20 131 läst ·
159 svar
20k läst
159 svar
Elektriker som gör högspänning
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Är kablarna från 60-talet så kan det nog tänkas att det är FK och om de inte utsats för onormala förhållanden så bör de vara i ganska skapligt skick. Färgerna dock kan ju vara helt åt helv.
Det är ingen som vet hur lång livslängd FK har. Vid normala förhållanden så kanske de kan hålla hur länge som helst?
//Patrik
Det är ingen som vet hur lång livslängd FK har. Vid normala förhållanden så kanske de kan hålla hur länge som helst?
//Patrik
Jo färgerna är åt hv och stålrör så det är inte lätt...FK kan verka bra men i stålrör så finns det 90 grader och dom måste väl bytas ?
Det finns även 1920t rör med bly som också måste bytas även om FK är ifrån 60 talet?
Som sagt inte helt lätt med gammal ..hemapulad el via elektriker?
Det finns även 1920t rör med bly som också måste bytas även om FK är ifrån 60 talet?
Som sagt inte helt lätt med gammal ..hemapulad el via elektriker?
Jag tycker att du byggarätt ska kolla vilka krav som ställs på den behörige installatören (och som dom absolut flesta lever upp till). Det är inte så enkelt att man "bara" behöver få sin behörighet och sedan i all evighet kan driva elfirma. Det ställs rätt hårda krav på fortlöpande "vidareutbildning" både för den behörige och dom anställda.
Naturligtvis finns det "skojare" som inte bryr sig men det finns i alla skikt i samhället oavsett yrke och position.
Naturligtvis finns det "skojare" som inte bryr sig men det finns i alla skikt i samhället oavsett yrke och position.
robhol skrev:
Nu var det inte elinstallation som skulle CE märkas utan centralen.
Blandar man olika fabrikat som det händer att jag gör ibland så ska den ce märkas...
Men köper du en central från Hager så är den redan CE märkt och den märkningen fortsätter att gälla även om du utökar med fler grupper...
CE märkning är ett skämt om man tror att man ska få högre el-standard.
I huvudsak så granskas olika typer av kapsling mot olika kategorier.
Om man CE märker hela el-installationen så innebär detta bara att kapslingar och skydd för slutanvändare ökar och möjligen jordningar och ev minskade magnetfält.
Det vi skulle behöva är ett upgraderings schema som gör att gamla el-anläggningar kan precis som gamla skorstenar dömas ut.
En gammal anläggning ska beroende på ålder och skick tvingas byggas om för att minska bränder och olyckor men också av magnetfälts orsaker.
Då skulle det vara lätt för en elektriker att precis som sotaren säga att så här ska du göra och kunna erbjuda ett uppgraderingspaket till slutkunden..
I huvudsak så granskas olika typer av kapsling mot olika kategorier.
Om man CE märker hela el-installationen så innebär detta bara att kapslingar och skydd för slutanvändare ökar och möjligen jordningar och ev minskade magnetfält.
Det vi skulle behöva är ett upgraderings schema som gör att gamla el-anläggningar kan precis som gamla skorstenar dömas ut.
En gammal anläggning ska beroende på ålder och skick tvingas byggas om för att minska bränder och olyckor men också av magnetfälts orsaker.
Då skulle det vara lätt för en elektriker att precis som sotaren säga att så här ska du göra och kunna erbjuda ett uppgraderingspaket till slutkunden..
Jag har dömt ut flera anläggningar! Då kunder med gamla tjärtrådsanläggningar vill ha till någon ändring/utökning osv.. Ibland är ledarna så torra/spröda att det ej går att göra nån ändring utan att byta ut allt.
Men man kan ju inte tvinga kunden att byta all tråd.
Men man kan ju inte tvinga kunden att byta all tråd.
Att CE märkningen är ett skämt kan man ju tycka, men faktum är att det är ett lagkrav...byggarätt skrev:CE märkning är ett skämt om man tror att man ska få högre el-standard.
I huvudsak så granskas olika typer av kapsling mot olika kategorier.
Om man CE märker hela el-installationen så innebär detta bara att kapslingar och skydd för slutanvändare ökar och möjligen jordningar och ev minskade magnetfält.
CE märkningens syfte är bra men det är för tamt eftersom CE märkningen bara skyddar begränsat och lyfter inte standarden och dessutom så ökar den kostnaderna mer än den förbättrar.
Ska vi ha frihet så innebär detta inte att vi ska ha laglöshet och vara utan standards.
En Svensk el-anläggning ska vara av hög kvallite och definieras .
CE märkningen av en el-anläggning är dock en början men utan att man har ett program för hur man byter ut och uppgraderar Sveries el utrustning så är det skit.
Att jag ska kritiseras för min egen kritik av hur dåligt sveriges el-bransch fungerar är trist men om du tycker att jag har sakfel så påpeka dom i så fall.
Ska vi ha frihet så innebär detta inte att vi ska ha laglöshet och vara utan standards.
En Svensk el-anläggning ska vara av hög kvallite och definieras .
CE märkningen av en el-anläggning är dock en början men utan att man har ett program för hur man byter ut och uppgraderar Sveries el utrustning så är det skit.
Att jag ska kritiseras för min egen kritik av hur dåligt sveriges el-bransch fungerar är trist men om du tycker att jag har sakfel så påpeka dom i så fall.
Man måste hjälpa den enskilde att höja standarden på sina elanläggningar.
1.genom enkla förslag till hur man förbättrar dom
2 kanske genom att skattefinansiera vissa åtgärder
3. Bättre utbildning av elektriker
4 Bättre fungerande elmarknader
1.genom enkla förslag till hur man förbättrar dom
2 kanske genom att skattefinansiera vissa åtgärder
3. Bättre utbildning av elektriker
4 Bättre fungerande elmarknader
Jag tycker att det klingar lite falskt när man i ena stunden beklagar sig över "myndigheternas" tvingande beslut för att i nästa andetag ropa på mer styrning från samma "myndighet.
1. Be en seriös elfirma om råd dom kan helt säkert ge dig råd om hur du höjer elstandarden i din anläggning
2. Varför ska vi andra som redan har en bra nivå på våra anläggningar vara med och betala åt dom som är för snåla att hålla hög standard på sina anläggningar.
3. Vart ser du brister i elektrikernas yrkeskunskaper?
4. Håller fullt ut med dig, men tyvärr vill "vi" ju ha ett kapitalistiskt system vilket innebär fri konkurrens och prissättning.
1. Be en seriös elfirma om råd dom kan helt säkert ge dig råd om hur du höjer elstandarden i din anläggning
2. Varför ska vi andra som redan har en bra nivå på våra anläggningar vara med och betala åt dom som är för snåla att hålla hög standard på sina anläggningar.
3. Vart ser du brister i elektrikernas yrkeskunskaper?
4. Håller fullt ut med dig, men tyvärr vill "vi" ju ha ett kapitalistiskt system vilket innebär fri konkurrens och prissättning.
1.jaelmont skrev:Jag tycker att det klingar lite falskt när man i ena stunden beklagar sig över "myndigheternas" tvingande beslut för att i nästa andetag ropa på mer styrning från samma "myndighet.
1. Be en seriös elfirma om råd dom kan helt säkert ge dig råd om hur du höjer elstandarden i din anläggning
2. Varför ska vi andra som redan har en bra nivå på våra anläggningar vara med och betala åt dom som är för snåla att hålla hög standard på sina anläggningar.
3. Vart ser du brister i elektrikernas yrkeskunskaper?
4. Håller fullt ut med dig, men tyvärr vill "vi" ju ha ett kapitalistiskt system vilket innebär fri konkurrens och prissättning.
2.Vi alla kanske kan få någonting bättre ut av att el-standarden höjs
3.elektrikerna kör sina invanda system beroende på vad marknaden kräver tex färdigdragen flex..usch!
Utbildning kring svag-ström och data och intelligenta styrningar skulle kunna öka användningen av sådant och det skulle spara energi.
4. Kapitalistiskt skattefinansierat det är bara att se "sicco" av Mikael Moore så ser du hur dåligt sk kapitalistiska modeller fungerar med avseende på infrastrukturer...mobilnäten i USA..elnäten..
Detta har inget med fungerande marknader att skaffa el-marknaden är kaputt i Sverige på både lev av el och utrustningssidan.Den tidigare infrastrukturen är snabbt på väg att förstöras map på samordningseffekter.
Jag ser inte fri prissättning på el-marknaden någonstans!