20 131 läst ·
159 svar
20k läst
159 svar
Elektriker som gör högspänning
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Han kommer inte röra elcentralen, mer än att dra om alla kablar till alla uttag. Men att flytta elcentralen kommer jag lämna till en mer certifierad så att säga som jag får ordentliga papper på.
Tack för alla svar.
Tack för alla svar.
Jag vet inte om det var riktat till mej men jag har träffat alldeles för många människor som skulle göra något annat än det dom försörjer sig med, allt från hantverkare till säljare och även dom som har service jobb men inte verkar veta vad det betyder.elmont skrev:
Jag tycker bara att det är tragiskt att det är så men själv så tar jag inte det utan byter direkt.
Inte riktat till dig, mer en liten allmän reflektion. För på det här forumet verkar det som majoriteten tycker att nästan alla hantverkare är "korkade" men i bland undrar man lite vart "problemet" sitter. Jag tror (vet) att nästan alltid är det en oförmåga att kommunicera (åt bägge håll) som leder till problem när det gäller kund/hantverkare.
Där har du helt rätt ...elmont skrev:Man ska även tänka på att nån som för många år sedan, på ett eller annat sätt, skaffat behörighet men ej utnyttjat den är trots behörigheten troligtvis rätt värdelös när det gäller att arbeta med elinstallationer.
Kunskaper och metoder är färskvaror som måste underhållas och övas, gör man inte det är man ganska kvickt långt uppe på läktaren.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
För och dra om lite FK? Nu får ni ta och ge er.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nej, du har rätt. Det handlade om *lite* mer än att dra FK. Sätta upp något uttag. (BB2) samt "se över" ev. flytta en central från 60-talet. (AB(L)).
Om man inte klarar av det som fullt *behörig elektriker*, även om det var 20 år sedan sist, så måste vi förändra behörighetssystemet från grunden.
Det var en sak om vi pratade om att programmera plc, dra nätverk eller dylikt som inte förekom när huset byggdes, men om man inte kan fatta en normcentral (finns nog *ingen* elektriker som inte sett en sådan även om de inte varit yrkesverksamma de senaste decennierna) så har de *inte* som elektriker att göra.
Så jag vidhåller. Det är kraftel för begränsade effekter; alltså grova enkla grejjor som tål stryk och är lätta att kontaktera utan någon vidare utbildning. Det är inte direkt lödning av elektronik som skall sitta i artillerigranater, skarva optofiber utan automatisk svets eller hjärnkirurgi för den delen, snarare den kirurgiska motsvarigheten till att karva lite i en ingrodd tånagel.
Om man inte klarar av det som fullt *behörig elektriker*, även om det var 20 år sedan sist, så måste vi förändra behörighetssystemet från grunden.
Det var en sak om vi pratade om att programmera plc, dra nätverk eller dylikt som inte förekom när huset byggdes, men om man inte kan fatta en normcentral (finns nog *ingen* elektriker som inte sett en sådan även om de inte varit yrkesverksamma de senaste decennierna) så har de *inte* som elektriker att göra.
Så jag vidhåller. Det är kraftel för begränsade effekter; alltså grova enkla grejjor som tål stryk och är lätta att kontaktera utan någon vidare utbildning. Det är inte direkt lödning av elektronik som skall sitta i artillerigranater, skarva optofiber utan automatisk svets eller hjärnkirurgi för den delen, snarare den kirurgiska motsvarigheten till att karva lite i en ingrodd tånagel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Eftersom det var jag som började så vill jag vara tydligt och säga att "korkad" var det sista jag tror om elektrikern som var hemma hos mig. Situationen var den att jag fick fjärrvärme installerad. Så då hade någon elektriker/firma troligen bjudit under alla andra och gjorde sitt allra bästa för att ändå gå plus. Så om man kommer undran genom att borra i asbest och rätt genom en fönsterkarm istf. väggen bredvid där alla andra genomföringar sitter så gör man naturligtvis det. (Hade jag bara kopplats in så hade jag kunnat borra själv i förväg, men inte.) Rörkrökarna som var här gjorde ett mycket bättre arbete, men de hade ju betydligt flera timmar avsatt till jobbet och kunde ju därför kosta på sig det. (Det slutade ändå med att jag skar bort alla deras fina krökar ett år senare när jag byggde om och drog ett rakt rör istället...)elmont skrev:Inte riktat till dig, mer en liten allmän reflektion. För på det här forumet verkar det som majoriteten tycker att nästan alla hantverkare är "korkade" men i bland undrar man lite vart "problemet" sitter. Jag tror (vet) att nästan alltid är det en oförmåga att kommunicera (åt bägge håll) som leder till problem när det gäller kund/hantverkare.
Så här kunde man visst se att det är ett proffs som varit framme. Det var rakt, jämt och snyggt spikat *tvärs över taket fram till fönstret*. En amatör (som jag själv) hade följt väggen bakom fjärrvärmerören, men kanske missat någon centimeter på avståndet mellan TKn.
Så, det är egentligen tre saker vi pratar om när vi diskuterar skillnaden mellan ett behörigt proffs och en amatör (hemmapulare). 1) Förmågan att göra säkra installationer. 2) Förmågan att göra snygga installationer och smarta lösningar på uppkommna problem. 3) Förmågan att tjäna pengar när man gör 1) och 2).
3) Överskuggar oftast 2) och ibland även 1), även om det sista är ovanligt. Som amatör är jag ju bara intresserad av 1 och 2 och kan därför lägga den tid som *jag* behöver.
Detta med "elektriker" får man i vissa fall ta med en nypa salt, många som jobbar inom detta saknar elutbildning helt och utför uteslutande mekaniska arbeten och har inte mer elkunskap än vilken hobbyelektriker som helst.
Nu framgår ju inte vad han sysslat med tidigare, men tar vi statens ledningsnät med 400 och 220 kV som exempel ligger det ganska långt ifrån att kontaktera 1,5 mm² snabbkopplingar. Men som sagt, har han intresse och har följt med i utvecklingen så kan han mycket väl vara duktig, han kanske tom jobbade som installationselektriker innan.
Och handlar det om att byta ut gamla ledningar och apparater så är det ju inget jättesvårt för de flesta, elektriker eller ej, detta är ju bara underhåll..
Nu framgår ju inte vad han sysslat med tidigare, men tar vi statens ledningsnät med 400 och 220 kV som exempel ligger det ganska långt ifrån att kontaktera 1,5 mm² snabbkopplingar. Men som sagt, har han intresse och har följt med i utvecklingen så kan han mycket väl vara duktig, han kanske tom jobbade som installationselektriker innan.
Och handlar det om att byta ut gamla ledningar och apparater så är det ju inget jättesvårt för de flesta, elektriker eller ej, detta är ju bara underhåll..
Men för tusan att han skulle tillhöra en av de två personer i sverige som endast har ABH är väl endå ganska otroligt? Och han bara skulle jobba med 400kV nätet? Betydligt troligare senario är väl att han jobbar med högspänning som huvudsaklig arbetssyssla men även gör lite lågspänningsinstallationer in emellan?? Det finns en hel del lågspänningsinstallationer i HSP ställverk också...
Jag menar det är väl en hel del av oss lågspänningselektriker som är i högspänningsdelar emellan åt??
Jag vågar nog sätta en ganska rejäl slant på att han är kompetent att byta fk och montera ny central..
Jag menar det är väl en hel del av oss lågspänningselektriker som är i högspänningsdelar emellan åt??
Jag vågar nog sätta en ganska rejäl slant på att han är kompetent att byta fk och montera ny central..
Eftersom det handlar om en ELEKTRIKER är det inte troligt att han har någon behörighet, jag vet ingen elektriker som jobbar med högspänning som har ABH. Behörigheten brukar någon ur arbetsledningen ha och dom brukar INTE vara elektriker. Dessutom är chansen inte så stor att han över huvud taget har behörighet om han arbetar som elektriker, det är en minoritet av elektriker som har behörighet.