14 522 läst ·
49 svar
15k läst
49 svar
Elektriken dragit fel nätverkskabel (Cat 6 istället för Cat 6A)
Du ska ha vad du efterfrågat och fått offererat men jag är rent tekniskt lite i samma spår som Johan Gunverth och undrar om det är långa kablar?
Jag har svårt att tänka mig att du i ett bostadshus kommer upp i längder där det blir någon praktisk skillnad.
Jag har svårt att tänka mig att du i ett bostadshus kommer upp i längder där det blir någon praktisk skillnad.
Om det nu inte spelar någon praktiskt roll för dig hade jag accepterat ändringen, men givetvis ska du ha kompensation för att elektrikern fått ett förbilligande mot vad du specificerat.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tycker nog att man ska ta detta med företaget i fråga och inte elektrikern.
jag själv som elektriker anser ju att det "inte spelar någon roll" Men samtidigt så har ju kunden beställt en vara och fått en annan. Men tror att man kan göra upp om detta på ett smidigare sätt om man knallar in till kontoret och säger vad man tycker.
Ritning är inget man ska lita sig blint på. Det är vad som står i papperna som gäller. Men står det även där så är de ju lite svårt. Sen så kan man ju tycka att du har gjort elfirman en tjänst att tillhanda hålla egna ritningar som de ska gå efter utan tjafs.
Så rita inte fan på väggen för att det är en "piss i havet" utan ta kontakt med elfirman och lös det på ett smidigt sätt än att skriva här.
jag själv som elektriker anser ju att det "inte spelar någon roll" Men samtidigt så har ju kunden beställt en vara och fått en annan. Men tror att man kan göra upp om detta på ett smidigare sätt om man knallar in till kontoret och säger vad man tycker.
Ritning är inget man ska lita sig blint på. Det är vad som står i papperna som gäller. Men står det även där så är de ju lite svårt. Sen så kan man ju tycka att du har gjort elfirman en tjänst att tillhanda hålla egna ritningar som de ska gå efter utan tjafs.
Så rita inte fan på väggen för att det är en "piss i havet" utan ta kontakt med elfirman och lös det på ett smidigt sätt än att skriva här.
Det spelar väl ingen roll om man inte märker någon skillnad idag? Det finns vissa som hävdar att man lika gärna kan dra Cat 5e eftersom hårdvaran inte kan hantera snabbare hastigheter än vad kabeln klarar men man bygger förhoppningsvis nätverket även för framtiden. Snart är vi uppe i de där hastigheterna som Cat 6A klarar, då sitter man där med ett "gammalt" nät.
Jag hade också försökt få kompensation eftersom du inte har fått det du har beställt.
Jag hade också försökt få kompensation eftersom du inte har fått det du har beställt.
Jag tycker inte det spelar roll alls om det finns en skillnad i praktiken.
TS har fått en offert på att installera Cat6A. Då ska det installeras. Om det anlitade företaget har installerat något annat får de göra om eller kompensera TS för mellanskillnaden. Svårare än så tycker jag inte det är...
TS har fått en offert på att installera Cat6A. Då ska det installeras. Om det anlitade företaget har installerat något annat får de göra om eller kompensera TS för mellanskillnaden. Svårare än så tycker jag inte det är...
Det stämmer att beskrivning går före ritning om det förekommer motsägande krav. Står det dock ingenting i beskrivningen så gäller ritningen. I detta fallet är den ju bifogad som ett förfrågningsunderlag så det är solklart att han har rätt till sin kabel och att han också har betalat för detta. Hur man sedan löser det är upp till kunden. Han har rätt att få ny kabel dragen oavsett kostnad för företaget då de har gjort ett uppsåtligt fel.-=fullmoon=- skrev:
Någon rim och reson får det ju vara. Bästa möjliga inom rimliga gränser är jag nöjd med. Fiber till varje uttag är inte försvarbart för mig i dagsläget.peternicklas skrev:
---
Den stora frågan för mig är fortfarande om det finns Cat 6A i slang att köpa som elektriker?
För övrigt så vet jag ju naturligtvis inte hur stor del av hela jobbet som handlade om nätverk. Det är ointressant eftersom jag fick fast pris på allt. Någon form av pris-kompensation känns spontant rätt framför att dra om allt (jobbet att göra det motsvarar inte "skadan").
Jag har gjort en liten snabbkoll hos några av dom större elgrossisterna men inte hittat någon som har Cat 6A fördragen så jag är lite tveksam till att någon elgrossist har det.
Och det verkar vettigt att få ett prisavdrag, att dra om kan gå ätt som en plätt men det kan även visa sig omöjligt, i alla fall till vissa uttag. Så prata med någon i chefsställning på firman så tror jag att det löser sig.
Och det verkar vettigt att få ett prisavdrag, att dra om kan gå ätt som en plätt men det kan även visa sig omöjligt, i alla fall till vissa uttag. Så prata med någon i chefsställning på firman så tror jag att det löser sig.
Anledningen till att 6a inte finns som fördragen i slang är att ingen efterfrågar det. Användningsområdet är ju större installationer där man drar kabel längre sträckor i rännor, kanaler etc.
Att använda 6a i småhusinstallationer är ju tämligen onödigt då 6 presterar likvärdigt vid dom sträckor det handlar om där. Installationskostnaden drar iväg något hejdlöst till ingen nytta.
(Men har TS beställt 6a så bör han ju rimligtvis få det, eller åtminstone prisavdrag)
Att använda 6a i småhusinstallationer är ju tämligen onödigt då 6 presterar likvärdigt vid dom sträckor det handlar om där. Installationskostnaden drar iväg något hejdlöst till ingen nytta.
(Men har TS beställt 6a så bör han ju rimligtvis få det, eller åtminstone prisavdrag)
Prisavdrag är rätt väg att gå anser jag också. Jag hade föreslagit något i storleksordningen 150kr/uttag (300kr/dubbeluttag). Då är det billigare för firman att acceptera än att dra om. Cat6a lär ju kosta minst 10kr/m så 150kr/uttag lär motsvara materialkostnaden ungefär.
Om firman trilskas kan man ju påpeka att man faktiskt räknat med att firman skulle göra manuell dragning i flexrör och att man antog att det avspeglades i offerten samt de offerter ni jämförde med, men att firman i utförandet valt både billigare material och material som var enklare att installera.
Om firman trilskas kan man ju påpeka att man faktiskt räknat med att firman skulle göra manuell dragning i flexrör och att man antog att det avspeglades i offerten samt de offerter ni jämförde med, men att firman i utförandet valt både billigare material och material som var enklare att installera.
Vad står det i offerten du fått?
Står det Cat6 eller Cat6A?
Har du fått offert på Cat6A men fått Cat6 installerat så bör du ju få prisvadrag.
När det gäller prestandan så be dem mäta in nätet enligt Klass Ea.
Har de inte fuskat vid kontakteringen och använt Cat6 material bör du kunna få Klass Ea standard på de korta sträckor som blir i en villa.
Problemet är ju att de förmodligen dragit oskärmat nät och Cat6A i princip alltid är skärmat för att slippa problem med crosstalk osv.
Står det Cat6 eller Cat6A?
Har du fått offert på Cat6A men fått Cat6 installerat så bör du ju få prisvadrag.
När det gäller prestandan så be dem mäta in nätet enligt Klass Ea.
Har de inte fuskat vid kontakteringen och använt Cat6 material bör du kunna få Klass Ea standard på de korta sträckor som blir i en villa.
Problemet är ju att de förmodligen dragit oskärmat nät och Cat6A i princip alltid är skärmat för att slippa problem med crosstalk osv.
Det står ingenting alls om exakt kablage i offerten.EyEr0n skrev:
"Elinst. I villa enligt ritning och underlag från kund."
"Mediacentral placerad i garage vid elcentral, dubbla nätverksuttag/uttag"
Sen har vi skrivit ett ABS 09-avtal med referens till offert och min egen elritning (där jag noterat Cat 6A).
Ok.Mainstream skrev:
Då har du nog fått betala för Cat6 nätverk med. Vet du exakt vad du fått betala för nätverksinstallationen?
Skall man dra Cat 6A blir det mycket dyrare än ett Cat6 nätverk i en villa.
Mest pga dyrare material och avsaknaden av fördragen flexslang som spar rejält med arbetstid.
Och för detta så får du ingen prestanda vinst med din nuvarande utrustning då 10 GbE till hushåll för normala priser är många år bort.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Samma prestanda på 6 och 6a och 10GbE börjar bli överkomligt.EyEr0n skrev:
Det är bara överhörningen som garanteras ligga under gränsvärdet för 10GbE med 6a upp till 100 meter. Cat6 "klarar" 55 meter med samma förläggning. Mätning kan visa att Cat6 klarar 100 meter (eller mer). I en normalstor villa spelar det ingen som helst roll.