Haha :thumbup: Men Marlene är ju inte anonym.

KnockOnWood skrev:
(Det finns inget fulare här i Sverige än att fråga en person vad han/hon har för lön)
Det där är en myt som folk som håller i lönsamtal har myntat. De vill ju såklart inte att de anställda ska prata löner.

• Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
O
KnockOnWood skrev:
....
(Det finns inget fulare här i Sverige än att fråga en person vad han/hon har för lön)
I Sverige är det fult å tjäna pengar... Vår älskade jantelag....

För att återknyta till Jonla89's fråga, så kanske närvarande elektriker kan säga om lönestatistiken är någorlunda riktig.
Jag har en känsla av att ni är rätt många här inne, anonyma eller ej :)

Liksom i de flesta andra yrken är väl lönespridningen stor.
Så det gäller väl att hitta rätt arbetsgivare, och göra ett bra jobb.

Enligt statistiken så är högsta lön i Norrbotten
36.000 kr 55 år 37 år Man Privat
och lägsta
13.600 kr 19 år 0 år Man Privat

Nästan 1:3 alltså.

Ja, en nittonåring är väl på sin höjd bara lärling.

• Gilla
andeol
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag funderar på att starta en webbsajt med tillhörande diskussionsforum.
Hur mycket tjänar man ungefär på ett sånt jobb? ;)
Ja, de första åren får du räkna med förlora pengar och inte tjäna några. Det gäller att ha någon annan som försörjer dig. Men om du sköter dina kort kan det bli lönsamt på lång sikt. ;)

• Gilla
Plåthuset och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
13.600 kr 19 år 0 år Man Privat

Nästan 1:3 alltså.
Aj, aj, aj, räcker knappt till ett restaurangbesök :(

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Aj, aj, aj, räcker knappt till ett restaurangbesök :(
Det kanske det gör i Jokkmokk.
Om där finns någon restaurang.
Annars får det väl bli en kokt med bröd på korvmojen. Livet måste ju gå vidare :cool:

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Odjuret skrev:
I Sverige är det fult å tjäna pengar... Vår älskade jantelag....
I Sverige heter det inte att tjäna pengar, det heter att sko sig på andra...

KnockOnWood skrev:
I USA t.ex. är man nog mer öppen.
Va? Finns inget känsligare ämne i USA än vad man tjänar (nåja, det är en liten överdrift men inte så långt från sanningen). Det är i *Sverige* vi relativt sett är öppna med det. Mina Amerikanska kollegor skrattar åt mig när jag berättar att min lön i Sverige är offentlig handling och att vem som helst kan se vad jag tjänar...

Hur mycket du kommer tjäna som elektriker styr man nog ganska mycket själv. Kan du tänka dig ta lite större jobb där det blir övertid och traktamente så får man ju ut bra mycket bättre en de som bara jobbar sina 7 - 16 varje dag.

Sen viskade en liten fågel i mitt öra att det finns vissa som även jobbar någon extra helg och får några rödingar i sin ficka för ett jobb.

Har jobbat i 26 år tjänar strax över 31000. På jobbet har vi några som arbetat närmare 30 år. De tjänar ca 33000. De som jobbat runt 10 år tjänar mellan 21-26000. Ungefär samma vidareutbildningar och villkor i övrigt. Skäms inte för att säga det men nu är jag inte elektriker men lärare med 4 års högskoleutbildning efter gymnasiet. Arbetar i Norrland men inte i Norrbotten.

Ska man tjäna riktigt bra som elektriker är det egen firma som gäller. En svensk medellön för heltidsanställda ligger på ca 27-28000 och de flesta elektriker verkar ligga under det, och det är en okej lön men inte en "bra" lön.

Jag skulle tro att en nyutbildad elektriker som har siktet inställt på eget företagande kan dra igång efter att ha varit anställd några år, fixat behörighet och byggt upp ett kontaktnät av kunder.

När det gäller elektrikerlönerna så är det en markant skillnad på om man mäter sina jobb (ackord) eller om man enbart går på fast lön. Det skiljer 10 -20 % i fördel till dom som jobbar på ackord. MEN det kräver att man lär sig hur systemet fungerar och det är dom flesta för lata för att göra.Ofta säger elektriker att deras jobbinsatser inte går att mäta, men alla jobb går i princip att mäta, det kräver bara att man sätter sig in i hur det fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.