConnect är så bra så att nån borde skapa en egen tråd om det.
Hade noll aning om det ens fanns, och det underlättar ju enormt i en del fall.
Upp med bilder och artikelnr i en egen tråd!
/Kent
Hade noll aning om det ens fanns, och det underlättar ju enormt i en del fall.
Upp med bilder och artikelnr i en egen tråd!
/Kent
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Personligen tycker jag bäst om ABBs normapparater för där sätts skenorna under kabelanslutningen vilket gör det enklare och översiktligare att jobba med.
Det är inga problem att ansluta två kablar i en hissklämma heller.
Det är inga problem att ansluta två kablar i en hissklämma heller.
Jag brukar försöka dra lite löst med fälgkorset även före bilen sänks ner, det blir mindre glapp/spel då och när man efterdrar så slipper man risken att behöva dra så att däcken flyttas nån millimeter i sidled... (Jag är kanske paranoid?)Patrik_Hed skrev:
Det där kan man lösa genom att lägga fälgkorset på förarstolens säte. Funkar iofs bara om man inte har fler bilar än vettiga fälgkors. Risken att man kör bilen utan att märka att man sitter på ett fälgkors är nog rätt lågNik206 skrev:Men om man gör större arbeten på bilen, så kanske man bara sätter på hjulen och drar med fingrarna, men skiter i att sänka ner bilen den dagen och tänker att det gör jag en annan dag.
Kommer man ihåg att dra bultarna ordentligt denna andra dag som kan vara en vecka senare?
Inte alltid
Märker man det under kommande provfärd? Absolut![]()
Eller fler förare... Risken att nån sätter sig och svär över att nån idiot lagt fälgkorset på förarstolen, kastar bak det och sen kör iväg är rätt stor.
/Kent
/Kent