Johan Gunverth skrev:
Nja, så där billigt är det inte än. Bara överkomligt. :D
Det är ju högst subjektivt vad som är överkomligt och inte. :)
Men det är gött att vara förberedd.

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
Tobas skrev:
Det va nya argument för mig. Inte ens hört det från kabeltillverkarna som tillverkar skärmad kabel. Vart i standarden står det att man måste mäta så?
Jag vet inte om det står i någon standard men det är vad jag har fått lära mig i yrket i allafall.
En av de första träffarna på Google berättar även detta:
http://mirapath.com/blog/item/cat6a-shielded-or-unshielded

UTP advantages and disadvantages
CAT6A UTP cabling channel and components need to be tested for ANEXT (Alien Near End CrossTalk) which can be complex and time-consuming.

STP advantages and disadvantages:
Reduces or eliminates ANEXT as well as the time needed to test for it.

När man testar för Alien Crosstalk så måste man testa varje länk mot alla andra länkar som går parallellt med den.
Kör man skärmat så vet man att detta ej förekommer och således behöver man ej testa för det.
Men man kan ju även skita i det och hoppas på att det funkar och vara nöjd med att man sparat några kronor på kabel och uttag med UTP. :)

Alien cross-talk lär ju inte vara något problem i en villa där CAT-kabeln knappast lär ligga buntad ihop med ett gäng andra kablar. Eftersom det handlar om slang med fördragen kabel har det ju aldrig varit aktuellt.
Hur som helst borde det väl gå rätt lätt att reda ut vad som offererats, installerats och fakturerats och komma överens om ett prisavdrag om priset i fakturan är fel.

peternicklas
Patrick E skrev:
Alien cross-talk lär ju inte vara något problem i en villa där CAT-kabeln knappast lär ligga buntad ihop med ett gäng andra kablar. Eftersom det handlar om slang med fördragen kabel har det ju aldrig varit aktuellt.
Hur som helst borde det väl gå rätt lätt att reda ut vad som offererats, installerats och fakturerats och komma överens om ett prisavdrag om priset i fakturan är fel.
Hur är det med störningar från elkablar? Kan ju vara t.ex. 3-fas kabel i närheten av nätverkskablen.

Störningarna från 3-fas kablar kan man bortse ifrån i normala fall vad det gäller nätverk för data. Det är för låga frekvenser. Även CAT6-kabel har ju individuellt skärmade par så den har ett bra störskydd.
Jag har dock jobbat för lite med nätverk i praktiken för att kunna lämna ett bergsäkert svar :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.