18 343 läst ·
152 svar
18k läst
152 svar
Elektriker, idiotfaktura.
Elektriker arbetar som anställda enligt ett avtal, där är det specificerat vilka arbetsuppgifter som h*n ska utföra. Där ingår inget om priser och h*n ska till varje "jobb" av arbetsledningen förses med eller få uppgifter om vad h*n behöver för att utföra sitt uppdrag. Som anställd har man inget intresse av att ge kunden tex. priser som man sedan inte har nån möjlighet till att "verkställa". Visst kan man gissa, men har man inte makten över tex. priser ska man inte ge priser.
Är det nån som ska ha "bannor" är det dom företagsledare/arbetsledare som inte uppfyller sina åtaganden, inte hantverkaren.
Är det nån som ska ha "bannor" är det dom företagsledare/arbetsledare som inte uppfyller sina åtaganden, inte hantverkaren.
Precis så jag tänker.petersv skrev:De elektriker jag har haft att göra med (i yrkeslivet, har inte behövt någon privat än) har samtliga helst sett att jag fanns nära till hands för att diskutera igenom hur installationer/ändringar skulle göras så vi var helt överens.
De enda hantverkarna som ville vara ifred var en rörmockare (som byggde ett avlopp som sprack inne i väggen) och låshantverkaren (som förstörde dörren då han inte förstod låsets anvisningar och inte ville fråga vare sig oss eller sin överordnade).
De duktiga hantverkarna verkar förstå att kunden och de är på samma sida och uppskattar att kunden vill lära sig bli en bättre beställare.
Förstår inte heller rädslan för att kunden har koll på vad man gör? I min bransch blir vi kontrollerade av myndighet (socialstyrelsen) som gör inspektioner, av uppdragsgivaren (kommunens socialtjänst) som gör egna inspektioner och av den aktuella handläggaren/enheten som gör återkommande besök där de träffar både mig som ansvarig chef, behandlande personal och den som är placerad. Vår insats kontrolleras återkommande vilket är bra.
Jag har svårt att se någon anledning till att vilja jobba i "hemlighet" annat än att jobbet inte håller måttet, men det kan förstås finnas nån naturlig anledning som jag som lekman inte fattar. Vad beror det på? el-richard?
Sen i det aktuella fallet vore det naturliga att kontakta firman och fråga "vänligt men bestämt"
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har heller inga problem med att kunden tittar på när jag jobbar, om han eller hon låter mig jobba ifred. En intresserad kund är en bra kund, tycker jag. Senaste jobbet jag gjorde stod kunden bredvid mig hela tiden, i fyra timmar, och tittade och frågade. Det gick hur bra som helst, och jobbet gick fortare än om han inte varit i närheten. Och han fick jobbet precis som han ville ha det.
Så klart, jag har ju ingen vinst i att få hantverkarn att tycka att jag är en dryg idiotRrrrr skrev:
Synd de e så himla långt till Västerbotten annars hade jag just fått tag på 2 sjyssta elektriker,
Den där beskrivningen tycker jag passar in på elektriker som går på nyproduktion eller inom industrin där man bara gör det arbetsledaren säger och med det material densamme tillhandahåller. De elektriker jag kommer i kontakt med å yrkets vägnar (s.k serviceelektriker) är ytterst självständiga och det är ytterst sällan man ser någon arbetsledare - dom frågar mig som beställare hur jag vill ha jobbet utfört och om jag har några preferenser kring materialval eller utförande. Arbetsledarens roll är att sammanställa tidsdlar och köra ut fakturan.elmont skrev:Elektriker arbetar som anställda enligt ett avtal, där är det specificerat vilka arbetsuppgifter som h*n ska utföra. Där ingår inget om priser och h*n ska till varje "jobb" av arbetsledningen förses med eller få uppgifter om vad h*n behöver för att utföra sitt uppdrag. Som anställd har man inget intresse av att ge kunden tex. priser som man sedan inte har nån möjlighet till att "verkställa". Visst kan man gissa, men har man inte makten över tex. priser ska man inte ge priser.
Är det nån som ska ha "bannor" är det dom företagsledare/arbetsledare som inte uppfyller sina åtaganden, inte hantverkaren.
Har dock stött på den andra typen som agerar som en marionett till arbetsledaren, blir aldrig bra resultat. Har man synpunkter på utförandet så är det som att hälla vatten på en gås och talar man med arbetsledaren så har han glömt hälften innan "marionetten" fått informationen.
Känns bra att ha rätt kontakter med rätt killar som man kan ringa direkt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Åter igen så är det helt upp till arbetsledaren. En del ska ha koll på allt och allt ska gå genom denne. Andra låter servicekillarna/tjejerna agera mer självständigt. Men det är som sagt arbetsledaren som måste bestämma detta och ge den anställde ramar att hålla sig till.Grottan skrev:Den där beskrivningen tycker jag passar in på elektriker som går på nyproduktion eller inom industrin där man bara gör det arbetsledaren säger och med det material densamme tillhandahåller. De elektriker jag kommer i kontakt med å yrkets vägnar (s.k serviceelektriker) är ytterst självständiga och det är ytterst sällan man ser någon arbetsledare - dom frågar mig som beställare hur jag vill ha jobbet utfört och om jag har några preferenser kring materialval eller utförande. Arbetsledarens roll är att sammanställa tidsdlar och köra ut fakturan.
Har dock stött på den andra typen som agerar som en marionett till arbetsledaren, blir aldrig bra resultat. Har man synpunkter på utförandet så är det som att hälla vatten på en gås och talar man med arbetsledaren så har han glömt hälften innan "marionetten" fått informationen.
Känns bra att ha rätt kontakter med rätt killar som man kan ringa direkt.
Jag är iallafall på det klara med hur jag ska göra efter jag läst alla trådar om "hantverkare". Jag kommer ALDRIG ta in en hantverkare i mitt hem utan referenser, visst, ingen garant, men mycket större chans att man inte blir blåst. Det tycker jag alla bör göra. När jag läser denna tråd, både inlägg från, som jag tror är hantverkare samt kunder, och jag måste säga att jag blir "mörkrädd" när jag läser en del inlägg från båda parterna.
Herregud, ja folk spekulerar!WATTisPOWER skrev:Det här ju smått löjligt.
Alla gissar helt vilt, inte ens trådskaparen själv verkar ha riktigt klart för sej
vad som är verkligheten bakom fakturan.
Han ska ta in hjälp utifrån och väntar dessutom på svar från firman på en förklaring.
Han hänvisar till ett sms där det står "att det skulle landa på ca 8400:-" , men nämner inte med ett ord, vad som skulle ingå i dessa 8.400:-
I det läget spyr "spasm" ur sej idiotelektriker, mupp-firman ,idiotfaktura m.m.
Anklagar man någon för bedrägeri och strör förolämplingar omkring sej som "spasm" gör på dom grunderna, så säger det mer om honom än om den eventuellt "saltade fakturan".
Det står i sms:t att arbetskostnad + material är 8400:-
Det är ju då en idiotfaktura. Saltar man på det viset utan att informera kunden?
Det borde räcka, konstigt att du inte förstår.
Trist att du fått uppfattningen att det jag som har dålig attityd och stil.. jag vet hur man behandlar kunder, ger service OCH jag vet hur man för en tydlig dialog.
Tycker inte de är så svårt.. Ring elektrikern och fråga vad den tillkommande summan avser?spasm skrev:Herregud, ja folk spekulerar!
Det står i sms:t att arbetskostnad + material är 8400:-
Det är ju då en idiotfaktura. Saltar man på det viset utan att informera kunden?
Det borde räcka, konstigt att du inte förstår.
Trist att du fått uppfattningen att det jag som har dålig attityd och stil.. jag vet hur man behandlar kunder, ger service OCH jag vet hur man för en tydlig dialog.
När jag skrev " de flesta kunder" så menade jag de flesta kunder jag möter i mitt arbete.spasm skrev:
Eftersom det inte framgick om du begärt rotavdrag eller inte så såg jag liknelsen med "de flesta kunder" som kommer på sånt i efterhand när fakturan redan är skickad.
Antar att du skickade ett SMS om att du ville ha rotavdrag
Det var det första jag gjorde. Jag ringde på förmiddagen och sa att jag återkommer efter lunch.. Jag tänkte ge han 3-4 timmar att jaga rätt på de han behövde.. Jag ringde efter lunch, inget svar .. Jag ringde 4 gånger, men det gick inte att få tag på honom. Till slut bad jag hans kollega att han skulle ringa upp mig, men han ringde aldrig..Rrrrr skrev:
Vi fortsätter på måndag.
Men var det SMS:et ifrån ngn som ger offerter på firman eller var det från en anställd som du bad om en gissning/uppskattning.
Är det från ngn behörig och inga ändringar i omfattningen av jobbet gjorts så är det givetvis så ett du inte ska betala mer än ca 10k
Är det ifrån en stackars montör som du bad spekulera så måste du ju föstå att det inte har ngt med verkligheten att göra, finns en miljon möjliga orsaker att det blev så fel isf.
Är det från ngn behörig och inga ändringar i omfattningen av jobbet gjorts så är det givetvis så ett du inte ska betala mer än ca 10k
Är det ifrån en stackars montör som du bad spekulera så måste du ju föstå att det inte har ngt med verkligheten att göra, finns en miljon möjliga orsaker att det blev så fel isf.
spasm skrev:Herregud, ja folk spekulerar!
Det står i sms:t att arbetskostnad + material är 8400:-
Det är ju då en idiotfaktura. Saltar man på det viset utan att informera kunden?
Det borde räcka, konstigt att du inte förstår.
Trist att du fått uppfattningen att det jag som har dålig attityd och stil.. jag vet hur man behandlar kunder, ger service OCH jag vet hur man för en tydlig dialog.
Jag skulle säga att i normala fall har man som kund rätt att förvänta sig att ett utlåtande om ett pris från en utskickad hantverkare är ett officiellt pris från firman.
Det är inte kundens ansvar att undersöka vilka befogenheter en anställd har att tala för firman, så länge det inte är uppenbart orimligt.
Har hantverkaren uttalat sig utan att lov till det är det ett problem mellan firman och den anställde. (Därför - prata aldrig priser med en kund om du inte har befogenhet).
Det är inte kundens ansvar att undersöka vilka befogenheter en anställd har att tala för firman, så länge det inte är uppenbart orimligt.
Har hantverkaren uttalat sig utan att lov till det är det ett problem mellan firman och den anställde. (Därför - prata aldrig priser med en kund om du inte har befogenhet).
Håller med om att det om så var fallet var fel av hantverkaren men det innebär inte att man kan ha det som argument för att betala en annan summa än fakturan.
Nu vet vi ju inget om dom faktiska omständigheterna men det var kke så att dom 8k var priset på det just den killen gjorde och sedan var en annan kille från samma firma och färdigställde?
Och nej jag försvarar ingen utan bara pekar på att ingen geom den infon vi har här eg kan veta ngt.
Ja förutom att man inte ska betala för 7uttag om det eg är 3 givetvis
Vad gäller 5m kabel istället för 3 faktiska vet jag inte men en gissning kan vara att 5m av en specialkabel är minsta orderlängd? dvs om firman måste beställa och betala för 5m även om dom bara använder 3.
Nu tycker inte jag att detta låter rimligt för ngt i en vanlig heminstalation iof men det är inte jag kompetent att bedömma.
Nu vet vi ju inget om dom faktiska omständigheterna men det var kke så att dom 8k var priset på det just den killen gjorde och sedan var en annan kille från samma firma och färdigställde?
Och nej jag försvarar ingen utan bara pekar på att ingen geom den infon vi har här eg kan veta ngt.
Ja förutom att man inte ska betala för 7uttag om det eg är 3 givetvis
Vad gäller 5m kabel istället för 3 faktiska vet jag inte men en gissning kan vara att 5m av en specialkabel är minsta orderlängd? dvs om firman måste beställa och betala för 5m även om dom bara använder 3.
Nu tycker inte jag att detta låter rimligt för ngt i en vanlig heminstalation iof men det är inte jag kompetent att bedömma.
petersv skrev:Jag skulle säga att i normala fall har man som kund rätt att förvänta sig att ett utlåtande om ett pris från en utskickad hantverkare är ett officiellt pris från firman.
Det är inte kundens ansvar att undersöka vilka befogenheter en anställd har att tala för firman, så länge det inte är uppenbart orimligt.
Har hantverkaren uttalat sig utan att lov till det är det ett problem mellan firman och den anställde. (Därför - prata aldrig priser med en kund om du inte har befogenhet).