29 221 läst ·
49 svar
29k läst
49 svar
Elektriker orsakade (nästan) brand
Som någon har nämnt tidigare gällande elproblem, hör och häpna även en elektriker kan ibland (dock sällsynt) göra fel. Och i ditt fall vore det kanske inte helt fel fråga elektrikern om han tänkte laga det han hade förstört. Är han det minsta seriös svarar han omedelbart ja på din fråga. Måste du själv lösa problemet så ska du i alla fall inte anlita den firman nått mera.
Precis, allt handlar ju om hur man hanterar den situation man råkat orsaka.E elmont skrev:Som någon har nämnt tidigare gällande elproblem, hör och häpna även en elektriker kan ibland (dock sällsynt) göra fel. Och i ditt fall vore det kanske inte helt fel fråga elektrikern om han tänkte laga det han hade förstört. Är han det minsta seriös svarar han omedelbart ja på din fråga. Måste du själv lösa problemet så ska du i alla fall inte anlita den firman nått mera.
Säkert inte din elektriker eftersom denne snabbt kopplade ur denT tanaris skrev:
Sa trikarn att du skulle få betala den nya trafon?
Då är det ingen jag skulle rekomendera att du ska anlita igen
Som Elmont skriver så kan alla göra fel
Och gör jag fel vid en installation så r det jag som får stå för kostnaden
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Har gjort exakt samma sak i mina tidigare år. Förväxlad in och ut på transformatorn (samma modell som du använder). Rökfyllde hela tvättstugan, fick också panik och skruvade ur alla trådar. Informerade kund om att jag beställer hem en ny på en gång som vi står för.
Haha, "mina" elektriker gjorde nästan alltid fel när de kopplade in trefasmotorer. I 90 % av fallen startade den baklänges!E elmont skrev:
En elektriker tog till knepet att lägga ledarna så snyggt och rakt som möjligt, sedan korsade han två! Då startade motorn rätt för det mesta, sa han! Hehe!
Jag tyckte de kunde lära sig och komma ihåg hur motorerna roterade vid en viss fasföljd men det var tydligen omöjligt svårt.
När de sedan började med att koppla elektronik och det var 20 trådar så kunde de inte koppla slumpmässigt längre utan fick lära sig hur man skulle göra utan att prova först och sedan rätta! Det blev för dyrt annars och tog för lång tid.
Jo, alla gör vi fel ibland. Tyvärr så är detta felet både ganska flagrant och dessutom så har han skippat driftsättning och kontroll av sin installation så jag skulle nog säga att felen han gjort är ganska graverande! Kan kan ju tänka sig vad som hänt om det fanns lite brännbart i närheten, ungarna startar fläkten och är hemma själva...S SueCia skrev:
Det finns några få anledningar för lekmän att anlita en elektriker, en är att man kanske saknar kunskapen själv, en annan är att de HAR rutiner och möjlighet (o utrustning) att kontrollera så det är korrekt gjort. Att elda upp en trafo kan vilken elektriker som helst göra men att koppla in något o dra vidare utan minsta koll eller ens provstarta är minst sagt illa!
Hade JAG gjort denna tavla hade jag bett om ursäkt på mina bara knän, ordnat ny trafo, en smörgåstårta och absolut inte tagit betalt.
Ahaa, då är det ett klart mindre allvarligt fel gjort! Han bör ju ändå bjuda på en ny trafo men då har han åtminstone gjort kontroll, må hända i en lite dum ordningT tanaris skrev:
Jag vill påpeka att om ni kopplar spartransformatorer så kan det bli mycket farligt om man kopplar fel. Även om det bara är t ex 12 V på sekundärsidan så går en av ledarna rätt igenom med galvanisk kontakt från nätet! Om fas och nolla är förväxlade på primärsidan (t ex pga stickproppsansluten men "felvänd" stickpropp) så kommer det som du tror är 12 V på sekundärsidan att vara 230 V fas på ena ledaren och 218 V fas på den andra! Skillnaden blir bara 12 V så fläkten fungerar. Men fingrar du där kan du få en näsbränna!
Det är en bra poäng, jag noterade det tidigare idag när jag mätte lite på den. Blev lite konfunderad först, men nu har jag lärt mig något nytt. Inget ont osv.J Johan_F skrev:Jag vill påpeka att om ni kopplar spartransformatorer så kan det bli mycket farligt om man kopplar fel. Även om det bara är 12 eller 24 V på sekundärsidan så går en av ledarna rätt igenom med galvanisk kontakt från nätet! Om fas och nolla är förväxlade på primärsidan (t ex stickproppsansluten) så kommer det som du tror är 12 V på sekundärsidan att vara 230 V fas på ena ledaren och 218 V fas på den andra och skillnaden blir bara 12 V så fläkten fungerar. Men fingrar du där kan du få en näsbränna!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag har under mina 50-55 år med el och elektronik aldrig stött på en spartrafo med 12 volt sekundärt, finns liksom inget att vinna på det. Det är när det är halva spänningen och uppåt sonden blir vinst med en spartrafo.J Johan_F skrev:Jag vill påpeka att om ni kopplar spartransformatorer så kan det bli mycket farligt om man kopplar fel. Även om det bara är t ex 12 V på sekundärsidan så går en av ledarna rätt igenom med galvanisk kontakt från nätet! Om fas och nolla är förväxlade på primärsidan (t ex pga stickproppsansluten men "felvänd" stickpropp) så kommer det som du tror är 12 V på sekundärsidan att vara 230 V fas på ena ledaren och 218 V fas på den andra! Skillnaden blir bara 12 V så fläkten fungerar. Men fingrar du där kan du få en näsbränna!
Protte
Protte, har du aldrig använt en vridtransformator? De brukar vara en spartrafo och man kan få (nästan) vilken spänning som helst ur den, exempelvis ställbart 0–260 VAC om man matar in 230 VAC.prototypen skrev: