44 496 läst ·
212 svar
44k läst
212 svar
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Om jag kommer överens med en hantverkare om att de ska komma hem och titta på ett jobb och lämna offert och hantverkaren inte dyker upp (det har hänt), så är det helt rätt att skicka en faktura till företaget antar jag?
Edit: frågan är alltså till de som tycker det är självklart att elektrikern ska ha betalt.
Själv kan jag göra som TS elektriker, men skickar aldrig någon faktura för det.
Edit: frågan är alltså till de som tycker det är självklart att elektrikern ska ha betalt.
Själv kan jag göra som TS elektriker, men skickar aldrig någon faktura för det.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Nej, precis som att du inte har rätt till ersättning även om du faktiskt beställt jobbet och hantverkaren inte dyker upp.Fairlane skrev:
Annat än när detta särskilts har avtalats. Samma om du ringer en taxi och den inte kommer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag håller helt med dig, men jag åker ju hem helt i onödan, vilket ju innebär en kostnad för mig. De som anser att elektrikern ska ha betalt in TS fall för att elektrikern har en kostnad för att åka ut etc borde rimligtvis tycka det är rimligt att jag får betalt... om det ska vara logiskt iallafallS sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Ja men den kostnaden har du inte rätt till, precis som att man inte har rätt till sk indirekta kostnader t.ex. när du reklamerar ett köp enligt konsumentköplagen också. Då har du inte rätt till utebliven lön även om företagets öppettider skulle vara placerade så du är tvungen att ta ledigt från jobbet. Dessutom har man inte rätt till kostnader som man hade haft ändå, vilket hade varit i fallet om du tagit ledigt från jobbet för att träffa elektrikern.Fairlane skrev:
Du har däremot rätt till direkta kostnader, dvs en kostnad du INTE hade haft om han kommit. I reklamationsfallet kan du ha rätt till bilresa och ev hyra av släp om det är ett stort objekt.
Tänk på att bilresan hem, den kostnaden hade du haft oavsett om han kommit eller inte, så den kan du heller inte åberopa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag är helt med på att jag inte kan få ersättning för den, men jag tycker det är lika givet att elektrikern inte ska ha ersättning i detta fall.S sebastiannielsen skrev:Ja men den kostnaden har du inte rätt till, precis som att man inte har rätt till sk indirekta kostnader t.ex. när du reklamerar ett köp enligt konsumentköplagen också. Då har du inte rätt till utebliven lön även om företagets öppettider skulle vara placerade så du är tvungen att ta ledigt från jobbet. Dessutom har man inte rätt till kostnader som man hade haft ändå, vilket hade varit i fallet om du tagit ledigt från jobbet för att träffa elektrikern.
Du har däremot rätt till direkta kostnader, dvs en kostnad du INTE hade haft om han kommit. I reklamationsfallet kan du ha rätt till bilresa och ev hyra av släp om det är ett stort objekt.
Tänk på att bilresan hem, den kostnaden hade du haft oavsett om han kommit eller inte, så den kan du heller inte åberopa.
Om det istället för hem hade varit till landet (innan det såldes) så hade det varit en enkel resa på 25 mil, så där finns det faktiskt en riktig kostnad.
För mig är det givet att om man som leverantör inte tror att man har tid för jobbet så tar man inte betalt för att åka och kolla. Antingen säger man "jag har inte tid" eller så gör man det som ett sätt att hålla god relation med kunden och då skickar man ingen faktura.
Konsumentverket läs och lär pojk.Rrrrr skrev:
Vilken vinning har TS fått av en elektriker som kom förbi och kollade på ett jobb som han konstaterade att han inte hade tid för?Ä Ändradplanlösning skrev:
Om något så är det väl oskönt av elektrikern att slösa på TS tid när han redan från början visste att det var osannolikt att han skulle hinna med jobbet.
Det är väl snarare TS som borde fakturera elektrikern som slösade på TS tid för egen vinnings skull?
När jag skulle beställa solpaneler kom försäljaren ut två gånger för att titta på taket innan han skickade en offert. Eller snarare två offerter. Det andra besöket föranleddes av att jag tyckte att det borde få plats några fler solpaneler än vad som offererades efter första besöket. Ja, det gör det, sa försäljaren efter det andra besöket. (F.ö. den trevligaste försäljare jag har träffat).S sebastiannielsen skrev:
Det fanns inget i offerterna om bilburet besök.
En solpanelinstallation handlar förvisso om lite mer pengar än eldragning för en renovering, men principiellt är det ingen skillnad.
När jag lät måla om huset för snart fem år sen kom målaren hem till mig för att titta på väggarna. Därefter fick jag en offert. Det fanns ingen antydan om att målaren tänkte ta betalt för offerten om jag inte accepterade den. Det tog tre veckor från mottagen offert till att vi accepterade den, pga långsamma svar från några andra målare.S sebastiannielsen skrev:
(Världens bästa målare, f.ö. Jag verkar ha tur med hantverkare, eller så väljer jag rätt 😉).
Konkurrensen fungerar bättre om den som begär en offert inte behöver betala för säljarens offertarbete. Med den kostnaden inbakad i priset för utförandet så får bara den som gav den konkurrenskraftigaste offerten betalt. Alla andra får komma igen och göra bättre offerter nästa gång.MathiasS skrev:
Visst är det helt i sin ordning att ta betalt för en offert, om man är tydligen med det från början, men då har köparna chansen att visa med plånboken om de inte tycker om det.
Din typ av kunder ska nog också bort från markanden. Helst låsas in.D DIF60 skrev:
Ja, det framgår i så fall av avtalet man har träffat.S sebastiannielsen skrev:
Nej, det är inte samma. Något avtal om avbokningsavgift fanns inte så vitt jag vet.S sebastiannielsen skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Ring honom fråga honom varför han kom förbi när han inte hade tid att utföra arbetet, påpeka att den elektrikern som utförde arbetet har gjort samma arbete som du har betalat för. Om elektrikern är mån om sina kunder så river elektrikern fakturan. Anlitar du den den elektrikern för ett annat arbete som kommer elektrikern att lägga den kostnaden på sin kommande faktura. Varför inte försätta med den elektrikern som du anlitade istället?nizzehult skrev:
Nu är ju det här rätt länge sen men att jag bad honom komma förbi ändå känns inte logiskt då han redan initialt sa att han inte skulle hinna göra jobbet, möjligen kan det vara så att han erbjöd sig att ändå komma förbi. Skillnaden är hårfin. Tyvärr går det inte bevisa exakt vad som sades.
Sen kan jag tänka mig att han borde förstå att det inte visar på gott affärsmannaskap att skicka ut en faktura efter 2½ år så hade han velat hålla relationen intakt så hade han kunnat erbjuda att halvera eller helt plocka bort fakturan. Lite skämmigt är det ju.
Att åka ut och skaffa sig en uppskattning om ett jobbs omfattning innan man lämnar ett pris är väl kutym men inget man kan ta betalt för om man sen inte får eller: tar jobbet. Gäller alla branscher.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Har rensat lite i tråden
/moderator
/moderator
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 802 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 802 inlägg
Är du säker på detta?E Eloffen skrev:
Det normala i upphandlingar är ju att det sker i två faser där första fasen är projektering, ritningar osv. Och andra fasen är utförandet. De som vinner upphandlingen utför del ett och får alltid option på del två. Väljer de att inte delta i fas två så får de självklart betalt första delen.
Men att skicka in anbud i en upphandling sker ju totalt valfritt från alla aktörer och något som de sällan får betalt för. Om det ska finnas möjlighet för att få betalt för sina anbudskostnader så ska det stå i upphandlingsdokumentet, så det vet företagen om innan de ger sig in i upphandlingen och vilka kostnader de kan få betalt för. Och det är sällan de får täckning för alla sina utgifter, utan då kan det handla om tex utgifter för markutredningar osv. inte för själva offertarbetet att räkna på kostnader och sammanställa anbudet.
Precis. Jag har också varit med i stora offentliga upphandlingar.U Utsliten och utdömd skrev:Är du säker på detta?
Det normala i upphandlingar är ju att det sker i två faser där första fasen är projektering, ritningar osv. Och andra fasen är utförandet. De som vinner upphandlingen utför del ett och får alltid option på del två. Väljer de att inte delta i fas två så får de självklart betalt första delen.
Men att skicka in anbud i en upphandling sker ju totalt valfritt från alla aktörer och något som de sällan får betalt för. Om det ska finnas möjlighet för att få betalt för sina anbudskostnader så ska det stå i upphandlingsdokumentet, så det vet företagen om innan de ger sig in i upphandlingen och vilka kostnader de kan få betalt för. Och det är sällan de får täckning för alla sina utgifter, utan då kan det handla om tex utgifter för markutredningar osv. inte för själva offertarbetet att räkna på kostnader och sammanställa anbudet.
Dvs, där vi har varit 30-40 personer som arbetat åtminstone 30-40% enbart med det i ett par månader.
Precis som på de övriga konkurrerande företagen.
Enbart företaget som vann upphandlingen får ett öre betalt.