Solskugga Solskugga skrev:
Vi skrev in oss på en söksida som hittar elektriker åt en i närområdet, och den här personen var den enda som svarade. Vi hade även en lokal elektriker här men han fick vi ingen bra känsla av alls. Vi bor i Hässleholms-området
Om jag ska generalisera lite så är det ofta firmor som har svårt att ordna jobb själva som är med på sidor där man fyller i sina uppgifter och sen får offerter. Duktiga och erfarna hantverkare behöver oftast inte betala någon annan för att förmedla deras jobb. Tyvärr är det lite lotteri att anlita hantverkare om man inte har några kontakter själv.

Krilleman Krilleman skrev:
Jag är själv hantverkare (som alla redan vet) och detta scenario är faktiskt ett måste i alla överhettade branscher.

Lycksökande drägg som fuskar ryker först av någon konstig anledning... :whistle:

Är man däremot ärlig, korrekt och lämnar varje jobb lika väl utfört, så är orderboken full oavsett konjunktur.

Jag hade en gång för länge sen en kollega som körde mantrat:
En kund som handlar för fem kronor i dag, kan handla för fem miljoner imorgon, bara denne blir väl bemött!

Tänkvärt!
Ja, jag tror branscherna självsaneras när konjunkturen viker. Jag må framstå som bitter mot hantverkare, men ogillar vidriga prismodeller och ocker. Jag hade själv kunnat jobba som serviceelektriker idag om inte ödet fört in mig på annat spår.
Behov av hantverkare kommer det alltid finnas.

140sek/mil utan förare? Rent ocker! Dessa bilar rullar nog minst 2000 mil om år, 280´ per år. Körs dom 5 år är det 1.4 miljoner. Högt räknat med dagens drivmedelspriser -250000. lägg på 20 per år för försäkring, skatt, service och skåpinredning - 100000. mellanklass på skåpet ca 450 000 inköp.
550 000 i vinst på 5 år bara på bilen, ej medräknat restvärde på bil med inredning.

4000 mil per år ca 1 700 000 bara på bilen. Det med otroligt mycket luft på utgiftssidan.

Krilleman Krilleman skrev:
Lycksökande drägg som fuskar ryker först av någon konstig anledning... :whistle:

Är man däremot ärlig, korrekt och lämnar varje jobb lika väl utfört, så är orderboken full oavsett konjunktur.
Det är först när tidvattnet försvinner som man ser vilka som badat utan badbyxor...

(Förra gången kom i och för sig ROT-avdraget i stället :rofl:)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
reez och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Nyfniken Nyfniken skrev:
(Förra gången kom i och för sig ROT-avdraget i stället :rofl:)
Och pga detta så spädde våra skattekronor på dräggen...

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Återigen undrar man varför inte elektrikern i så fall kunde berätta det innan; ”ja, det här jobbet innebär ju en resa på 5 mil enkel väg som jag kommer att behöva ta betalt för. Hoppas att det är OK”. På samma tema som när en firma skickar två gubbar istället för en och man får en faktura på dubbla det överenskomna timpriset.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Märkligt att man som kund alltod ska tycka det är jobbigt att ifrågasätta fakturor och arbetstimmar. Stå på dig och be om att få ett svar. Han har säkert satt i regelverk att överfakturera.

Själv hade jag en snickare som skulle riva ner en vägg åt oss alldeles nyligen. Han kommer hit och tittar och säger att det kostar 4500kr efter rut. När fakturan kommer är den nästan det dubbla. Då har han lagt till tjänstebil, alla möjliga förbrukningsmaterial osv. Men inte sa han ett ord om det när han tittade mig i ögonen och sa 4500kr inkl moms efter rut. Jag blir så trött på otydliga hantverkare.

Han återkommer nog inte för att det känns jobbigt när han vet att hab gjort fel ska du se.
Har du fått rut avdrag för att riva en vägg blir du skyldig staten 20% av kostnaden. Det är ett Rot jobb

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
ÖsterGotland ÖsterGotland skrev:
Alltid värt att påpeka sånt som inte stämmer.

Antingen så kan han redogöra för varför det behövde köpa saker varje dag eller så går han med på att dra av alla överflödiga timmar.

Fick precis igen 55h påstått arbete från en firma, så lätt att kolla vart bilar är med GPS-puckar. Blev mycket på 575:-/h.

Alla hantverkare som fular ut sig såhär saboterar för en bransch som gärna vill framstå som seriös. Samma individer som klagade på utländsk arbetskraft (som sliter 07-17 6 dagar i veckan). ”De snor våra jobb” låter bekant :D
Att du inte anlitar dem då

Alla hantverkare skulle ha som standard att alltid fakturera heldagar 8 timmar till privatkunder. Då skulle det bli slut på allt gnäll

Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Alla hantverkare skulle ha som standard att alltid fakturera heldagar 8 timmar till privatkunder. Då skulle det bli slut på allt gnäll
Är det den bästa lösningen? Är det inte bättre att vara ärlig och tydlig?

Jag har haft en rörmokare hemma som redan på telefon sa "Förmodligen kommer det där arbetet ta mig max 15 minuter, men vi fakturerar alltid minst 3 timmar, plus resa och servicebil på akutjobb. Jag vill vara att du är medveten om det. Vill du fortfarande att vi kommer?"
Klagar kunden på fakturan efter det så är hen en idiot. Säger däremot hantverkaren inget innan så är det denne som är idioten.

Vill man alltid fakturera 8 timmar så får man säga det innan. Som kund kan man då tacka nej, eller se till att det finns jobb för en hel dag. Du jobbar väl med el vill jag minnas?! Mitt ex fick ringa en elektriker för att montera en jordfelsbrytare efter att jag reagerat på att det fanns eluttag i badrummet och ingen jordfelsbrytare. Han kom, gjorde ett ok jobb och skickade en rimlig räkning. Hade han velat ha betalt för 8 timmar så skulle han fått jobba betydligt mer. En ordentlig genomgång av hela anläggningen, diverse småfix etc.

• Gilla
reez och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det den bästa lösningen? Är det inte bättre att vara ärlig och tydlig?

Jag har haft en rörmokare hemma som redan på telefon sa "Förmodligen kommer det där arbetet ta mig max 15 minuter, men vi fakturerar alltid minst 3 timmar, plus resa och servicebil på akutjobb. Jag vill vara att du är medveten om det. Vill du fortfarande att vi kommer?"
Klagar kunden på fakturan efter det så är hen en idiot. Säger däremot hantverkaren inget innan så är det denne som är idioten.

Vill man alltid fakturera 8 timmar så får man säga det innan. Som kund kan man då tacka nej, eller se till att det finns jobb för en hel dag. Du jobbar väl med el vill jag minnas?! Mitt ex fick ringa en elektriker för att montera en jordfelsbrytare efter att jag reagerat på att det fanns eluttag i badrummet och ingen jordfelsbrytare. Han kom, gjorde ett ok jobb och skickade en rimlig räkning. Hade han velat ha betalt för 8 timmar så skulle han fått jobba betydligt mer. En ordentlig genomgång av hela anläggningen, diverse småfix etc.
Håller med dig som privatperson för då kommer snålheten in.:cool:

Men som f.d hantverkare och ärlig sådan så skulle man ha 8 timmar som minsta debiterbara tid. Då är det ju upp till kunden att antingen sysselsätta exempelvis elektrikern i 8 timmar eller annars kan de spela kort.

Att privatkunder har svårt att få tag på en hantverkare för ett tre timmars jobb förstår jag då firman måste gå runt och då som kund får man vänta.

Men visst ska det som du säger vara ärlighet från första stund med att jobbet tar allt från 1 timme till oändlighet.

Men som någon skrev att man klockar hantverkaren, det tyder ju på snålhet. Då kanske man ska dra tummen rätt i handen.

Det tar inte en timme att köra 5 mil :surprised:

B Bopåzoo skrev:
Hur lång tid tar det då?

B Bopåzoo skrev:
Beror allt på det. Södertälje till Rotebro kan ta många gånger längre än så vid fel tidpunkt...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur lång tid tar det då?
Efter decennier av efterforskningar: 1 timme per 10 mil.

• Gilla
Gazz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.