Många firmor är väldigt trevliga och tillmötesgående på telefon eller vid besök. Men så fort det utlovade arbetat skall präntas på papper så drar de öronen åt sig. Lite svårare att komma i efterhand och debitera något annat. Därmed är det säkraste sättet att slippa Patrik_Hed och hans kollegor att alltid kräva en skriftlig faktura eller att bekräfta priset via e-post innan.
 
Redigerat:
Maxwells_Demon skrev:
Om du lämnade in en tv, stereo eller dator på reparation. Skulle du då betala för några extra reservdelar för att tekniker råkade bränna, felmontera eller skada några extra delar? Skulle inte tro det.

Osv.
Händer ofta på bilverkstäder. De byter delar tills bilen fungerar.
 
Rikard Ågren skrev:
Var det chefen eller en anställd du pratade med då?

Jag som anställd har ingen prislista.
Du har ingen prislista, inte han heller säkert, men jag trodde inte att det var rimligt att hantverkaren visste lika lite som jag vad gäller materialkostnad när jag inte vet ett dugg.
 
magnu skrev:
Händer ofta på bilverkstäder. De byter delar tills bilen fungerar.
Nu var du för snabb och tänkte antagligen inte efter. I ditt exempel så sitter alla de nya fina delarna man debiteras för faktiskt monterade i bilen. Jag har mycket svårt att tro att en bilfirma skulle kunna montera t.ex. en ny förgasare, upptäcka att det inte blev något bättre, montera bort och slänga den, montera tillbaks den gamla och sedan debitera kunden för sin egen inkompetens. Så nej det händer inte alls på bilverkstäder.
 
magnu skrev:
Händer ofta på bilverkstäder. De byter delar tills bilen fungerar.
Och det är därför man inte lämnar bilen och säger "laga den" utan mycket nogrannt går igenom vad som ska göras. Annars har man snabbt köpt en ny bil, i delar.
 
Redigerat:
spasm skrev:
Du har ingen prislista, inte han heller säkert, men jag trodde inte att det var rimligt att hantverkaren visste lika lite som jag vad gäller materialkostnad när jag inte vet ett dugg.
Rimligt är väl att anta att hantverkaren vet att du inte vet och utnjyttjar det om han inte är seriös!
 
Redigerat:
spasm skrev:
Du har ingen prislista, inte han heller säkert, men jag trodde inte att det var rimligt att hantverkaren visste lika lite som jag vad gäller materialkostnad när jag inte vet ett dugg.
Jag har jobbat 4 år och aldrig sett något annat än vårat timpris.
 
Maxwells_Demon skrev:
Stop och belägg! Nu var det inte en diskrepans mellan listpris och debiterat pris som det handlade om. Om man överdebiterar kostnaden på material är en sak. När man debiterar för material som inte monterats är en annan. Kan vi inte försöka hållas oss till den ursprungliga frågeställningen?
Javisst.. jag har ju redan skrivit i ett inlägg att jag inte har några störra invändningar på materialpriset.. förutom att det va dyrt. Jag ville bara få en hint om priset. Och jag fick ju det senare på dagen via sms.
 
Rikard Ågren skrev:
Jag har jobbat 4 år och aldrig sett något annat än vårat timpris.
Ok, jag fick mitt pris iaf.. Jag tyckte bara att det va konstigt. Eftersom jag inte är i branschen så kan jag ju tycka att saker är konstiga fast de för er/din del inte alls är det.
 
el_richard skrev:
Hatar folk som hänger över axeln... Tänk er själv in i den sittsen.
I min branch är det självklart att kunden i förväg kräver att du specificerar ditt arbeta och att du lämnar en offert. Efter arbetet granskar de mycket noga. Alla brister måste korrigeras på din bekostnad. Om du under arbetets gång upptäcker nya stora utgifter så kan du välja mellan att bjuda på dem eller att omförhandla konktraktet. Att komma dragandes med extrakostnader i efterhand är i regel helt omöjligt och i de fall det trotts allt går igenom måste det motiveras väldigt noga. Så nej. Du får inte den minsta sympati ifrån mig om du tycker det är jobbet när Svensson gör vad de kan för att inte bli lurade.
 
Maxwells_Demon skrev:
Nu var du för snabb och tänkte antagligen inte efter. I ditt exempel så sitter alla de nya fina delarna man debiteras för faktiskt monterade i bilen. Jag har mycket svårt att tro att en bilfirma skulle kunna montera t.ex. en ny förgasare, upptäcka att det inte blev något bättre, montera bort och slänga den, montera tillbaks den gamla och sedan debitera kunden för sin egen inkompetens. Så nej det händer inte alls på bilverkstäder.
Jodå, sånt händer på bilverkstäder.
Jag har själv råkat ut för det och de flesta har väl sett eller läst div tester, där just detta förekommer frekvent, även hos de stora etablerade och sk- seriösa företagen.
Själv så föredrar jag det mindre företaget där jag kan få en personlig kontakt med den som utför tjänsten, vad det nu månde vara.
 
spasm skrev:
Det va inte ens rotavdrag på fakturan
Varför tror de flesta kunder att rotavdrag är någon automatisk funktion ?
Finns det vilseledande information från skatteverket eller vad kan det bero på ?
 
Folk är väl bara lite för lata för att ta reda på fakta själva, dom vill ju att någon annan ska lösa allt. Är det sedan inte som dom tror, blir dom arga på dom som dom trodde skulle ordna "saken" för dem
 
Det spelar väl egentligen ingen roll om det var eller är ROT-avdrag på fakturan. Det som faktureras ska i vilket fall stämma med verkligheten.

Det jag reagerar över är väl först och främst att TS fått en prisuppgift som slutpriset inte är i närheten av, vilket inte är OK om inga tilläggsarbeten tillkommit. (Bra i det här fallet att det finns dokumenterat och att det inte bara är muntligt som i många fall)

Sen känns det knepigt med vissa delar av materialet som debiterats. Att man ibland som hantverkare debiterar vissa fasta mått av kabel (en rulle?) oavsett vad som gått åt verkar vara ganska vanligt men att man debiterar 7 vägguttag när bara 3 är monterade är ganska uppfinningsrikt:D. Det kanske bara fanns 7-pack men har de sista 4 åkt på tippen???

Om nu TS känner sig lurad så är det väl bra att han/hon har någon elektriker som kan kolla om fakturan är rimlig och sedan om det finns några oklarheter (vägguttagen kan väl knappast vara gränsdragningar) och ber den aktuella firman att redovisa de olika kostnaderna som finns specade på fakturan. Kanske det är helt korrekt, eller bara ett misstag som kan lösas enkelt, eller helt enkelt totalt fel men jag tycker det är en ganska sund reaktion att ifrågasätta en faktura om man inte förstår vad som debiterats.
 
P
Rikard Ågren skrev:
Jag har jobbat 4 år och aldrig sett något annat än vårat timpris.
Detta är ju ett av dom stora problemen.. Att dom som utför jobb och är nära kunden inte kan förklara vad saker och ting kostar. Om man har LITE yrkesintresse/stolthet i huvudtaget så tar man reda på vad saker och ting kostar och kan därmed rekomendera kunder att göra si eller så. Och för det andra så vore det nog bra att veta vad saker och ting kostar så man INTE slösar med saker och ting som är dyra och ser till att det blir så lite spill som möjligt.

puttrix skrev:
Varför tror de flesta kunder att rotavdrag är någon automatisk funktion ?
Finns det vilseledande information från skatteverket eller vad kan det bero på ?
Varför ska det vara så j-vla svårt att fråga hur kunden vill ha det? Varför är det kundens/uppdragsgivarens uppgift att hela tiden tänka på allt? Vem är det som är yrkesperson? Om man anliar någon så anlitar man ju också någon som jobbar med det i dagarna i ända och borde då tänka på saker och ting som kunden kanske glömmer bort. Jag är så less på att man ska behöva hålla vissa hantverkare i handen. Nu är jag ganska lyckligt lottad. Har bara blivit drabbad av en dåre men är tyvärr en som var svår att byta och det var den som installerade jordvärmepannan. Min vanliga vvs'are är en helt annan femma. Han ger mig råd att göra så eller så och säger vad som är bra och dåligt med de olika valen + priser.

(Vill ni veta vem ni inte ska anlita för att installera Thermia i Skåne -> PM.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.