T tanaris skrev:
Jag testade f ö trafon igen, utan last. Den blir inte tokvarm och jordfelsbrytaren löser inte ut, men däremot mäter jag 230V på utgången oavsett hur den är inställd. Men då har ju en hel del av den för funktionen viktiga röken läckt ut och den är som bekant svår att stoppa in igen.
En teori utan belägg som nog kan ge detta fenomen: Om ni matade in 230 V på sekundärsidan med den lågt inställd brann kanske spolens lindning av någonstans på mitten. När du sedan vänt på trafon går nollan igenom och fasen igenom tack vare galvanisk koppling men det går ingen ström genom hela lindningen som ger transformatorverkan. Koppla loss den helt och mät resistansen mellan fas och nolla. Om den är mycket hög är spolen avbränd.

T
Om någon är intresserad av obduktionsdata mäter jag 15Ω mellan nolla och 230V, 0.3Ω mot 80- och 110V-utgångarna och 5 respektive 7Ω mot 140 och 170V. Spår av överslag på kretskortet vid terminalerna för nollan och utgångsspänningen, och den sistnämndas ledningsbana har blivit så varm att lödmasken bränts bort. Att något brunnit inuti transformatorn är också ganska uppenbart.

Om det blir så att lacken på spolen smälter kan man få ett eller flera varv på spolen som kortsluts och det/de kortsluter magnetfältet i transformatorn. Man märker kanske inte så mycket när man mäter resistans då likström går genom trafon och nästan alla varv adderar till motståndet.

T
J Johan_F skrev:
Om det blir så att lacken på spolen smälter kan man få ett eller flera varv på spolen som kortsluts och det/de kortsluter magnetfältet i transformatorn. Man märker kanske inte så mycket när man mäter resistans då likström går genom trafon och nästan alla varv adderar till motståndet.
Ja, i vilket fall har jag skickat den till leverantören så vi får se vad de säger, sen får jag ta diskussionen med elfirman. Jag tittade på resten av jobbet han gjorde och är inte jätteimponerad av det heller, t ex har han satt upp en tämligen sliten dosa som jag antar att de kommer fakturera fullpris för, och dessutom är den fullständigt onödig eftersom det utan problem hade gått att dra kabeln 30 cm längre till nästa dosa...

T
En liten uppdatering eftersom jag själv inte gillar trådar där man inte får veta hur det gick:

Leverantören konstaterade att trafon brunnit men tyckte inte att det gick att avgöra felorsaken till 100% så de skickade en ersättningstrafo. Elektrikern kom förbi en kort sväng och monterade den, så nu fungerar allt.

Där hade fallet kunnat vara avslutat, men alldeles nyss fick jag en elektrikerfaktura där de ville ha betalt för en transformator och missat ROT-avdraget, så sammanfattningsvis är jag väl inte jätteimponerad...

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.