P Putte 9497 skrev:
Men som f.d hantverkare och ärlig sådan så skulle man ha 8 timmar som minsta debiterbara tid. Då är det ju upp till kunden att antingen sysselsätta exempelvis elektrikern i 8 timmar eller annars kan de spela kort.
Hur din arbetsgivare väljer att bedriva personalpolitik är inte kundens problem.

En ordentlig lågkonjunktur är inte bara av ondo. Förhoppningsvis leder det till en ödmjukare inställning till kunderna bland hantverkare.

Disclaimer: Enligt minerfarenhet är en överväldigande majoritet av hantverkarna redigt folk. Problemet är att den där lilla odrägliga klicken som tror att kunderna är till för dem i stället för tvärt om överröstar dem.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Efter decennier av efterforskningar: 1 timme per 10 mil.
Ok. Du vet alltså att det går en motorväg direkt mellan Elektrikerns kontor och TS hus?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur din arbetsgivare väljer att bedriva personalpolitik är inte kundens problem.

En ordentlig lågkonjunktur är inte bara av ondo. Förhoppningsvis leder det till en ödmjukare inställning till kunderna bland hantverkare.

Disclaimer: Enligt minerfarenhet är en överväldigande majoritet av hantverkarna redigt folk. Problemet är att den där lilla odrägliga klicken som tror att kunderna är till för dem i stället för tvärt om överröstar dem.
Finns ju ett å annat rötägg. Men tyvärr läser man sällan om de fina hantverkarna här på BH utan det gnälls mest.

Håller med om att en lågkonjunktur kommer rensa bort de oseriösa, men lik förbannat kommer en o annan överleva.

Är det lågkonjunktur kommer kunderna bli mer prismedvetna och snålare och då kommer de oseriösa använda det. Dessutom kommer svartjobben öka än mer

K Krille4 skrev:
140 kr per mil plus restid?

/Krille
Ja

useless useless skrev:
Hur lång tid tar det då?
Beror helt på hur trafiksituationen ser ut

Enligt google finns det minst 20 elfirmor runt Hässleholm som man kan ringa istället för att ta någon från Offerta som ska åka 10 mil.

Lär sig av läxan TS

• Gilla
Solskugga
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Finns ju ett å annat rötägg. Men tyvärr läser man sällan om de fina hantverkarna här på BH utan det gnälls mest
Ja, det blir ju så på ett konsumentforum dit konsumenter vänder sig när de har problem med entreprenörer de anlitat.

Man behöver liksom sällan hjälp från någon när man ringde en hantverkare, fick en offert, beställde, hantverkaren gjorde vad som överenskommet, i tid, och fakturerade enligt vad man kommit överens om.

Jag har nog hängt här i över 15 år och jag har i mitt bakhuvud en lång lista på skribenter här (många av dem hantverkare) som jag har ett otroligt högt förtroende för. Vi vanliga dödliga kan nog inte underskatta värdet som de här individerna bidrar med, gratis dessutom.

Jag tänker inte ens försöka räkna upp några namn, för jag kommer missa alldeles för många. Jag tror de känner på sig själva vilka de är, det är bara att räkna hur många blå tummar de fått från mig.

Gemensamt för de allihop är att de aldrig försöker försvara rötäggen i sin bransch, utan blir upprörda de med. Med rätta.

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 12 till
  • Laddar…
De flesta som man läser om här som beklagar sig har ju som TS gjort i denna tråd gått via Offera, blocket, svart istället för att anlita de företag som finns i kommunen.

Ren snålhet dessutom, man vill ha ut så mycket som möjligt för tiden elektrikern är på plats.

Solskugga Solskugga skrev:
Ja, han hade en förklaring.
Han har 10 mil tur och retur till oss så han sa att han tar en milavgift på 140 kr, som han omvandlar till 2,5 arbetade h på fakturan. Sedan tar han betalt för själva timmarna han kör bil så blir 1 h hit och en h hem. Så slltså tar har 4,5 h = ca 2660 bara för att köra ut till oss. Den här kostnaden hade vi ingen aning om. :( Vi har haft hantverkare här innan och de har bara tagit betalt för de timmarna de har varit här. Så jag känner mig också dum att jag inte frågade om det här innan…

För en gång kom han bara förbi och gjorde ett jobb på 1 h. Då tog han alltså betalt för 1h + 4,5 h.
Känns trist att vi inte blev informerade, men jag har lärt mig att fråga tills nästa gång vi anlitar någon
I första inlägget fanns han 5 minuter bort och nu 10 mil?

P Putte 9497 skrev:
I första inlägget fanns han 5 minuter bort och nu 10 mil?
Det var en felskrivning, skulle vara 5mil, så 10mil totalt per jobb.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Har under året renoverat ett större badrum och därmed haft snickare, elektriker, plattsättare och VVS:are som varit här och jobbat, allt på löpande räkning. Lite olika på hur planering av jobb och faktureringen från de olika företagen skiljer sig åt. Samtliga bifogade sina inköpsfakturor från Beijer, Ahlsell etc som underlag. Jag jobbade hemifrån hela tiden så jag loggade alla timmar på hantverkarna.

En kort sammanfattning.

Snickare, anställd av lokal firma: Kom och mätte upp och planerade material. Hämtade i princip allt material vid ett tillfälle på stort släp som sedan fick stå på tomten under renoveringen. Supereffektiv kille, hade med egen matlåda som han värmde i vår micro och åt på en kvart. Trevlig och lösningsorienterad och bra på att kommunicera, både under tiden men inte minst i förväg om vilka dagar han ev hade andra jobb an var tvungen att åka på. Fakturan specad med material och tidsåtgång samt vad som gjorts datum för datum. Fakturerade timmar ca 10% mer än vad han var på plats vilket innefattar materialinköp etc. Dvs inget att anmärka på utan jättenöjd med allt.

Elektriker, anställd av lokal firma: Helt ok, lite mer hämta grejor samt kom inte en gång på utsatt tid pga vård av barn (vilket verkar vara hantverkarnas standardförklaring nuförtiden när de inte kommer som avtalat). Trevlig kille som enligt vad jag kan bedöma gjorde ett bra jobb. Fakturan inte specad med datum och tid utan en total med timmar Dessutom spec på bilkostnad och material. Fakturerad tid ca 15% mer än faktisk tid på plats.

Plattsättare, anställd av lokal firma: Seriös, noggrann och trevlig kille som gjorde ett jättebra jobb. Bra att kommunicera i förtid om vilka dagar han planerade att vara på plats och jobba. Fakturerad tid ca 15% mer än faktisk tid på plats. Ingen spec på datum och tid utan en total på antal timmar. Utöver det spec på material och bilkostnad.

VVS, anställd av stor rikstäckande kedja: Var inte mitt egentliga val avv VVS:are men av olika anledningar blev det denna firma. Kille som "visste mycket". Kom och gick väldigt ofta. Var på plats en kort tid, sen iväg på annat. Långa luncher samt hämta material som han missat att få med sig. Fakturerad tid ca 100% mer än tid på plats. Mycket hämta grejer innebar stora bilkostnader. Ingen spec av datum och tidsåtgång utan en total på antal timmar medan spec på material var ner på enskild skruvnivå. Stor material kostnad pga omfattande materialåtgång vilket som lekman är omöjligt att bedöma om det stämmer eller ej, VVS-prylar har ju rätt kryptiska benämningar.

Ifrågasatte fakturan och begärde spec på timmarna samt hittade felaktigheter i materialet med bla dubbelfakturerad blandare samt debiterat för sånt som skulle ingå enligt offert. Detta rättades samt ett mindre antal timmar på uppenbara fel.

Generellt sett mycket nöjd med mina hantverkare, men kommer inte nyttja samma firma för kommande VVS-arbeten.

• Gilla
Roga1337 och 13 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Enligt google finns det minst 20 elfirmor runt Hässleholm som man kan ringa istället för att ta någon från Offerta som ska åka 10 mil.

Lär sig av läxan TS
Hur svårt kan det vara för elektrikern att berätta på förhand att han tänker debitera för restiden?

• Gilla
Solskugga och 1 till
  • Laddar…
Troligen tror dom allra flesta "hantverkare" att "folk" förstår att man vill ha betalt för ALL tid man lägger på en kund.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Troligen tror dom allra flesta "hantverkare" att "folk" förstår att man vill ha betalt för ALL tid man lägger på en kund.
Det förstår jag att man vill (och ska ha) men som kund är det svårt att veta hur lång restid elektrikern har.

• Gilla
Deek och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Det förstår jag att man vill (och ska ha) men som kund är det svårt att veta hur lång restid elektrikern har.
Helt klart att det ofta brister i kommunikationen mellan kund och företag, och det får den stackars hantverkaren ofta klä skott för.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.