Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tjenare

Det här är en fråga jag redan vet svaret på men ändå. Men vad säger ni om kunden ni skall ut till redan har köpt uttag och så vidare som skall kopplas in? Jag ska snart ha över elektriker och jag tänkte det blir hans bit att fixa, dock ska jag väl medge att jag är rädd för att han tar en tvåtimmars tur och köper material. Jag vet själv hur min polare som var rörläggare brukade göra:). Det hela som ska inköpas är bara lite vanliga 220 uttag, lite kabel som skall dra och någon kontakt i taket så det borde gå relativt snabbt, fast jag antar dem har sådant i bilen.

Jaja, nu till min huvudsakliga fråga som jag vill ha svar på. Det är så att jag har köpt en induktionshäll där det inte finns någon anslutningskabel, är det något som elektrikern hittar lätt? Den går att koppla in både med 220V och med 400V men tanken är att den ska kopplas in på 220 av praktiska skäl. Jag har ingen aning om det här är några standardkontakter som finns lätt till hands för elektrikern? Tänkte mer om det fanns olika modeller på anslutningssladdar och så vidare så att elektrikern behövde åka och leta på hundra olika ställen eller om det är någon form av standardkontakt som finns i stort sett på alla ställen och som används till alla sådana spisar?

Det jag tänkte på var att om det var någon form av specialkabel så kanske man kunde fixat en sådan själv till elektrikern men givetvis låtit han ta han om allt annat material. Men är det kanske är grejer man hittar lätt så kanske inget man behöver engagera sig i...

Kolla med electroservice, dom har kablar till de flesta fabrikat.

Klart de blir sura, de lägger ju på en slant på materialet för att kunna hålla låga timpriser. Precis som rörmokare osv.

Jag tycker det är trist att det har blivit så, men förstår det samtidigt. Dock gör det att man som kund måste vara försiktig och inte bara gå på timpriset. Och det jag tycker mest illa om är när de skryter med saker som "du får 30% rabatt på listpriset om du köper grejerna av mig", i synnerhet när "listpriset" för en meter FK hos en känd elgrossist är 14 kr/m medan en alldeles vanlig kund hos dem med låga inköpsvolymer betalar strax över 2 kr/m (plus moms, att exakt samma kabel sedan kostar 2 kr meter inkl moms hos Jula är en annan femma).

Jag köper gärna grejer själv, men ser till att hålla mig till samma kvalitet en yrkesman skulle använt och inget Biltema-skräp. Sedan får jag stå ut med att den del hantverkare tackar nej, att andra ger mig ett högre timpris och att de som kommer ägnar en del av arbetstiden åt att gnälla.

Själv är jag it-konsult, men jag skulle inte drömma om att behandla mina kunder på samma sätt trots att de köpt sina licenser av någon billigare leverantör och ber mig installera.

Kolla med elektrikern fört om han accepterar att jobba med tredjeparts-material. Det är inte alla som gör det, men visst finns det de som gör så.
Påslaget på material är ofta - tja - överraskande stor. Det kan handla om många hundra procent. Inte nog med att det är ett påslag på själva priset, ofta blir det ett påslag på mängden också. Om det går åt 35 meter FK debiteras du för 50 meter. Vem kan kolla detta? Alternativt får du betala en 100-meters rulle. Sen kan de resterande metrarna säljas som en ny 100-meters både en och två gånger.

Redigerat:
Det är faktiskt en liten lätt förolämpning men jag säger inte ett dugg till honom ändå men om det behöver kompletteras med något så behöver han/hon inte räkna med några som helst rabatter. Sen tänker jag givetvis en massa elaka tankar om den snåle människan med det oestetiska sinnet.

Enda gången det skulle kunna vara ok är om det är bra kvalitet på grejerna.

Men det kan ju bli lite problem när han efter ett halvår vill att man ska komma och göra ett garantibyte av brytaren. Han har ju i alla fall inte prio ett

Som tur är så var min tanke att låta elektrikern köpa allt material:)

Men hur var det egentligen med sladden till induktionshällen? Är det någon vanlig sorts sladd eller någon som måste specialbeställas? Skulle kännas sådär roligt om elektrikern behövde komma två gånger för att han var tvungen att beställa en anslutningssladd.

Det borde gå med en vanlig gummikabel av rätt dimension, säkert inget han har i bilen fast heller inget han behöver leta som fan efter. Säger du till honom innan att han behöver sladd till hällen och talar om effekten för honom, så kan han garanterat ha med sig rätt stump.
En väldigt vanlig kabel helt enkelt.

Thomas59
Sådana som "Sawsaw" och "elmont" som får folk att tycka illa om hantverkare i allmänhet och elektriker i synnerhet.

Kan ni inte skriva vad ni heter och vilken firma ni jobbar för så man kan undvika att anlita er av misstag.

Ni (elektriker!) jobbar i en skyddad verkstad omgiven av regler som konserverar ett omodernt och ineffektivt skråväsende. Med er inställning skulle ni snabbt bli arbetslösa om ni jobbade i en annan bransch. Er inställning till kunderna är rent ut sagt beklämmande.

Jag kan ju förresten kommentera på det här med att köpa material själv också.
Gäller det lite svartjobb så lägger jag bara på lite på timpengen, man är ju människa nog att förstå att en annan svensson håller i plånboken lika hårt som en själv. Varför skulle han vilja betala 4-3ggr så mycket för grejer jag köper? Ser absolut inga problem med att vilja spara pengar när man anlitar elektriker.

Yrkesmässigt så kör jag service vilket innebär en hel del jobb för privatpersoner. Det är väldigt vanligt att kunden själv köpt saker, speciellt då armaturer. Jag har aldrig någonsin hört ett ont ord från någon av mina 3 chefer angående folk som handlar själv och sedan ringer elektrikern.

P
Vad är det man igentligen köper av en hantverkare? är det kunnandet att utföra en sak eller är det grejerna man vill ha "uppsatta"?

TheStills skrev:
Vad är det man igentligen köper av en hantverkare? är det kunnandet att utföra en sak eller är det grejerna man vill ha "uppsatta"?
Hej

Jag tycker nog att det är kunskapen/behörigheten som man köper.
Materialet kan ju vem som helst köpa.

Said

Anlitar i en Elektriker så kan ni vara tämligen säkra på att:

- Han har materialet i bilen
- Inkopplingen är säker och godkänd.

Även om Elektrikern lägger på 500% på 1 m kabel så blir det bara en hundralapp.

Fundera istället på vad hällen kostade på EL-Giganten och hur mycket maten som ni kommer att laga på den under dess livstid kostar. :mad:

Och - NEJ. Jag är inte elektriker.

Vi drar igång med ett större ladugårdsbygge i dagarna. Det roliga är att leverantören av mjölkroboten även vill sälja armaturerna som ska sitta i djurdelen, ganska många armaturer. På frågan från vår sida om vem som ska montera armaturerna blir svart: "Det ska ni göra". Bonden tackade dock nej till erbjudandet om armaturerna och höll sig till det som var överenskommet.

Fortsätter den utvecklingen så drivs vi naturligt till högre timpriser, vilket i och för sig inte behöver vara något dåligt. Eller också får vi börja sälja mjölkrobotar som den andra entrepenören får montera :)

Locos: Ge en lista till elektrikern på vad han ska ha med sig så behöver han inte fara och köpa saker flera gånger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.