7 448 läst ·
54 svar
7k läst
54 svar
Elektriker, ska man köpa material till er?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Nä, men hur mycket blir det totalt om man ska ha el i en tillbyggnad...med dosor, flex-slang/rör, kabel, uttag, brytare osv... Då är de 500%-en jävligt mycket pengar. Köper man bara bra kvalitet på grejerna så borde det väl inte vara nån fara att fixa grejerna själv tycker jag.mycke_nu skrev:
Om nån elektriker svarar, hur mycket tar ni för ett vanligt två-vägs uttag?
Jag vet att jag inombords knorrade lite över materialet när jag lusläste fakturan , men sedan tyckte jag att det var så himla skönt att han själv fixat alla dosor, kablar och kontakter, skötte eventuella kompletteringar, så att det blev bra. Hade något inte funkat sen så visste vi båda att han ansvarade för rubbet.
Elektrikers priser på mtrl har minskat de senaste åren, för några år sen va det inte konstigt med att lägga på 100% på ett vägguttag. Men idag finns ju så många gör-det-själv butiker, som har pressat priserna.
Så idag tar eletriker betalt för det han gör och det ska han göra, alltså för hans kompentens och el behörighet. Normalt lägger man på 20-30% på mtrl.
Sen är det ju skillnad på att köpa ett vägguttag på biltema än att köpa tex ett Elko vägguttag på fackhandeln. termoplast istället för härdplast snabbkoppling, robust monterings ram, säkrare petskydd, högre smältgrad, listan kan göras lång,
Så idag tar eletriker betalt för det han gör och det ska han göra, alltså för hans kompentens och el behörighet. Normalt lägger man på 20-30% på mtrl.
Sen är det ju skillnad på att köpa ett vägguttag på biltema än att köpa tex ett Elko vägguttag på fackhandeln. termoplast istället för härdplast snabbkoppling, robust monterings ram, säkrare petskydd, högre smältgrad, listan kan göras lång,
Redigerat:
Elinfo skrev:Elektrikers priser på mtrl har minskat de senaste åren, för några år sen va det inte konstigt med att lägga på 100% på ett vägguttag. Men idag finns ju så många gör-det-själv butiker, som har presat priser.
Så idag tar eletriker betalt för det han gör och det ska han göra, alltså för hans kompentens och el behörighet.
Sen är det ju skilland på att köpa ett vägguttag på biltema än att köpa tex ett Elko vägguttag på fackhandeln. termoplast iställer för härdplast snabbkoppling, robust monterings ram, säkrare petskydd, smältgrader, listan kan göras lång,
Absolut, det finns en himlans massa billiga grejor, ex vägguttag och det är i många fall riktigt risig kvalitét. Givetvis har jag måst jag göra denna upptäckt själv.
När det gäller just vägguttag är priset märkligt högt, även i "lågprisbutiker". Med tanke på den enorma volymen dessa tillverkas i, så borde priset även för kvalitetsprylar iallafall ligga i paritet med en dvärgbrytare (dvs under 50:- inkl moms). Men det är inte ovanligt att vilket medelmåttig produkt som helst prissätts närmare 100:- i affärerna.
Jag köpte för några år sedan ett paket med 4st jordade envägsuttag på Lidl för 49:-
(För alla 4 alltså, styckepriset 12:25, inkl moms)
De verkade mycket gedigna och "påkostade". Vettigt pris tyckte jag....(Tror inte att materialkostnadsskillnaden mellan "lågpris" och "kvalitet" rör sig om mer än enstaka kronor per uttag,,,,)
Jag köpte för några år sedan ett paket med 4st jordade envägsuttag på Lidl för 49:-
De verkade mycket gedigna och "påkostade". Vettigt pris tyckte jag....(Tror inte att materialkostnadsskillnaden mellan "lågpris" och "kvalitet" rör sig om mer än enstaka kronor per uttag,,,,)
Redigerat:
Kan hålla med om att det borde var lite billigare med vägguttag dimmrar strömställare från kvalitets företag.PST skrev:När det gäller just vägguttag är priset märkligt högt, även i "lågprisbutiker". Med tanke på den enorma volymen dessa tillverkas i, så borde priset även för kvalitetsprylar iallafall ligga i paritet med en dvärgbrytare (dvs under 50:- inkl moms). Men det är inte ovanligt att vilket medelmåttig produkt som helst prissätts närmare 100:- i affärerna.
Något som däremot är helt åt helvete är priserna på dvärgbrytare, jordfelsbrytare, jag har själv varit på fabrik där de tillverkar och det mesta görs för hand i monteringen. sen får dom max kosta 30kr till en elektriker hos en grossist helt sjukt, kunde lätt betala 100kr/st och hur ofta byter du ut en dvärbrytare i en villa om du inte köpt den på Malmbergs eller Biltema
Och vi har ett påslag på ca 30% (det varierar lite på olika produkter) på elmatr. det innebär att kunden får köpa tex. Eljo apparater av mig till samma pris av mig som om han handlar själv. För dom procenten åker jag och handlar, garanterar, och levererar rätt vara i rätt antal i rätt tid.
Det påslaget vi har är rätt nära det som dom övriga i regionen har.
Så det är rent skitsnack att branschen rent generellt har höga påslag, undantag finns naturligtvis.
Att jag sedan skulle kunna köpa en dvärgbrytare av fabrikat Din Line för under en tia och skulle kunna ta hundring är en annan sak, är man seriös befattar man sig inte med skräp. Men det finns säker sådana elfirmor.
Och "petersson 79" vårt företag har varit versamt i över 15 år vi har över 1000 kunder som regelbundet återkommer och ytterst sällan begär våra kunder in priser där vi ska konkurrera med andra. Så troligtvis är inte min "strategi" helt uppåt väggarna.
Ps
Det är även lönsamt och vi har även i dag vår "orderbok" fulltecknad och får med jämna mellanrum tacka nej till jobb.
Det påslaget vi har är rätt nära det som dom övriga i regionen har.
Så det är rent skitsnack att branschen rent generellt har höga påslag, undantag finns naturligtvis.
Att jag sedan skulle kunna köpa en dvärgbrytare av fabrikat Din Line för under en tia och skulle kunna ta hundring är en annan sak, är man seriös befattar man sig inte med skräp. Men det finns säker sådana elfirmor.
Och "petersson 79" vårt företag har varit versamt i över 15 år vi har över 1000 kunder som regelbundet återkommer och ytterst sällan begär våra kunder in priser där vi ska konkurrera med andra. Så troligtvis är inte min "strategi" helt uppåt väggarna.
Ps
Det är även lönsamt och vi har även i dag vår "orderbok" fulltecknad och får med jämna mellanrum tacka nej till jobb.
Vi får verkligen hoppas att ni inte menar att ni (elektriker) bokstavligen "åker och köper" materialet - alltså att ni åker till kunden, kollar vad som behövs, åker till en affär, går runt med en kundkorg på armen, plockar varor, betalar i kassan, åker tillbaka till kunden för att sedan montera materialet. Då kan man förstå att det kostar.
Ni gör väl som alla andra - beställer det ni behöver via Internet, hos den leverantör som ni vet är mest prisvärd, får det hemkört till firman med lastbil, packar servicebilen full och kommer till kunden med allt material med er från början?
Ni gör väl som alla andra - beställer det ni behöver via Internet, hos den leverantör som ni vet är mest prisvärd, får det hemkört till firman med lastbil, packar servicebilen full och kommer till kunden med allt material med er från början?
andersmc skrev:Vi får verkligen hoppas att ni inte menar att ni (elektriker) bokstavligen "åker och köper" materialet - alltså att ni åker till kunden, kollar vad som behövs, åker till en affär, går runt med en kundkorg på armen, plockar varor, betalar i kassan, åker tillbaka till kunden för att sedan montera materialet. Då kan man förstå att det kostar.
ni åker till kunden, kollar vad som behövs, åker till en affär, går runt med en kundkorg på armen, plockar varor, betalar i kassan, åker tillbaka till kunden för att sedan montera materialet
Så gör jag varje dag
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Själv jobbar jag på en av de större installationsfirmorna i landet som även råkar vara grossist av elmateriel. Vill man skynda på beställningen och särskilt då det gäller artiklar som inte används varje dag används även rena grossister och då är internet eller telefonkontakt det som gäller. Jag försöker alltid informera mina kunder om vilka grejer som absolut inte är prisvärda. Ett exempel är utebelysning. Bland installationsapparater är det i första hand Eljo Trend som gäller med Elko RS16 som alternativ vid komplettering. Jag tar inte med tång i Malmbergsskit, det är en oskriven lag att plintar är okontakterbara och petskyddet är så effektivt att uttaget kräver våld för att kunna användas - alltså en lose-lose situation.
Redigerat:
Tyvärr så finns det ingen möjlighet att ha allt matr. med sig i en bil, det finns ett otal olika varianter av vägguttag, brytare, lamputtag, kablage, säkringar, kontaktorer, dimmrar, relän, klammer, kapslingar mm. mm. Dessutom är det mycket sällan som en kund VET vad jag ska ha med mig. Naturligtvis har man ett bassortiment med sig i bilen men tyvärr får man ofta åka och hämta nått.
Till det kommer att har man en stooor servicebil där man kan ha med allt, kommer mycket av det matr som inte är frekvent, men som man ändå "för säkerhets skull" måste ha med sig efter nån månad i bilen vara både missfärgade och skavda så att ingen kund vill betala mer än en bråkdel av vad det skulle kostat= ren förlust
Till det kommer att har man en stooor servicebil där man kan ha med allt, kommer mycket av det matr som inte är frekvent, men som man ändå "för säkerhets skull" måste ha med sig efter nån månad i bilen vara både missfärgade och skavda så att ingen kund vill betala mer än en bråkdel av vad det skulle kostat= ren förlust
Den stora skillnaden är hur stor del av firmans rabatter slutkunden får tillgång till.
Gamla Prenad service i Skåna var alltid hederliga mot oss och verkade (såvitt jag kan se med kontakter i byggbranschen) hålla sig till ca 20% över deras verkliga kostnad inkl rabatter och kick-backs. Aldrig ett ont ord om vi hittade billigare utrustning via vår firmas avtal med andra leverantörer.
Jag har också råkat ut för motsatsen (500 SEK / vägguttag, listpriser på kabel osv) från andra firmor. Gissa vilka som fick alla uppdrag i fortsättningen.
En sak man inte ska glömma är kvaliteten på arbetet. Vi betalade gärna 30% mer i timmen om arbetet gick 20% fortare. Lite dyrare, men mindre nertid. Det är skillnad på hur fort olka hantverkare jobbar.
Nackdelen för servicearbeten för privatpersoner är att man inte anlitar hantverkare så ofta. Då blir det mindre incitament att konkurera med snabbhet, kvalitet osv som inte syns förrän efter arbetet är utfört.
Gamla Prenad service i Skåna var alltid hederliga mot oss och verkade (såvitt jag kan se med kontakter i byggbranschen) hålla sig till ca 20% över deras verkliga kostnad inkl rabatter och kick-backs. Aldrig ett ont ord om vi hittade billigare utrustning via vår firmas avtal med andra leverantörer.
Jag har också råkat ut för motsatsen (500 SEK / vägguttag, listpriser på kabel osv) från andra firmor. Gissa vilka som fick alla uppdrag i fortsättningen.
En sak man inte ska glömma är kvaliteten på arbetet. Vi betalade gärna 30% mer i timmen om arbetet gick 20% fortare. Lite dyrare, men mindre nertid. Det är skillnad på hur fort olka hantverkare jobbar.
Nackdelen för servicearbeten för privatpersoner är att man inte anlitar hantverkare så ofta. Då blir det mindre incitament att konkurera med snabbhet, kvalitet osv som inte syns förrän efter arbetet är utfört.
Att ha bilen utrustad med vad som kan tänkas gå åt går inte vare sig du är elektriker, snickare , röris, eller vad som helst,
Inte ens om man hade lastbil med släp, det fattas alltid något,
Att beställa från nätet går också bort, då det oftast skulle saknas någon detalj som kommer senare,,
Samt att man måste ändå kolla på plats hur det ser ut, och vad som behövs,
Att sedan sitta på nätet och leta bästa pris, och beställa från olika ställen, tar väl samma tid som att åka och handla själv..
Däremot så handlar jag undantagsvis på Ahlsells å dylika guldsmedsbutiker,
Biltemas fk eller Byggmax regel duger bra..
Lågt eller inget påslag på mtrl, men betalt för tiden att det tar att handla, vill jag ha,
Inte ens om man hade lastbil med släp, det fattas alltid något,
Att beställa från nätet går också bort, då det oftast skulle saknas någon detalj som kommer senare,,
Samt att man måste ändå kolla på plats hur det ser ut, och vad som behövs,
Att sedan sitta på nätet och leta bästa pris, och beställa från olika ställen, tar väl samma tid som att åka och handla själv..
Däremot så handlar jag undantagsvis på Ahlsells å dylika guldsmedsbutiker,
Biltemas fk eller Byggmax regel duger bra..
Lågt eller inget påslag på mtrl, men betalt för tiden att det tar att handla, vill jag ha,