För en ritning juridiskt ska gälla så ska den vara stämplad bla ARBETSRINING samt ha lite mera uppgifter som vilken version det är och vem som ritat den mm och alla inblandade ska ha en kopia. En skiss som någon gjort själv kommer man inte långt med vid en tvist.

Kan det var så att elfirman lämnat offert på att instalera närverk med fördrgen cat6 och missat att meddela kunden. Alltså att elfirman inte varit ute efter att lura kunden utan gjort den prismässigt rimliga installatioen.

elmont skrev:
För en ritning juridiskt ska gälla så ska den vara stämplad bla ARBETSRINING samt ha lite mera uppgifter som vilken version det är och vem som ritat den mm och alla inblandade ska ha en kopia. En skiss som någon gjort själv kommer man inte långt med vid en tvist.
Vad stödjer du dina påståenden på? TS har skrivit ett avtal, ABS 09, där offerten och TS elritning är bilagor. Var någonstans hittar du några krav på att ritningen ska vara stämplad, innehålla versionsnummer etc. och att en skiss inte skulle kunna vara en juridiskt bindande bilaga i ett kontrakt? Och vilka inblandade menar du ska ha en kopia annat än självklart kunden och entreprenören/hantverkaren som skrivit under avtalet?

mr_bygg skrev:
Vad stödjer du dina påståenden på? TS har skrivit ett avtal, ABS 09, där offerten och TS elritning är bilagor. Var någonstans hittar du några krav på att ritningen ska vara stämplad, innehålla versionsnummer etc. och att en skiss inte skulle kunna vara en juridiskt bindande bilaga i ett kontrakt? Och vilka inblandade menar du ska ha en kopia annat än självklart kunden och entreprenören/hantverkaren som skrivit under avtalet?
Problemet blir att ritningen stämmer aldrig ändå. Det ändras alltid något under arbetets gång och då ska det komma nya ritningar. Men då det oftast bara är småsaker som ändras tex dragningar eller placering eller extra uttag så brukar man ta upp det på byggmöten och skriva ner det i handlingar så därför "gäller" inte ritningen som bevis.

elmont skrev:
Fel. Det finns inget som helst belägg för ditt påstående. Det står ju t.o.m. klart och tydligt i offerten att kundens ritning är det som entreprenören har lämnat anbud på. Jag är civilingenjör i väg- och vattenbyggnad, jobbar med upphandlingar och har läst en del entreprenadjuridik.

-=fullmoon=- skrev:
Problemet blir att ritningen stämmer aldrig ändå. Det ändras alltid något under arbetets gång och då ska det komma nya ritningar. Men då det oftast bara är småsaker som ändras tex dragningar eller placering eller extra uttag så brukar man ta upp det på byggmöten och skriva ner det i handlingar så därför "gäller" inte ritningen som bevis.
Så kan det vara när entreprenaden är slutförd, att saker ändras. Detta gör dock inte att man har rätt att ändra vad som helst med motivationen att "allting stämmer ändå aldrig". Det behöver inte komma nya ritningar vid ändringar för att den gamla fortfarande ska gälla som juridiskt bindande underlag. Du har helt fel i ditt påstående.

Entreprenören har klart och tydligt skrivit att de lämnat anbud på TS ritning. På ritningen framkommer att det ska vara Cat6a. Entreprenören har medvetet frångått detta för att spara pengar och tid till sig själva, vilket de också medgett. D.v.s. de har gjort en ändring enligt det som benämns som ÄTA d.v.s. ändring, tilläggs och avgående arbeten. Eftersom ändringen är ett förbilligande för entreprenören har TS rätt till ersättning för MINST motsvarande belopp. Anledningen till detta är för att TS inte har godkänt denna ändring.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
trattalask
EyEr0n skrev:
Problemet är ju att de förmodligen dragit oskärmat nät och Cat6A i princip alltid är skärmat för att slippa problem med crosstalk osv.
Nu tar du allt i lite. =) Det finns gott om CAT6A oskärmat. Commscope systimax till exempel. Jag köpte flertalet tiotusen meter på förra jobbet.

Tobas skrev:
Nu tar du allt i lite. =) Det finns gott om CAT6A oskärmat. Commscope systimax till exempel. Jag köpte flertalet tiotusen meter på förra jobbet.
Drar man oskärmat Cat6A måste man ju mäta samtliga uttag mot varandra för att vara säker på att man inte ha Alien crosstalk osv. Dvs för att mäta en länk måste du göra 1 x antal länkar i samma "bunt" kablar för att vara säker. Kör man skärmat så kan man anta att alien crosstalk ej förekommer och således behöver man bara mäta länken en gång, så det man sparar på att köpa oskärmad kabel förlorar man lite på att inmätningen tar brutalt mycket längre tid.

elmont skrev:
Är det så verkligen?
ARBETSRITNING är ingen term jag nånsin sett.
Däremot förekommer FÖRFRÅGNINGSUNDERLAG samt BYGGHANDLING.

Johan Gunverth skrev:
Samma prestanda på 6 och 6a och 10GbE börjar bli överkomligt.
Ok.
Var hittar du en 24 ports 10GbE switch för 1500 kr samt ett 10 GbE nätverkskort för runt 300 kr?

Länka gärna här i tråden så skall jag beställa direkt!

EyEr0n skrev:
Ok.
Var hittar du en 24 ports 10GbE switch för 1500 kr samt ett 10 GbE nätverkskort för runt 300 kr?

Länka gärna här i tråden så skall jag beställa direkt!
Nja, så där billigt är det inte än. Bara överkomligt. :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
trattalask
EyEr0n skrev:
Drar man oskärmat Cat6A måste man ju mäta samtliga uttag mot varandra för att vara säker på att man inte ha Alien crosstalk osv. Dvs för att mäta en länk måste du göra 1 x antal länkar i samma "bunt" kablar för att vara säker. Kör man skärmat så kan man anta att alien crosstalk ej förekommer och således behöver man bara mäta länken en gång, så det man sparar på att köpa oskärmad kabel förlorar man lite på att inmätningen tar brutalt mycket längre tid.
Det va nya argument för mig. Inte ens hört det från kabeltillverkarna som tillverkar skärmad kabel. Vart i standarden står det att man måste mäta så?

trattalask
Johan Gunverth skrev:
Nja, så där billigt är det inte än. Bara överkomligt. :D
Japp, sist jag köpte 10G-accesser så hamnade jag under 1300kr/port. Då fick man dessutom ett gäng 40G portar på köpet så att säga. Kanske inte direkt priser för hemmabruk än. =)

Men det va inte länge sedan man betalade samma pengar för 1G-portar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.