22 767 läst ·
108 svar
23k läst
108 svar
Elektriker fakturar för många fler timmar än vad han jobbar
Intressant läsning. Tack!M Myckling skrev:Har under året renoverat ett större badrum och därmed haft snickare, elektriker, plattsättare och VVS:are som varit här och jobbat, allt på löpande räkning. Lite olika på hur planering av jobb och faktureringen från de olika företagen skiljer sig åt. Samtliga bifogade sina inköpsfakturor från Beijer, Ahlsell etc som underlag. Jag jobbade hemifrån hela tiden så jag loggade alla timmar på hantverkarna.
En kort sammanfattning.
Snickare, anställd av lokal firma: Kom och mätte upp och planerade material. Hämtade i princip allt material vid ett tillfälle på stort släp som sedan fick stå på tomten under renoveringen. Supereffektiv kille, hade med egen matlåda som han värmde i vår micro och åt på en kvart. Trevlig och lösningsorienterad och bra på att kommunicera, både under tiden men inte minst i förväg om vilka dagar han ev hade andra jobb an var tvungen att åka på. Fakturan specad med material och tidsåtgång samt vad som gjorts datum för datum. Fakturerade timmar ca 10% mer än vad han var på plats vilket innefattar materialinköp etc. Dvs inget att anmärka på utan jättenöjd med allt.
Elektriker, anställd av lokal firma: Helt ok, lite mer hämta grejor samt kom inte en gång på utsatt tid pga vård av barn (vilket verkar vara hantverkarnas standardförklaring nuförtiden när de inte kommer som avtalat). Trevlig kille som enligt vad jag kan bedöma gjorde ett bra jobb. Fakturan inte specad med datum och tid utan en total med timmar Dessutom spec på bilkostnad och material. Fakturerad tid ca 15% mer än faktisk tid på plats.
Plattsättare, anställd av lokal firma: Seriös, noggrann och trevlig kille som gjorde ett jättebra jobb. Bra att kommunicera i förtid om vilka dagar han planerade att vara på plats och jobba. Fakturerad tid ca 15% mer än faktisk tid på plats. Ingen spec på datum och tid utan en total på antal timmar. Utöver det spec på material och bilkostnad.
VVS, anställd av stor rikstäckande kedja: Var inte mitt egentliga val avv VVS:are men av olika anledningar blev det denna firma. Kille som "visste mycket". Kom och gick väldigt ofta. Var på plats en kort tid, sen iväg på annat. Långa luncher samt hämta material som han missat att få med sig. Fakturerad tid ca 100% mer än tid på plats. Mycket hämta grejer innebar stora bilkostnader. Ingen spec av datum och tidsåtgång utan en total på antal timmar medan spec på material var ner på enskild skruvnivå. Stor material kostnad pga omfattande materialåtgång vilket som lekman är omöjligt att bedöma om det stämmer eller ej, VVS-prylar har ju rätt kryptiska benämningar.
Ifrågasatte fakturan och begärde spec på timmarna samt hittade felaktigheter i materialet med bla dubbelfakturerad blandare samt debiterat för sånt som skulle ingå enligt offert. Detta rättades samt ett mindre antal timmar på uppenbara fel.
Generellt sett mycket nöjd med mina hantverkare, men kommer inte nyttja samma firma för kommande VVS-arbeten.
Det vore intressant att se vad som skulle hända om konsumenter börjar bestrida fakturor lite mer konsekvent. Tycker generellt att man släpper igenom väl mycket med motiveringar såsom att ”man var nöjd med jobbet som helhet”, ”glad att det kom någon öht”, ”vill inte bråka” etc.T twoody skrev:
Ja det verkar vara något svenskt.Tyvärr är det sådana här som ts som gör att vissa kan fortsätta med sådan här fakturering.E EB2 skrev:
Folk är för snälla och det utnyttjar bedragare.
Ja att ta betalt för tiden att plocka ihop material enligt plocklistan är fullt rimligt. Men om det sen fattas saker är ju det inte kundens fel utan den som gjorde listan eller plockade ihop materialet. Om det dessutom händer flera gånger för samma jobb anser inte jag kunden skall belastas för det slarvet. (Speciellt inte om det även betalas bilkostnad då den borde kunna ha ett litet lager av ”det här brukar missas”-delar.)E elmont skrev:För hundrade gången, man måste skilja på hantverkaren och företaget, i dom allra flesta fall så är hantverkaren inte den samme som företagaren. Hantverkaren får en arbetsorder och samlar ihop dom prylar som finns listade på arbetsordern samt åker till kunden, väl hos kunden ser han att det fattas nått och i stället för att avsluta jobbet åker han och hämtar det som saknas. Hantverkaren vill naturligtvis ha betalt för all den tid han har lagt mellan det att han fick arbetsordern till han har lämnat in ordern med en spec på tid och matr samt hur långt han kört. Oftast kör hantverkaren en firmabil och får inte ett öre för milpengar utan enbart för den tid han har rattat bilen. Stämmer inte tid o mat. på arbetsorder mot faktura har kontorsråttan troligen saltat. Priser på matr. brukar hantverkaren inte ha en aning om då hantverkaren ytterst sälla får veta firmans rabatter och den vinst firman gör kommer INTE hantverkaren till godo.
Man måste nästan alltid skilja på hantverkaren och företaget.
Och det ska enligt elektrikeravtalet vara en tjänsteman på firman som färdigställer plocklistan, lämnar priser mm OCH INTE elektrikern/hantvekaren.E Emil.P skrev:Ja att ta betalt för tiden att plocka ihop material enligt plocklistan är fullt rimligt. Men om det sen fattas saker är ju det inte kundens fel utan den som gjorde listan eller plockade ihop materialet. Om det dessutom händer flera gånger för samma jobb anser inte jag kunden skall belastas för det slarvet. (Speciellt inte om det även betalas bilkostnad då den borde kunna ha ett litet lager av ”det här brukar missas”-delar.)
Okej, det vare sig vet eller säger jag något om. Jag anser fortfarande att det inte är kundens fel dock, företaget kanske kan utbilda sina tjänstemän lite bättre?E elmont skrev:
Sen kan det såklart ändå bli fel men när det i så fall upptäcks vore det väl bra om den som gör jobbet och förmodligen har en helt annan kunskap/insikt/erfarenhet om vad som behövs för resten kollar om det är mer som missats och i så fall tar med det i samma körning.
Som egenföretagare kan man välja. Antingen ett skyhögt timpris och endast ta betalt för de timmar man är på plats. Eller så kan man helt enkelt ha ett lägre timpris och ta betalt för allt jobb man utför. Här finns inget rätt/fel.
Om man som kund tror att man kan få lågt timpris och endast betala då någon är på plats så har man inte förstått grundläggande företagsekonomi. Det finns många kostnader som behöver täckas upp för att få det att gå runt. Bil, lokal, telefon, dator, verktyg, inköp, planering, ställtid, köer, fakturering, redovisning, bokföring, reklam, skatter, moms, utbildning etc. De enda som genererar pengar in i företaget är kunderna.
Frågar man sånt innan man anlitar någon så slipper man oftast överaskningar.
Om man som kund tror att man kan få lågt timpris och endast betala då någon är på plats så har man inte förstått grundläggande företagsekonomi. Det finns många kostnader som behöver täckas upp för att få det att gå runt. Bil, lokal, telefon, dator, verktyg, inköp, planering, ställtid, köer, fakturering, redovisning, bokföring, reklam, skatter, moms, utbildning etc. De enda som genererar pengar in i företaget är kunderna.
Frågar man sånt innan man anlitar någon så slipper man oftast överaskningar.
Fix pris blir ofta dyrare för kund eftersom man måste ta höjd för oväntade problem som kan uppstå.R Rolle314 skrev:Varför kan inte hantverkaren ta ett fixt pris för att ta sig till kunden? (Det går t.ex. googla längden)
Då slipper kunden oroa sig för längden på resan och eventuell tid för fika på vägen dit?
Det blir ju enklare för kunden att jämföra "jag tar X kr/h och Y i framkörning", istället för "jag tar X kr/h, 140 kr/mil och 500 kr i körtid och dessutom 300 för bilen".
Det blir hantverkaren som tar risken för t.ex. stop vid trafikolyckor, men det kommer jämna ut sig i längden.
Kunden slipper en källa till osäkerhet och oro. Hantverkaren slipper massa diskussioner.