29 221 läst ·
49 svar
29k läst
49 svar
Elektriker orsakade (nästan) brand
Tycker det låter som om han kopplat transformatorn till dess 110 V anslutniningT tanaris skrev:Ok, rubriken kanske är en smula kvällstidningsaktig. Men...
Jag har haft en enkel 5-stegstransformator inkopplad till en enkel enfastfläkt i drygt två månader med stickpropp och skarvsladd, utan problem.
När nu en riktig elektriker gjorde en fast inkoppling av samma utrustning lät fläkten enormt mycket mer än vanligt i ungefär trettio sekunder. Sen brann transformatorn upp och jordfelsbrytaren löste Den interna säkringen är fortfarande hel.
Jag är förstås intresserad av teorier om vad som kan ha hänt, men det största dilemmat är om jag vågar skaffa en ny transformator eller om det innebär en oacceptabel brandrisk?
De här flerstegstransformatorerna för hastighetsreglering av fläktar är alltid (eller nästan alltid i alla fall, jag har inte stött på annat än) av spartrafo-typ.prototypen skrev:
Även inne i frånluftsvärmepumpar och i olika ventilationsaggregat.
Alltså alla möjliga transformatorer liknande denna:

Eller som en sådan här, likadan som i min VP, för att ställa fläkthastigheten:
Men visst, de kanske inte går så lågt som till 12V i sista steget, då kanske en 230V fläkt inte ens startar längre. Jag har för mig att sista steget mer brukar ligga någonstans i häraden 30-50VAC
Ja det är perfekt om man t ex ska prova apparater avseende varierande över- och underspänning! Det är en enda stor lindning. Primärsidan med 230 V är då inte inkopplad till lindningens ändar som vanligt utan fasen ligger inkopplad ett antal varv närmare mitten. Rätt kul faktiskt! Uttaget (fasen) till sekundärsidan är en släpkontakt som kan flyttas över spolens varv där en del är oisolerade men åtskilda så det ej blir kortslutning.T tobbbias skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Mikael_L skrev:
De här flerstegstransformatorerna för hastighetsreglering av fläktar är alltid (eller nästan alltid i alla fall, jag har inte stött på annat än) av spartrafo-typ.
Även inne i frånluftsvärmepumpar och i olika ventilationsaggregat.
Alltså alla möjliga transformatorer liknande denna:
[bild]
Eller som en sådan här, likadan som i min VP, för att ställa fläkthastigheten:
[bild]
Men visst, de kanske inte går så lågt som till 12V i sista steget, då kanske en 230V fläkt inte ens startar längre. Jag har för mig att sista steget mer brukar ligga någonstans i häraden 30-50VAC
Från min trafo i verkstan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Protte
Japp, en fläkt som går på 115VAC (isf 230VAC) saktar inte ned så jättemycket. OK, lite beroende på last då, men ventilationsfläktar är som regel rätt lika i detta avseende, det jobbar med samma medium.
Men jag ska ändra mig lite om den uppgift jag skrev tidigare. Nu kollade jag spänningsstegen på några olika, och det verkar ligga mer mellan 60VAC och 90VAC i lägsta steget för de vanligaste flerstegstraforna.
Men jag ska ändra mig lite om den uppgift jag skrev tidigare. Nu kollade jag spänningsstegen på några olika, och det verkar ligga mer mellan 60VAC och 90VAC i lägsta steget för de vanligaste flerstegstraforna.
Hade elektrikern kopplat på rätt sätt hade vi väl aldrig fått någon tråd?E etompau skrev:
Fel i 90 % måste härledas till lagen om alltings jävlighetJ Johan_F skrev:Haha, "mina" elektriker gjorde nästan alltid fel när de kopplade in trefasmotorer. I 90 % av fallen startade den baklänges!
En elektriker tog till knepet att lägga ledarna så snyggt och rakt som möjligt, sedan korsade han två! Då startade motorn rätt för det mesta, sa han! Hehe!
Jag tyckte de kunde lära sig och komma ihåg hur motorerna roterade vid en viss fasföljd men det var tydligen omöjligt svårt.
När de sedan började med att koppla elektronik och det var 20 trådar så kunde de inte koppla slumpmässigt längre utan fick lära sig hur man skulle göra utan att prova först och sedan rätta! Det blev för dyrt annars och tog för lång tid.
Nu vet vi ingenting om elektrikern i fråga. Bara för att man är elektriker så kan man inte allt. Men många kan mycket.T tanaris skrev:Det är en öppen fråga. Om han frånsäger sig allt ansvar och vill att jag ska betala för min trasiga transformator plus en icke-trasig enligt Ahlsells kundprislista så knappast. Om vi kan komma överrens om något annat så absolut. Som sagt, alla kan göra fel.
Att vi inte löste det där och då beror enbart på att jag inte kände att han kunde förklara vad som hänt och att jag ville reda ut om det fanns andra möjliga felkällor först.
Om man vänder på frågan: borde en kompetent elektriker snabbt ha insett vad som sannolikt inträffat och berättat det?
Hur tänker du att elektrikerna ska veta fasföljden på förhand i en ny anläggning?J Johan_F skrev:Haha, "mina" elektriker gjorde nästan alltid fel när de kopplade in trefasmotorer. I 90 % av fallen startade den baklänges!
En elektriker tog till knepet att lägga ledarna så snyggt och rakt som möjligt, sedan korsade han två! Då startade motorn rätt för det mesta, sa han! Hehe!
Jag tyckte de kunde lära sig och komma ihåg hur motorerna roterade vid en viss fasföljd men det var tydligen omöjligt svårt.
När de sedan började med att koppla elektronik och det var 20 trådar så kunde de inte koppla slumpmässigt längre utan fick lära sig hur man skulle göra utan att prova först och sedan rätta! Det blev för dyrt annars och tog för lång tid.
Går väl att mäta upp med dyra verktyg kanske.
Idag är det lätt, finns enkla rätt billiga verktyg för att visa fasföljd. Som många redan har i sin verktygsväska.V vectrex skrev:
Men för 30 år sedan var det generellt svårt att kolla fasföljd, många firmor saknade utrustning eller hade en enda fasföljdsmätare.
Motorerna hade ju en angiven rotationsriktning, medsols eller motsols om man kopplade L1, L2, L3. Då kunde de ju få alla motorerna rätt (eller alla fel) om man visste det. Var alla fel räckte det då att skifta på ett ställe i skåpet. Men jag tvingades prova en i taget (av kanske 100 i en stor anläggning) eftersom de kopplade "slumpmässigt" eller utan närmare eftertanke. Många motorer fick inte köras baklänges någon längre sträcka så man måste kolla alla en och en i lugn och ro. När man hade gjort alla 100 så kändes det som man hade fått bryta och vända 90, men det var ju såklart närmare 50 i allmänhet. Men elektrikern som kopplade snyggast möjligt och sedan korsade två faser hävdade att han fick mer rätt för det mesta ... hehe!V vectrex skrev:
Jag testade f ö trafon igen, utan last. Den blir inte tokvarm och jordfelsbrytaren löser inte ut, men däremot mäter jag 230V på utgången oavsett hur den är inställd. Men då har ju en hel del av den för funktionen viktiga röken läckt ut och den är som bekant svår att stoppa in igen.