7 448 läst ·
54 svar
7k läst
54 svar
Elektriker, ska man köpa material till er?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Detta är en het potatis.
Men jag rekomenderar att absolut inte köpa material till en hantverkare...han vill hålla uppe volymen för att få bra rabatter.
Han vill tjäna en peng på materialet eftersom han går på en låg timpeng.
Han tänker på garantiaspekten.
Rent affärsetiskt är det enda rätta att det materialet som elektrikern skruvar upp får han också leverera.
IT-killen, vad ligger din timdebitering på? 1200 Sek / timme!? klart att du inte gnäller!
varenda timme du gör är ju som att vinna storvinsten!
Men jag rekomenderar att absolut inte köpa material till en hantverkare...han vill hålla uppe volymen för att få bra rabatter.
Han vill tjäna en peng på materialet eftersom han går på en låg timpeng.
Han tänker på garantiaspekten.
Rent affärsetiskt är det enda rätta att det materialet som elektrikern skruvar upp får han också leverera.
IT-killen, vad ligger din timdebitering på? 1200 Sek / timme!? klart att du inte gnäller!
varenda timme du gör är ju som att vinna storvinsten!
Nu får jag väl varenda egenföretagare på mig, men nog räcker timpenningen till,
Fast ska man ha lokal i city, bil i 600.000 klassen, sommarstuga, båt, och lite mer på firman, så vill man nog sälja mtrl också....
Vad volymen/rabatt beträffar, så kontot på den lilla firman som jag använder, har 45%, på en icke okänd grossist,
"koncernens konto", som jag också får handla på, har 40 % på samma grossist, ??
Hos grossistens mindre konkurrent, handlar jag billigare, utan rabatt, ink moms. !!
Fast ska man ha lokal i city, bil i 600.000 klassen, sommarstuga, båt, och lite mer på firman, så vill man nog sälja mtrl också....
Vad volymen/rabatt beträffar, så kontot på den lilla firman som jag använder, har 45%, på en icke okänd grossist,
"koncernens konto", som jag också får handla på, har 40 % på samma grossist, ??
Hos grossistens mindre konkurrent, handlar jag billigare, utan rabatt, ink moms. !!
Redigerat:
Oavsett vad hantverkaren har för pris och påslag på materialet är det väl viktigaste att kunden är medveten om det och har accepterat det i förväg för att slippa tråkiga diskussioner i efterhand. Jag har sett ett antal firmor som har olika timpris beroende på om kunden eller firman tillhandahåller materialet vilket känns helt OK. I slutänden så betalar kunden kanske samma summa men spontant så känner jag att jag hellre till största delen betalar för hantverkarens kunnande och arbete än hans/hennes vinst på materialet.
Att hantverkaren lägger på en summa för sin hantering av materialet är självklart men i vissa fall så känns det uppenbart oskäligt och då tycker jag att det är bättre med en högre timpenning så att kunden lättare ser vad det är som kostar. Att man, som en hantverkare tidigare skrev, råder kunden vad som inte är prisvärt är väldigt bra och ärligt mot kunden. Det viktigaste tror jag är att vara rak mot kunden vad allt kommer att kosta så är chansen stor att kunden kommer att vara nöjd med både ett bra jobb och vad som sedan faktureras.
Att hantverkaren lägger på en summa för sin hantering av materialet är självklart men i vissa fall så känns det uppenbart oskäligt och då tycker jag att det är bättre med en högre timpenning så att kunden lättare ser vad det är som kostar. Att man, som en hantverkare tidigare skrev, råder kunden vad som inte är prisvärt är väldigt bra och ärligt mot kunden. Det viktigaste tror jag är att vara rak mot kunden vad allt kommer att kosta så är chansen stor att kunden kommer att vara nöjd med både ett bra jobb och vad som sedan faktureras.
Det är en jäkla skillnad att jobba 3 timmar där och 7 timmar där och kanske 2 timmar där, än att jobba på 3-månaders kontrakt. Det får man inte glömma bort.
Därför kan man inte säga om 600:-/h är mycket eller lite, förren man vet hur de här timmarna räknas fram. Tar man 600:-/h för framkörning, fakturering, materialinköp och försäljning då är det en bra inkomst. Om man däremot tar 600:-/h för den tid man faktiskt befinner sig hos kunden och jobbar (vilket inte är en ovanlig princip i en del branscher), då behöver 600:-/h inte bli mycket pengar om man har korta jobb.
Så, grejen som jag ser det, är att det är jäkligt svårt att veta vilken typ av timräkning som används. Jag tror inte heller det är något som gås igenom vid uppdragsstart heller. Först därefter går det ju att jämföra kostnader.
Och det verkar vara lite känsligt? Kanske för att det är betydligt lättare att slå på en timme, än att begära en 100:-/h högre än alla andra.
Därför kan man inte säga om 600:-/h är mycket eller lite, förren man vet hur de här timmarna räknas fram. Tar man 600:-/h för framkörning, fakturering, materialinköp och försäljning då är det en bra inkomst. Om man däremot tar 600:-/h för den tid man faktiskt befinner sig hos kunden och jobbar (vilket inte är en ovanlig princip i en del branscher), då behöver 600:-/h inte bli mycket pengar om man har korta jobb.
Så, grejen som jag ser det, är att det är jäkligt svårt att veta vilken typ av timräkning som används. Jag tror inte heller det är något som gås igenom vid uppdragsstart heller. Först därefter går det ju att jämföra kostnader.
Och det verkar vara lite känsligt? Kanske för att det är betydligt lättare att slå på en timme, än att begära en 100:-/h högre än alla andra.
Redigerat:
Vi skulle arbetar rätt mycket för en av dom "stora" i fastghetsförvaltningen och dom ville köpa sitt matr själva för då slapp dom vårt påslag och hade dessutom högre rabatter. Vi sa ok men då vill vi ha en något höreg timpenning och det kom vi överens om. Efter ca 3 veckor ville dom gå tillbaka till det gamla systemet. Det berodde i första hand på att dom hade stora svårigheter att få rätt flöde på matr. för när det fattades nån detalj fick dom åka och köpa medan vi satt och vilade ( med full ersättning). Det är inte så svårt att "fixa" 90 % av det man behöver men ska man ordna med matr så måste man ordna med allt. Jag har ju inget större intresse av att hålla ett lager för att nån enstaka gång få omsätta ett skruv eller klammerpaket.
Känner jag dig?Apprentice skrev:Själv jobbar jag på en av de större installationsfirmorna i landet som även råkar vara grossist av elmateriel. Vill man skynda på beställningen och särskilt då det gäller artiklar som inte används varje dag används även rena grossister och då är internet eller telefonkontakt det som gäller. Jag försöker alltid informera mina kunder om vilka grejer som absolut inte är prisvärda. Ett exempel är utebelysning. Bland installationsapparater är det i första hand Eljo Trend som gäller med Elko RS16 som alternativ vid komplettering. Jag tar inte med tång i Malmbergsskit, det är en oskriven lag att plintar är okontakterbara och petskyddet är så effektivt att uttaget kräver våld för att kunna användas - alltså en lose-lose situation.
Var på Nea i frölunda 2003-2006 ungefär
Själv utför jag 99% av mina jobb såhär: åk till kund, kolla på jobbet, räkna material, åka till grossist, handla och kaffe, tillbaks till kund och gör vad som är planerat.
Det är fruktansvärt sällan man har vad som krävs i bilen, man hade aldrig i helsik fått plats med en basic uppsättning grejer, no way.
Hörde talas om en elektriker här på Gotland som kom in på arbetsplatsen varje morgon med ALLT som behövdes i famnen. Jobbade sedan non-stop utan en enda rast eller vända till bilen under dagen.
Han dog sedermera i förtid av sönderstressat hjärta.
Tag era kaffepauser och vändor till grossisten. Livet är kort.
Han dog sedermera i förtid av sönderstressat hjärta.
Tag era kaffepauser och vändor till grossisten. Livet är kort.
bra skrivet, tyvärr är det många chefer och diverse "fint folk" som tror att arbetare (och elektriker) är några slags supermänniskor som kan göra som han du nämnde om, men vi är ju inte mer än människor allihop, just därför hempular jag och tar det lungt än att stressa upp nåmn stackars elektriker.mycke_nu skrev:
elektriker (och jag) gillar att jobba åt företag och på industri för det gnälls inte lika jävligt över tiden /kvaliten på arbetet som hos privatpersoner...
Problemet verkar vara att "vanligt folk" och hantverkaren ibland (förhoppningsvis sällan) har olika uppfattningar om vad som är rimligt att ta betalt för materialet. Jag tror inte det skulle vara något som helst problem i de flesta fall om hantverkaren var tydlig med vad som gällde direkt för att undvika missförstånd. De flesta som anlitar en hantverkare har någon typ av budget av vad arbetet får kosta och många gånger verkar det som att det blir en skillnad mellan hantverkaren och konsumenten vad det slutgiltiga priset kommer att bli. Det är tråkigt att man bara för att som konsument vill ha bra bild av vad arbetet kommer att kosta många gånger anses som gnällig och otroligt jobbig bara för att man vill veta på förhand vad det ungefär kommer att kosta. Jag har inga problem med att betala för ett bra utfört jobb men jag vill också känna att när jag får fakturan att det inte är några överaskningar. Vi hade bra elektriker när vi byggde vårt hus och de var duktiga, gjorde ett bra jobb och redovisade en OK faktura för det extra jobb som vi ville ha.
Jag är övertygad om att de flesta problem kring debitering handlar om att hantverkaren inte från början gjort klart vad fakturan slutar på. De flesta har nog inget som helst problem med att det kostar att anlita en hantverkare eller en IT-konsult bara man vet ungefär vad det kommer att kosta i slutänden.
Jag är övertygad om att de flesta problem kring debitering handlar om att hantverkaren inte från början gjort klart vad fakturan slutar på. De flesta har nog inget som helst problem med att det kostar att anlita en hantverkare eller en IT-konsult bara man vet ungefär vad det kommer att kosta i slutänden.
Jag är ganska säker på att våra vägar aldrig kommer mötas och skulle de det ändå så vore det en engångshändelse, det lovar jag! De oförstående diktatorer och besserwissrar av din sort är dessbättre inte så många i verkliga livet utan häckar mest på internetforum!Thomas59 skrev:Sådana som "Sawsaw" och "elmont" som får folk att tycka illa om hantverkare i allmänhet och elektriker i synnerhet.
Kan ni inte skriva vad ni heter och vilken firma ni jobbar för så man kan undvika att anlita er av misstag.
Ni (elektriker!) jobbar i en skyddad verkstad omgiven av regler som konserverar ett omodernt och ineffektivt skråväsende. Med er inställning skulle ni snabbt bli arbetslösa om ni jobbade i en annan bransch. Er inställning till kunderna är rent ut sagt beklämmande.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har inte satt min fot hos någon grossist de år jag jobbat. Det är 4 mil till närmaste. Vi försöker få en så bra beskrivning som möjligt av kund (om det är ett mindre jobb. Större jobb tittar vi på först) tar med de grejer som kan tänkas behövas (ja det är knökfullt i bilen) och fattas något får man ta det nästa dag eller när man har vägarna förbi. Oftast får man ringa grossisten när man är hos kunden och beställa, då finns grejerna på lagret nästa morgon. Tror aldrig att chefen tar upp någon tid för materielbeställning.
Men om din chef bad dig svänga förbi och hämta ut lite prylar, fick du göra det på din fritid då, eller på arbetstid ?Rikard Ågren skrev:Jag har inte satt min fot hos någon grossist de år jag jobbat. Det är 4 mil till närmaste. Vi försöker få en så bra beskrivning som möjligt av kund (om det är ett mindre jobb. Större jobb tittar vi på först) tar med de grejer som kan tänkas behövas (ja det är knökfullt i bilen) och fattas något får man ta det nästa dag eller när man har vägarna förbi. Oftast får man ringa grossisten när man är hos kunden och beställa, då finns grejerna på lagret nästa morgon. Tror aldrig att chefen tar upp någon tid för materielbeställning.
Om det senare, så ska ju någon betala.....