22 767 läst ·
108 svar
23k läst
108 svar
Elektriker fakturar för många fler timmar än vad han jobbar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det finns saker som talar för att man tar ersättning för restiden. En sak är regler för ROT-avdrag. En annan är ju hur lång resan är. I detta fall talade vi om 10 mil. En tredje sak är om det är väldigt många korta uppdrag på en dag.P ptlf skrev:Tycker hantverkare inte ska ta betalt för restid utan bara bilersättning för körda km, vi vanliga har ju inte betalt för den tiden vi tar oss till jobbet heller.
Har haft hantverkare som gjort på båda sätten o föredrar helt klart dom som kommer 7 o far 16 o debiterar 8 timmar+ km ersättning till rimligt pris.
Hantverkaren fakturerar inte för för att ta sig till sin arbetsplats (hans kontor), utan för tiden som det tar att ta sig från kontoret till kunden. Som konsult inom IT-världen så kan jag ibland fakturera den tiden, vid längre resor eller om kunden vill att jag kommer förbi bara en timme eller två. Jag vill ju inte resa en timme och jobba en timme och sen fakturera 1 timme. Det är en annan sak om det är fulla dagar.
Ok, ja det där med restid och milavgift är en luring, som jag också lärt mig den hårda vägen. Här i Stockholm kan det lätt bli mycket pengar, om hantverkarna ska sitta och åka runt stan, till exempel.Solskugga skrev:
Ja, han hade en förklaring.
Han har 10 mil tur och retur till oss så han sa att han tar en milavgift på 140 kr, som han omvandlar till 2,5 arbetade h på fakturan. Sedan tar han betalt för själva timmarna han kör bil så blir 1 h hit och en h hem. Så slltså tar har 4,5 h = ca 2660 bara för att köra ut till oss. Den här kostnaden hade vi ingen aning om.![]()
Jag brukar därför alltid fråga var de utgår från och anlita de som verkar vara lokala och om de tar fast avgift eller timpris på restid.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det har normalt sett inte hantverkare heller. De har inte betalt för tiden att ta sig från hemmet till firmans lokaler. Deras arbetsplats är inte hemma hos mig.P ptlf skrev:
Så om vi tänker oss en hantverkare som utför servicearbeten (som extremt exempel), de kanske åker till 4 uppdrag på en dag. Antag att tiden hos varje kund varierar från 15 minuter till 2h. Men det är i genomsnitt 40 min. resa mellan varje uppdrag. Då skulle hantverkaren dra in ersättning för typ 3h den dagen, men spendera hela dagen på jobbet. Det skulle iallafall inte jag ställa upp på.
140 kr per mil plus restid?Solskugga skrev:
Hej! Så trist situation för dig. Det är mycket påslag bär det böir det dubbla, man önskar ju alltid att hantverkare ska vara rättframma med alla kostnader.
Vår elektriker återkom sedan. Han har 10 mil tur och retur till oss så han sa att han tar en milavgift på 140 kr, som han omvandlar till 2,5 arbetade h på fakturan. Sedan tar han betalt för själva timmarna han kör bil så blir 1 h hit och en h hem. Så slltså tar har 4,5 h = ca 2660 bara för att köra ut till oss. Den här kostnaden hade vi ingen aning om.Vi har haft sntvärkare här innan och de har bara tagit betalt för de timmarna de har varit här. Så jag känner mig också dum att jag inte frågade om det här innan…
För en gång kom han bara förbi och gjorde ett jobb på 1 h. Då tog han alltså betalt för 1h + 4,5 h, och sa ingenting om det här.
Nu har jag lärt mig att alltid fråga.
/Krille
Någon form av ocker eller bedrägeri som rubrik på det upplägget skulle jag kalla det.Solskugga skrev:
Ja, han hade en förklaring.
Han har 10 mil tur och retur till oss så han sa att han tar en milavgift på 140 kr, som han omvandlar till 2,5 arbetade h på fakturan. Sedan tar han betalt för själva timmarna han kör bil så blir 1 h hit och en h hem. Så slltså tar har 4,5 h = ca 2660 bara för att köra ut till oss.
Har du uppfattat det rätt att 2 timmars bilkörning blir 4,5 timmars arbete plus reskostnad på 1400 kr?
Ditt resonemang är orimligt.P ptlf skrev:Tycker hantverkare inte ska ta betalt för restid utan bara bilersättning för körda km, vi vanliga har ju inte betalt för den tiden vi tar oss till jobbet heller.
Har haft hantverkare som gjort på båda sätten o föredrar helt klart dom som kommer 7 o far 16 o debiterar 8 timmar+ km ersättning till rimligt pris.
Anlitar du service så är de resan arbetstid.
Bilpengen en annan.
Aldrig att jag reser på min privata fritid för jobbet.
Haft snickare som varit här o jobbat 7-16 flera dagar o då bara betalt tid dom varit hos mig+ km peng. Självklart blir det ju lite annars för "servicejobb" som kanske tar nån timme göra o samtidigt tar det en timme enkel väg köra men frågar man i förväg så blir det ju inga överraskningar när fakturan kommer förhoppningsvis!V Villaägarenr1 skrev:
Jag är själv hantverkare (som alla redan vet) och detta scenario är faktiskt ett måste i alla överhettade branscher.FredrikR skrev:
Lycksökande drägg som fuskar ryker först av någon konstig anledning...
Är man däremot ärlig, korrekt och lämnar varje jobb lika väl utfört, så är orderboken full oavsett konjunktur.
Jag hade en gång för länge sen en kollega som körde mantrat:
En kund som handlar för fem kronor i dag, kan handla för fem miljoner imorgon, bara denne blir väl bemött!
Tänkvärt!
Vi skrev in oss på en söksida som hittar elektriker åt en i närområdet, och den här personen var den enda som svarade. Vi hade även en lokal elektriker här men han fick vi ingen bra känsla av alls. Vi bor i Hässleholms-områdetNyfniken skrev: